Nejdříve pro stručnost rekapitulace toho, co se na Bílé hoře stalo. Wiki píše:
bitva na Bílé hoře, svedená v neděli 8. listopadu 1620 v blízkosti Prahy, byla bitva třicetileté války. V bitvě se střetly česká stavovská armáda a dvě armády katolické, armáda císaře Svaté říše římské Ferdinanda II. Štýrského a armáda německé Katolické ligy. Katolické armády po jedné až dvou hodinách zdolaly méně početnou stavovskou armádu. Bitva zpečetila osud českého stavovského povstání a na dalších 300 let ovlivnila osud českého státu.
A ještě jak silné byly oba nepřátelské tábory.
Ligistická armáda
• 12 000–13 000[1]
• 6 děl k dispozici
Císařská armáda
• 18 000–20 000[2]
ze Svaté říše
římské, lisovčíci (žoldnéřští jezdci z Polska)
• 4 děla k dispozici
španělské a valonské tercie
Stavovská armáda
15 000 mužů
včetně žoldnéřů a spojenců
Převaha ve vojsku 2 : 1 ve prospěch císařských byla jednoznačná. Více https://cs.wikipedia.org/wiki/Bitva_na_B%C3%ADl%C3%A9_ho%C5%99 e
Zatímco vojenské historiky zajímají popisy toho, jak k bitvě došlo, jaký byl její průběh, zde se zkusíme zamyslet nad příčinami konfliktu, nad jeho důsledky a jejich interpretací mezi českými historiky.
Začátkem tvrdého sporu většiny českých stavů s Habsburky byla III. Pražská defenestrace, která se udála 23. května 1618 z Ludvíkova křídla
Pražského hradu
https://cs.wikipedia.org/wiki/Pra%C5%BEsk%C3%A1_defenestrace_(16 18).
Tomuto viditelnému malému konfliktu předcházely spory mezi stavy zemí Koruny české a Habsburky od počátku jejich vlády u nás, od zvolení Ferdinanda Habsburského za českého krále v roce 1526. Mezi českými a moravskými stavy neměl Ferdinand většinovou podporu, teprve po příslibu, že zaplatí polovinu ze státního dluhu 300 000 zlatých hned a druhou později, dostalo se mu české koruny. Žádný z místních uchazečů tuto podmínku nebyl schopen splnit.
K dosažení české koruny Ferdinandovi pomohla také dominující vláda Habsburků ve Španělsku, ve Svaté Říši římské a Nizozemí. Tuto dobu ale poznamenal i vznik německého reformačního hnutí (katolický kněz Martin Luther, přibil svých 95 tezí kritizujících a teologicky
zdůvodňujících zneužívání odpustků na dveře chrámu ve Wittenbergu před 500 lety). Teprve poté Luther zjistil, že téměř za podobnou snahu byl sto let před ním upálen Mistr Jan Hus. Na rozdíl do doby vrcholného středověku v době Husově, byl začátek renesance příznivěji nakloněn Lutherově protestantismu a navíc podporován vysokou německou šlechtou a měšťanstvem, které nepřály odlivu peněz do Říma. Byla tak zahájena revoluce v myšlení části evropské společnosti novým pojetím svobody člověka a jeho svědomí. Český utrakvismus převládl v Čechách a na Moravě již po roce 1415. Mezi německým obyvatelstvem zemí Koruny české se příbuzný protestantismus rozmohl podobně o sto let později a tak se v populaci Čech, na Moravě, ve Slezsku i obou Lužicích dostali katolíci do menšiny pohybující se mezi 10 až 20 % obyvatelstva, zato s vlivem na vládu v zemi naprosto neodpovídajícímu jejich počtu.
V české historiografii převládly dva pohledy jak na Bílou horu, tak na následných 300 let pod vládou Habsburků.
