Doufám, že za tuto práci budu oceněn nějakým akademickým titulem na Vysoké škole ekonomie a managementu, díky absolvování jejich kurzu kulturní senzitivity:
https://www.vsem.cz/data/data/vsem-soubory/OPPR/Kurz%20Kulturni%20senzitivity_01_2017.jpg
Postavu dobrého vojáka Švejka jistě netřeba příliš představovat, alespoň něco o ní slyšel snad každý obyvatel naší země a dokonce i hodně obyvatel zemí cizích. Je fenoménem, který vyvolává i téměř sto let po svém zrodu diskuse. Vnímán je pozitivně i negativně, věnují se mu literární, psychologické, sociologické a jiné studie. Haškova kniha je podrobována zkoumání a výkladům téměř jako Bible či Korán. Viz pro obveselení třeba zde:
http://ografologii.blogspot.com/2013/02/co-je-to-vlastne-ten-svejk.html
Zůstaňme, prosím, jen v hranicích naší českomoravské (a snad i trochu slezské) kotlinky a rozdělme zdejší obyvatele ve vztahu ke Švejkovi a jeho osudům na dvě základní skupiny, přičemž „před závorku“ vytkněme jejich většinu, která knihu buď nikdy nečetla, případně je nijak neoslovila nebo je jim jinak lhostejná, či ji znají jen z filmového zpracování Karla Steklého z roku 1956. Herecké obsazení některých figur včetně samotného Švejka (Rudolf Hrušínský) je sice na hranici geniality (Hlinomaz, Kopecký, Beneš, Filipovský), ale film samozřejmě nemůže knihu reprodukovat komplexně, v plné šířce i hloubce. Nicméně i ten obsahuje některé pasáže, o nichž bude řeč.
Uvedenými dvěma skupinami jsou (nijak překvapivě):
-
Vyznavači a obdivovatelé. Hovoří o knize jako o Knize a nalézají v ní stále nová a nová poučení a souvislosti. Tito jedinci mají obvykle blízko k určitému odstínu národovectví, vnímají vlastnosti hlavního hrdiny jako některé atributy národní povahy a ve svém (třeba jen na oko) přiznávaném plebejství to vnímají jako rys vysloveně kladný.
Omlouvám se v této souvislosti těm z nich, na něž se mnou uvedená charakteristika nevztahuje, jistě existují i obdivovatelé Švejka s aristokratickými rysy, takoví jsou ovšem nepochybně v menšině. -
Kritici, kteří sice uznávají jisté kvality Haškova díla, ale odraz Švejka v národní povaze považují za „čecháčkovství“ v krystalické podobě. Tito občané inklinují obvykle k názorům tzv. „pražské kavárny“, k evropanství až světoobčanství, k „evropským hodnotám“. Postava Švejka je v této souvislosti hodna spíše jejich opovržení nežli úcty.
Omlouvám se za poněkud zjednodušení charakteristik, učiněné v zájmu stručnosti.
Jakožto sice nikoliv špičkový, ale přece jen nadprůměrně znalý a stále častý čtenář Osudů, nalezl jsem v nich něco, co by snad i tu druhou skupinu dokázalo s Haškovou knihou a samotným Švejkem smířit. Totiž zárodky multikulturalismu.
(Všechna následující tvrzení, případně citace, se budou vtahovat k 31.českému vydání Osudů dobrého vojáka Švejka, vydaného Naším vojskem v roce 1981, v edici Světový válečný román nákladem 60 000 výtisků)
První zárodky Švejkova nadnárodního cítění nacházíme už v Brucku nad Litavou (str.287 a dále), kde oponuje českému šovinistovi sapérovi Vodičkovi na jeho tvrzení „Maďaři jsou, zkrátka řečeno, holota“ svým multikulturním „Někerej Maďar taky za to nemůže, že je Maďar“. To je ale jen počátek jeho multikulturní obrody.
Na cestě z Liskowce na Felštýn, po rozchodu s druhým kvartýrmachrem, účetním šikovatelem Vaňkem, pokračoval Švejk sám (str.540):
„Odpůldne Švejk došel k malému rybníku, kde se setkal s jedním uprchlým ruským zajatcem, který se tu koupal a při spatření Švejka dal se nahý, jak vylezl z vody, na útěk.
Švejk byl zvědav, jak asi by mu slušela ruská uniforma, která se zde válela pod vrbičkami, svlékl svou a oblékl si ruskou uniformu nešťastného nahatého zajatce, který utekl od transportu, ubytovaného ve vesnici za lesem.“
Švejka však našla patrola polního četnictva, která hledala ruského zběha, odvedla do Chýrowa, kde byl zařazen do transportu ruských zajatců.