První byl katolický, představovaný historikem Josefem Pekařem a jeho předchůdci, druhý protestantský, popsaný Masarykem (resp. Františkem Palackým). Pekař tvrdil, že konflikt spočíval ve sporu převážně románsko-katolické společnosti s méně rozvinutou germánsko protestantskou a že ta pokročilejší zvítězila. Palacký a Masaryk naopak zastávali názor, že 300 let vlády Habsburků znamenalo pro země Koruny české ztrátu samostatnosti, národní úpadek a vynucený příklon ke katolicismu. Ten se už v 19. století ukázal jako ideologie na ústupu, na
rozdíl od protestantské orientace, která ovládla průmyslovou revoluci svým důrazem na pragmatismus.
Katolíci zase zdůrazňovali rozkvět kultury a nakonec i ekonomiky v Čechách zejména v 17. a 18. století a navíc tvrdili, že Bílá hora zachránila Čechy (a Moravu) před obrazoboreckým kalvinismem, který do Čech sebou přivedl Fridrich Falcký.
Oba krajní názory jsou probírány dosud, i když vrchol sporu probíhal jako „Spor o smysl českých dějin“ mezi Masarykem a Pekařem především do třicátých let minulého století. Pokud jde o riziko kalvinismu v českém a moravském prostředí, je třeba zmínit, že nejméně čtyři pětiny české populace byly již před defenestrací dlouhodobě utrakvistické a protestantské a převrat z roku 1618 byl vyvolán do značné míry arogancí katolické menšiny. Nebýt tohoto tlaku, kalvinismus by se v Čechách nemohl stát významnou vírou.
Důsledky roku 1618 a následných 300 let téměř neomezené vlády Habsburků v Čechách a na Moravě, je těžké hodnotit převážně pozitivně. Po zveřejnění Obnoveného zřízení zemského v roce 1627 v Čechách a 1628 na Moravě, došlo k významnému okleštění práv příslušníků české stavovské obce ve prospěch panovníka, k obrovským majetkovým přesunům, srovnatelným snad jen s poměry po roce 1989, vypuzení stovek tisíců protestantů ze země, a naopak obsazení jejich míst císařem dosazenými cizinci. Český jazyk se velmi rychle stal utlačovaným jazykem a je zázrak, že přežil až do roku 1918.
České země se ekonomicky vypracovaly mezi nejdůležitější části monarchie, z hospodářského růstu ale těžila především Vídeň. Z pobělohorských zakonzervovaných poměrů nám dodnes sice zbyla krajina posetá význačnými barokními památkami, vzdělanostně a intelektuálně však česká provincie, nejen ve srovnání s Rakouskem, ale především s celou vyspělou Evropou, strádala. Jen díky národnímu geniu loci se z prohry na Bílé hoře český národ dostal, a po roce 1918 mohl začít rozvíjet své dosud Vídní potlačované hřivny.
Poučením z událostí následujících po bitvě na Bílé hoře je, že většinou po dobrovolném předání moci cizině, následují tvrdé, pro národ nepříznivé důsledky. Pozvání lucemburské dynastie bylo jen shodou okolností pro český živel přínosné. Stejně tak důležitý je závěr, že neúspěchem končí snahy malé země o samostatnou mezinárodní politiku bez předchozího zajištění významné zahraniční podpory.
- Log in to post comments
Komentáře
Taky jsem maskoval,
ale s úbytkem energie stojím před rozhodnutím - maskovat blbost či kontrolovat základní tělesné funkce?
Zatím jsem zvolil nemaskovat.
Ale vím, že energie stále ubývá a za čas se nebude o čem rozhodovat.
Re: Havran57 Tož, abych sdělil myšlenku dřív, než
ji zapomenu:
"Vítej v klubu."
Pozvání
Zvu vás do našeho imaginárního klubu prostatiků.
Máme dvě sekce. V první jsou ti, kteří nemohou močit. Postupně se přesouvají do sekce druhé mezi ty, kteří nemohou přestat močit.
Hlavní lékař útvaru u kterého jsem pobýval
během základní vojenské služby říkal:"Mladí erotici, staří prostatici!"
Pokud to tak je, tak jste si alespoň v mládí užil.
A proto sem lezu, bo tady
je to lepší než u psychologa i čurologa
Když jdu k urologovi,
a žena se ptá kampak, odpovídám k ornitologovi. Zní to tak nějak lépe.
To zase taková Araňa Lakatošová
chodí ke geologovi. Snáze se to totiž vyslovuje.
A když odcházím,
pokaždé si představuji, jak v pozici po vyšetření, otočím hlavu a zašeptám" Ještě pusu, doktore!! " A hned je veseleji. Jen mám obavy, že to ze mně jednoho dne,někdy později, vypadne.
Re: Godot Jste sbírka totální zoufalců a zaostalců.
Já jsem už na daleko vyšším levelu.
Nemohu přestat slintat.
Skutečně, během klofání písmenek musím přidržovat na kolenou hezkou zánovní misku. Kdysi jsem měl smalt, ale ten se časem (dost brzy) otloukl. Proto jsem šel do nerezu.
Dobrá připomínka Denise
K desátému výročí založení I. Republiky mu odhalili pomník v podobě sedící figury v nadživotní velkosti, který stál symbolicky na dnešním parkovišti na Malostranském náměstí a čelem byl obrácen k paláci Smiřických, ve kterém se sešla skupina nejradikálnějších povstalců den před defenestrací.
V roce 1941 nacisté pomník zničili. Příznačné pro dnešní situaci je, že o něco níž stával pomník maršála Radeckého, který zase I. Republika musela odstranit po protestech italského velvyslance. Pomník Radeckého je dosud v Lapidáriu Národního muzea a je to moc pěkná socha. Chudáci sochy.
Wilbur Smith
Historie je propaganda vítězů
Bílá hora.
Včera komponovaný pořad o Bílé hoře, cca od 9 hod na Vltavě,https://program.rozhlas.cz/zaznamy#/vltava/2020-11-07.Inspirativní velmi.
Připravovala jsem pro rodinu sváteční oběd a tak husa nebyla martinská ale pobělohorská,tj tuhá a urputná."Jmenovala se Mirka", jsem utrousila během oběda.Část rodiny po tomhle mém dovětku už nedojedla...
Bílá hora v ČT
Dito, zajímavý hodinový pořad o bělohorské bitvě ("Bílá hora") vysílala ČT 2 v úterý 3.listopadu ve 20:50. Bylo to pojato jako "hraný dokument" (což nemám moc rád). Začátek mě vyděsil, protože to zavánělo jakousi mystikou, ale pak se ukázalo, že to bylo pojato celkem zajímavě a tu hodinu jsem to vydržel sledovat. Opírali se o názory/vyjádření dvou historiků.
Jaksi technicky o Dušana Uhlíře a jeho knihu "Drama Bílé hory" (C Press Brno 2015) - mimochodem D. Uhlíř je mj. také autorem úžasného popisu slavkovské bitvy a celého toho válečného tažení "Slunce nad Slavkovem".
A o dílo Francouze Oliviera Chalina "Bílá hora", česky Karolinum 2013, které právě trochu zavání tou mystikou a je to trochu obtížné čtení.
Tato druhá kniha je pojatá dost nekonvenčně, ale přiznávám, že jsem ji zatím jen prolistoval a čeká mezi desítkami ostatních až přijde na řadu.
V té knize a i v TV pořadu je zdůrazněn význam španělského (samozřejmě katolického) kněze "Dominika od Ježíše a Marie", který svým exaltovaným náboženským vystupováním před katolickým vojskem přesvědčil jak velení (které váhalo), tak i vojáky (kterým se samozřejmě více líbilo plenění než boj), aby se do bitvy pustili a zaútočili na stavovské vojsko, sešikované na svahu před Prahou.
Vlastně to byl předobraz politruka/komisaře :-).