Zde si položme důležitou otázku – skutečně bylo Švejkovou motivací k oblečení ruské uniformy jen to, že: „…si přál, aby sebe viděl důkladně zrcadlit ve vodě, proto chodil tak dlouho po hrázi rybníka, až ho tam našla patrola …“ ?
Vždyť nikde na předcházejících stránkách se u Švejka nesetkáváme s žádnou podobnou marnivostí. Např. na garnizónu, kam byl předán z nemocnice Dr. Grünsteina, se nestyděl chodit pouze v podvlékačkách (str.74)!
Když je veden dvojicí vojáků s bajonety z garnizónu k polnímu kurátovi Otto Katzovi přes celou Prahu do Karlína, dočteme se o jeho garderobě následující (str.88):
„Jeho civilní šaty ztratily se ve skladišti garnizónu, i jeho vojenská čepice, s kterou šel na vojnu. Nežli ho propustili, dali mu starý vojenský mundúr, který pařil nějakému břicháčci a o hlavu většímu, než byl Švejk.
Do kalhot, které měl na sobě, byli by se vešli ještě tři Švejkové. Nekonečné faldy od noh až přes prsa, kam až sahaly kalhoty, mimovolně způsobovaly obdiv diváků. Ohromná blůza se záplatami na loktech, zamaštěná a špinavá, klátila se na Švejkovi jako kabát na hastrošovi. Kalhoty visely na něm jako kostým na klaunovi z cirku. Vojenská čepice, kterou mu též na garnizóně vyměnili, šla mu přes uši.
Na úsměvy diváků odpovídal Švejk měkkým úsměvem, teplem a něhou svých očí.“
Nikoliv, dobrý voják byl marnivosti v oblékání prost, to berme jako dokázané. Dokonce takto oblečen vstoupil na Kuklík, kam „chodí… různá jiná dobrá společnost“!
Vraťme se tedy k otázce – co vedlo Švejka k obléknutí uniformy ruského vojáka? Já soudím, že vnitřní puzení vyvrhnout, vypudit ze svého nitra středoevropskou malost, převlečení mundůru se toho stalo symbolem. Cítil touhu ztotožnit se nejdříve vnitřně s člověkem z východu Evropy, nechat ho v sobě vyrůst. Probuzený latentní multikulturalismus, tvrdím směle!
Pojďme však dále. Na str. 543 se dozvídáme, že: „Švejk měl vůbec štěstí, že se ocitl ve společnosti různých příslušníků východních národů. Byli tu v transportu Tataři, Gruzíni, Osjetínci, Čerkasové, Mordvini a Kalmykové.“
Švejk se se zájmem dozvídá o jejich kulturních zvycích:
„Ne ponymat, já krymský Tatárin, Allah achper.“ Tatar sedl si, zkříživ nohy na zem, složiv ruce na hruď, začal se modlit: „Allah achper – Allha achper – bezmála – arachman – arachim – málinkin mustafír.“
Švejk pak reaguje vstřícně, hledá spojení mezi národy:
„Tak ty jseš tedy Tatar,“ soustrastně řekl Švejk, „ty jsi se vydařil. Pak mně máš rozumět a já tobě, když jseš Tatar. Hm – znáš Jaroslava ze Šternberka? To jméno neznáš, ty kluku tatarská? Ten vám natřel prdel pod Hostýnem. To jste vod nás jeli, vy kluci tatarský, z Moravy svinským krokem. Patrně vás ve vašich čítankách neučejí, jako nás to učívali. Znáš hostýnskou Panenku Marii? To se ví, že neznáš – ta taky byla při tom, však voni vás, kluky tatarský, tady v zajetí pokřtějí.“
Z toho je zřejmé, že Švejkův vztah k multikulturalismu v sobě nemá submisivní charakter, naopak sebevědomě jej vnímá jako rovnocennou výměnu.
Hned na následující str.544 se dozvídá o svém dalším možném kulturním obohacení:
„Švejk obrátil se na druhého zajatce:
„Ty jseš taky Tatar?“
Oslovený porozuměl tomu slovu Tatar, zavrtěl hlavou: „Tatárin net, Čerkes, rodneja Čerkes, golovy režu.“
Následnou reakci Švejka nám bohužel autor nesdělil.