Pokud najdete ten pořad v archivu ČT (kterou tímto beru částečně na milost), mrkněte na to. Mně to přišlo zajímavě zpracované.
Díky, posleduju, nejdřív ale…
Díky, posleduju, nejdřív ale musím poštelovat přístroj.
Jinak historie jak je ohýbána, každá informace do skládanky dobrá.Viz vaše debaty zde:-)
Viz Bitva u Slavkova, která…
Viz Bitva u Slavkova, která u Slavkova nikdy nebyla---
Asi to vnímám trošku jinak.
V průběhu třicetileté války si v Kotlince zase jednou vyřizovaly svoje záležitosti dvě mocenské skupiny, na něž neměli Češi žádný nebo skoro žádný vliv.
Okolo Bílé hory už tady moc ČESKÉ šlechty nebylo a velká města byla také stále víc germanizovaná. Městský patriciát byl skoro výhradně německý bez ohledu na náboženské vyznání. Všem těmto cizorodým prvkům bylo území Kotlinky vcelku lhostejné; zajímaly je jen jejich majetky a vhodným vládcem byl pro ně vhodný kdokoli, kdo jim je ochránil.
Podle toho to také dopadlo - země byla OPĚT vydrancována, depopulována, národní přežívání bylo vytěsněno do venkovských komunit a stali jsme se kolonií.
Obávám se, že po r. 1989 zažíváme stejné následky jako po Bílé hoře.
Drancování, odchod lidí do zahraničí, kolonizace. Vlastenectví je OPĚT skoro trestným činem.
Jsme nepoučitelní.
Re: Občan Jen bych chtěl sám sebe pochválit, že
jsem psal v podstatě totéž.
Neboli boj o moc byl vhodně i nevhodně převekslován po zástěrku boje za (ne)svobodu vyznání. Fakticky šlo o zlomení ekonomické síly měst (před BH) a posléze šlechty (BH), bo oboje naráz by bylo nebezpečné.
.
Pokud se dnes máte hůře než za komunistů, přijměte mou upřímnou soustrast. Já jsem si naopak polepšil.
Hlavne
že vám chutná
Vývoj
Poněkud tu zaplevelím diskusi k dnešnímu tématu, ale venku je inverze, tak co s časem.
I já si polepšil a vlastně všichni v mém okolí. Jenže....
V roce 1989 jsme se asi měli lépe, než v roce 1979.
A v roce 1979 lépe, než v roce 1969, ale v tomto roce zase asi lépe, než v roce 1959. A tak dále, jen musíme nějak přeskočit léta válečná a těsně poválečná.
Určitě jsme si polepšili i třeba proti roku 1929 a tak dále a myslím, že až na horních sto tisíc to platí pro většinu obyvatelstva.
To je vývoj. Můžeme jen spekulovat, jaký by byl vývoj u nás, kdyby ten nástup kapitalismu nebyl tak dravý a bezohledný a výprodejový. Kdyby..... jsou chyby a nehoda není náhoda.
P.S.: Pro Hejtmana, pokud se zúčastní. Včera jsme nějak ponocovali a popíjeli, tak dnes budu dělat až večeři. Mám naložené dva pěkné kousky roštěnce, mocnost tak 4 cm, hodím je gril. Příloha jen zelenina a kousek česnekované bagetky. K tomu celkem obyčejný Luberon z Provance, mírně drsnější. Místo zákusku kousek sýra, zbylo mi v lednici po včerejších těstovinách pecorino.
Och, teď nemám chuť ani čich…
Och, teď nemám chuť ani čich, všechno chutná, jako když se žvýká polystyrén. Tohle by teď bylo naprosté plýtvání. Prokletý koronáč!!!
Nechval dne před večerem
Tak se to u nás říká, co není může být, každý den není posvícení.
Sorry jako...
... ale tohle by mohlo být životní krédo příslušníků páté kolony.
Re: Zapadlo Tak to se vůbec nedivím. Pokud se
prezentujete celých 30 let takovými slinty, jako v dnešní diskuzi, musíte být na roztrhání.
.
To je nápad! Já si za to vlastně můžu nechat platit. Díky! Budu Vám ze svých jidášských mincí posílat příslušný desátek.
Postavení češtiny podle jazykového zákona z roku 1615
mluví o něčem jiném. také oblast obývaná Němci byla menší, než ta podle Mnichovské smlouvy.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Jazykov%C3%BD_z%C3%A1kon_z_roku_1615
Teprve po zveřejnění Obnoveného zřízení zemského v roce 1627 se postavení češtiny začalo oslabvat.
Naopak.
1) Vůbec nešlo o oblasti, ale o vliv společenský a ekonomický. Německy mluvící část populace byla sice rozptýlenější, ale ta její část, která disponovala velkými majetky pozemkovými, finančními a eventuálně surovinovými, byla císařem privilegována a protežována. Pochopitelně na úkor české části populace.
2) Artikul "O zachování starožitného jazyka českého a vzdělávání jeho" byl poslední zoufalou snahou o obranu českého jazyka a kultury proti v té době již velmi intenzivní germanisaci. Což konstatoval i např. Mikuláš Dačický - že opatření přišlo příliš pozdě na to, aby ještě mohlo něco změnit.
3) Navíc ten artikul ("zákon") nikdy nenabyl právní moci a nebyl proto za celou dobu svého trvání (1615-1627) uplatněn.
Obrozenci se předmětného artikulu chytali jako stébla, protože si nic než monarchii neuměli představit a proto potřebovali záchytný bod pro mýtus o "českých" stavech (zejména aristokracii), kteří by nějak obnovili české království s "českou" panovnickou dynastií.
Česká zemská elita mluvila v 16. a 17. století
španělsky a italsky, církevní latinsky. Příslušníci panskéhp stavu uměli samozřejmě také česky i německy, ale to byly spíš jazyky provozní.
Na radnicích velkých měst se úřadovalo v češtině. A to i těch pohraničních.
K vytlačení českého živlu, zejména z pohraničí, došlo až v průběhu 30ti leté války.
Ale kdež...
Kastilština a cca italština byly dvorskými jazyky, jimiž mluvila jen úzká skupina lidí.
V Čechách a na Moravě, jakož i ve Slezsku a obou Lužicích se mluvilo v 17. století ve městech a mezi místní šlechtou především německy a čeština byla druhým jazykem, který více či méně ovládala možná i většina německojazyčné části populace. Na venkově převládala čeština a naopak němčina byla druhým jazykem.
Úřední listiny se sepisovaly především latinsky, pak německy a až na konci výčtu stojí čeština. Samozřejmě záleželo i na významu listiny a společenském postavení stran smlouvy.
I městské knihy byly psány především latinsky, od cca 2. pol. 15. století pak i německy (posilování městského patriciátu) a jen malá část zápisů v nich bývá česky.
Kdybyste měl, pane Laco, se svým tvrzením pravdu, nebyl by důvod, aby čeští stavové přijímali v r. 1615 usnesení o artikulu na obranu češtiny.
Smuteční řeč za švédského krále Karla XI
Když v roce 1697 zemřel švédský král Karel XI, byla při této příležitosti napsána pohřební řeč, kterou ve Stokholmu 24. 10. 1697 na shromáždění švédského dvora přečetl oficiální královský ceremoniář.
“Placzewnaja recz na pogrebenie togho prez segho welemozneiszagho i wysokorozdennagho knjazja i ghossudarja Karolusa odinatsetogho swidskich, gothskich i wandalskich (i proczaja) korola, slavnagho, blaghogowennagho i milostiwagho naszego ghossudaja (!), nynjeze u bogha spasennagho. Kogda jegho korolewskogo weliczestwa ot duszi ostawlennoe tjelo, s podobajuszczjusae korolewskoju scestju, i serserdecznym wsich poddannych rydaniem byst pogrebenno w Stokolnje (!) dwatset-scetwertago nowemrja ljeta ot woploszczenia bogha slowa 1697“.
http://tajnedejiny.sgo.sk/wp-content/zaver.JPG
http://www.tajnedejiny.sgo.sk/?p=624
Má to dva háky.
1) Jazyk, kterým to je sepsáno, má nejblíže k litvinštině - tedy nynější běloruštině.
Která je zase nejdéle zachovanou přímou větví staroslověnštiny.
Ale jen se to litvinštině podobá.
2) V knihovně uppsalské university jsem nenašel žádný dokument vztahující se k pohřbu Karla XI.
Tak jsem vyrazil na internet a hledal nějakou odbornou práci, článek, sborník, které by údajný dokument alespoň okrajově zmiňovaly. Nenašel jsem nic.
Zato jsem našel stovky blogů a diskusních for, po od roku 2007 nichž koluje. Pochopitelně bez jakéhokoli linku na jeho původ.
Takže se domnívám, že jde o podvrh.
P.S.: "Stokolna" je Stockholm. Ještě počátkem 18. století se v Evropě velmi často psal jako "Stokolm" či dokonce "Stokoln". A dodnes existuje asi 50 podob Stockholmu v různých jazycích.
Re: Občan Já teda moc nepochopil, vo co gou, ale
jestli to má být "češtin", tak spřežky se snad v tomto čase již nevyskytovaly, ne?
https://cs.wikipedia.org/wiki/H%C3%A1%C4%8Dek_(diakritika)
Vyšlo to v knize Г.В…
Vyšlo to v knize
Г.В.Носовский, А.Т.Фоменко
ЦАРСКИЙ РИМ В МЕЖДУРЕЧЬЕ ОКИ И ВОЛГИ
НА КАКОМ ЯЗЫКЕ В СТОКГОЛЬМЕ, СТОЛИЦЕ ШВЕЦИИ, ШВЕДСКИМ ЦЕРЕМОНИЙМЕЙСТЕРОМ В ПРИСУТСТВИИ ВСЕГО ШВЕДСКОГО ДВОРА БЫЛА ПРОИЗНЕСЕНА ОФИЦИАЛЬНАЯ НАДГРОБНАЯ РЕЧЬ НА ПОХОРОНАХ ШВЕДСКОГО КОРОЛЯ КАРЛА XI В 1697 ГОДУ?
Zveřejněno na http://chronologia.org/charskii_rim/09_02.html
Esli se odkazují na Upsalu, asi se tam upsali nebo to zatloukli, gdyž se to nehodí. Vo vo tom to je.
Achjo...
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A4%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%B…
Germanizace začala daleko dřív
A nedali jsme se! Jsem optimista, nepovede se jim to zase. Myslím, že
ani machometáni nemají šanci. Už jsem sem ten odkaz dával, tak pro připomenutí
http://orthodoxia.cz/gorazd/kolonizace.htm
Jazyková vsuvka
Neodolám a vyslovím Občanovi pochvalu před nastoupenou jednotkou - za správné použití slova "protežovat". Konečně se našel někdo, kdo ví, že protežování je z francouzského proteger, a nepíše (chybně) "protěžovat", jako kdyby to slovo mělo něco společného s protěží alpskou či těžením.
Děkuji - a deset slepic!
.
opravdu věříte na obrozence počátkem sedmnáctého století ? Nepopírám snahu uzákonit češtinu, ale byl to jen jeden ze způsobů jak odstavit němce od moci. Nějaká snaha o obrození českého národa v té době zcela jistě ne. V termínech národa se u nás začalo myslet, psát a konat až tak půl století před Napoleonem.
O obrozencích v 17. století jsem NEnapsal
ani písmeno.
Dnes hrozí
a v plném proudu probíhá, kolonizace muslimská. V celé Evropě! A Evropané to platí.
A dopadnou přesně tak...
... jako my kdysi s Němci, které jsme si sem za posledních Přemyslovců v dobré víře sami pozvali. De facto za stejným účelem.
Lidstvo
se nikdy nepoučilo a nepoučí
Symbol porážky je hnusný cejch.
Ano také se spolu se Sasinem (a možná i pár dalšími) divím,
že svátek demokracie - volby se mohou změnit v otevřenou, "netradiční" frašku a furt se troubí, že je to OK a dokonce už se klidně gratuluje....
Přitom i v takovém malém Rakousku to byl korespondenční kus nakonec až na dvě dějství.
Korespondenční a zatím vypočítaný prezident USA se také ještě musí dočkat (při smyslech) i té inaugurace a být schopen složení slibu. Do té doby je furt prezidentem a velitelem ozbrojených sil a „držitel“ červeného tlačítka ten prezident původní a ten také už není mladíček….
Inaugurace a předání moci je totiž AŽ 20. ledna 2021, pokud na ni dojde! I v politice je do té doby opravdu ještě hodně dní, které mohou přinést nejedno překvapení ve hře, zvané "volba“ prezidenta USA.
Amerika byla navíc prý tento týden zase FIRST ještě v další hře okolo viru.
Nepopírám, že vir je a řádí, jen pochybuji, že vir je přírodní a ....
Kosí hlavně nás blboně, naše těla i duše a státy a ekonomiky a zdravotní systémy a strach ničí lidskou sounáležitost…
Politici nás zachraňují na dluh našich potomků a prý mocní myslí nyní jen a jen na naše dobro a zdraví…..(pohádky ovčí babičky pro blboně)
A vir (jako to sčítání) si v USA tedy zřejmě počká na inauguraci (po nynější plošné a hromadné spontánní oslavě) sečteného „vítěze“. Lid USA považte slaví, bez distance (s rouškou i bez) a dokonce i zpívají -asi nemají Prymulu.
Nakonec i „tatíček“ Biden je ale prý připraven VYTVOŘIT (asi příští rok, po té inauguraci) plán a na boj s epidemií koronaviru- no bravo!!!!
A pak, že ti naši politici nereagují včas...☺
**************************************************************
Laco píše:
„Poučením z událostí následujících po bitvě na Bílé hoře je, že většinou po dobrovolném předání moci cizině, následují tvrdé, pro národ nepříznivé důsledky.
Pozvání lucemburské dynastie bylo jen shodou okolností pro český živel přínosné.
Stejně tak důležitý je závěr, že neúspěchem končí snahy malé země o samostatnou mezinárodní politiku bez předchozího zajištění významné zahraniční podpory.“
************************************************************
To naše (jen shodou okolností) „patříme na západ“, v překladu dobrovolně patříme západu, prostě přináší trpké „ovoce“ a i to Trojmoří je nejspíše Rakousko-Uhersko 2:0, ve kterém se ČR utopí.
(Kdyby ti Husiti nebyli, stejně jako nyní ti "chřipečkáři", museli by se asi vymyslet....)
Tak si jen trpělivě přemýšlím, kterou dynastii bychom měli pozvat (kromě sčítání potřeb) a kde si zajistit zahraniční podporu, když symboly východu kácíme a boříme a „Lichtensteini“ už se (přes soudy) zvou nakonec zase sami....
Dal jsem 5 leghornek,
bo to je ještě lepší, než stručný Laco.
Re: MAJKA Ha, konečně objekt, kterému
mohu vynadat.
Jste jen hloupá MAJKA, tudíž vám nedošlo, že ona sebeprohlašování a přijímání pseudogratulací všeho druhu od všech okolních slouhů slouží k podprahovému ovlivňování veřejného mínění, potažmo případných soudců, kteří by měli posuzovat legálnost praktik při stěhování pytlů s hlasovacími lístky.
Pro vaši potěchu se ovšem i já sám dobrovolně přiznávám, že pokud jste vy hloupá, tak já jsem faktický idiot, protože mi tato trivialita docvakla, až jsem si přečetl váš koment.
Targusi, je vidět, že i v…
Targusi, je vidět, že i v mladém a krásném těle může dojít k záblesku abnorální moudrosti... vystihl jste to úplně pynktlich:
"... ona sebeprohlašování a přijímání pseudogratulací všeho druhu od všech okolních slouhů slouží k podprahovému ovlivňování veřejného mínění, potažmo případných soudců, kteří by měli posuzovat legálnost praktik při stěhování pytlů s hlasovacími lístky. ...".
Napíšu moc pěkné a že posílám 5 slepic a
a připadám si nemocný.
Já přece nemůžu být normální, když chválím vlastní parte!
A ještě k těm přáníčkům.
Emma dnes ještě přispěla k včerejšímu článku něco ve smyslu, že už na základce nás učitelky učily, že je slušné popřát vítězi.
A já přidám pár poznámek:
- někomu přejeme tak potichu, aby nás nikdo (ani vítěz) neslyšel
- někomu přejeme ze všech sil, aby nás aspoň trochu slyšel, když mu z jeho zadku koukají jen naše polobotky
- někomu přejeme ještě před cílovou páskou (vždyť my si tolik přejeme aby vyhrál, když se naše polobotky, jak již bylo zmíněno, pohupují v rytmu jeho trenýrek)
- někomu nepřejeme, protože jsme jeho vítězství neuznali
A ve všech uvedených i neuvedených případech plníme pravidlo slušnosti vtlučené nám do hlavy paní učitelkou.
PS: A existuje i další pravidlo, tentokrát sportovní: "Sláva vítězům, čest poraženým!", tím si ale vítěz většinou akorát tak vytře zadek, po tom, co mu z něj, sice neradi, na krátký moment vylezeme - "Bože ten hrozný pocit osamocení a chladu a to ostré světlo!!"
Souhlas
Samozřejmě, že není slušnost přát vítězi za každých okolností. Nebo by snad někdo z nás přál vítězi v ringu, když ten použil podpásovku(úder do podbřišku)?
Takové přání je čistě z prospěchu, nebo a o to hůře z nenávisti k poraženému.
Vzpomínáte na "Božskou ruku" Maradony? Tak já to vidím stále stejně, Maradona tím u mě skončil a všichni, kteří ji ospravedlňují jsou pro mě stejní jako ten Maradona.
Možná než s tante Wiki...
...stálo by za to vést hovor se samotným Pekařem. Viz např. " Bílá Hora" . r. vydání 1922.
Málo se zmiňuje role pražského židovstva, jaká byla ve vztahu k úvěru poskytovanému také to i panskému (o žádné lidové povstání se nejednalo) odboji . Kdy po vítězství císařských skupovali (nejen tito věřitelé) levně aktiva konfiskovaných a vyhnaných. O něco později ještě více podhodnocených " díky" aktivitám jistého penězokazeckého (" dlouhá mince") spolku, s účastí Jakoba Baševiho z Trauenburgu vulgo Šmilese (první šlechtic židovského původu u nás, jeho hrob lze navštívit na mladoboleslavském hřbitově ) či místodržícího Lichtenštejna, člen onoho konsorcia.. Později jediný Witte, také člen tohoto spolku, přijal odpovědnost za své činy, skočil prý do studny.
Pražská židovská obec po Bílé Hoře náramně vzkvétala, zřejmě hlavně díky kontaktům a aktivitám Šmilese.
Dosti obšírně pak téma konfiskací zpracoval T. V. Bílek ( " Dějiny konfiskací....") , na něj se odvolává i Pekař.
Re: NL Já bych řekl, že soudruhu Witteovi příliš
fandíte.
Dokonce bych řekl, že do té studny byl skočen.