Je zřejmé, že Švejk byl tímto nadnárodním multikulturním prostředím nadšen (str.546/547):
„To mě nikdo nebude věřit,“ pomyslil si Švejk, „že se někdo někdy moh tak jmenovat jako ti Tataři kolem: Muhlahlej Abdrachmanov - Bejmurat Allahali – Džeredže Čerdedže – Davlatbalej Nurdagaljev atd. To u nás máme přece jen lepší jména, jako ten farář v Živohošti, kterej se jmenoval Vobejda.“
Když pak vracejí Švejka do lůna jeho rodné marškumpanie, doprovází ho eskorta. I zde autor registruje různé kulturní zvyky, jimiž se navzájem obohacují (str. 579):
„Sama eskorta, sestávající ze čtyř mužů, byla směsicí národností. Byl v ní Polák. Maďar, Němec a Čech, který eskortu vedl a měl hodnost frajtra a naparoval se vůči krajanovi-arestantovi, dávaje mu najevo svou hroznou nadvládu…..
…. (str.580 „vlevo dole“)… V eskortě bylo vůbec velice málo zábavy. Maďar se bavil s Němcem zvláštním způsobem, jelikož znal z němčiny jenom „jawohl“ a „was?“. Když Němec mu cosi vykládal, Maďar kýval hlavou a říkal: „Jawohl“, a když se Němec zamlčel, řekl Maďar: „Was?“ a Němec spustil znova. Polák z eskorty se držel aristokraticky, nikoho si nevšímal a bavil se pro sebe tím, že smrkal na zem, používaje k tomu velice dovedně palce pravé ruky, pak to zádumčivě na zemi roztíral kolbou ručnice a pak způsobně utíral zasviněnou kolbu o kalhoty, přičemž si neustále pobručoval: „Svatá panno.“
Ze Švejkovi reakce pak jasně vysvítá jeho národní multikulturní hrdost, že i my jako Češi máme ostatním národům co nabídnout (str. 581):
„To toho moc neumíš,“ řekl k němu Švejk.“Na Bojišti bydlel v jednom sklepním bytě metař Macháček, ten se vysmrkal na vokno a rozmazal to tak dovedně, že z toho byl obraz, jak Libuše věští slávu Prahy. Za každej takovej vobraz dostal vod ženy takový státní štipendium, že měl hubu jako žok, ale von toho nenechal a pořád se v tom zdokonaloval. Byla to taky jediná jeho zábava.“
Zde je vidět, jak Švejk solidárně upozorňuje i na úskalí některých multikulturně přebíraných zvyků.
Z uvedených příkladů je zřejmé, kterak nás musí jímat smutek, že Jaroslav Hašek své nejznámější dílo nedokončil. Určité náznaky, že by se v něm multikulturalismus prosazoval stále zřetelněji, najdeme v jeho povídkách z Bugulmy, kde ho doprovázejí jeho věrní strážci Čuvaši („ kteří znali velice málo rusky“). Z tohoto pohledu nebyla tato drobná, ale intenzivní dílka ještě podrobena žádné analýze, ještě čekají na své multikulturní zhodnocení.
- Log in to post comments
Komentáře
Byl jsem svědkem obohacení
havířovské nemocnice o model páně Kaplického blobu. Za hlasitého doprovodu ho na zátěžový koberec hlavního vchodu ústy vymodeloval indočech. Čekal jsem, že někdo na něm uklouzne a obohatí nějakého lékaře o body, ale nestalo se tak. Všichni se blobu s úctou vyhýbali, vědomi si jeho vyjímečnosti.
a nakoniec zasiahla nekulturna upratovacka
a kulturne obohatenie spratala :D :D
Měl dlouhý kabát, řetěz zlatý
slušely by mu kasematy
prsteny se mu třpytily
a zvonily mu mobily.
Na blob měl autorské právo
bingo cikáne, bravo!
Chezky napisane
iny priklad na multikulti:
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/trum-donald-melania-facebook.A19…
je novsi a ... idiocia svetom vladne ...
multikulturalismus
Pane Godot.
Multikulturalismu se nejvíc daří ve válečném stavu,co nás asi čeká zas a navíc,může být v tom zapojeno i dost muslimů.
Dobrý příklad by dala i válka v USA,sever proti jihu,kde vedle sebe bojovalo také dost vojáků různých národností,komunit.
Godote, myslím si že tímhle…
Godote, myslím si že tímhle rozborem Švejka z miltikulti pohledu naše kavárenské výhrady k Haškovi a Švejkovi neotupíte.
Obléknout si RUSKOU uniformu, to je za jakýchkoli okolností - snad vyjma za účelem spáchání atentátu na Putina - naprosto neodpustitelný čin. Hašek a Švejk budiž proklet.
Jinak děkuji za otevření mě velmi milého tématu - Švejkologie. Budu se mu během dne přiměřeně k pracovnímu vytížení věnovat.
Chtěl bych ještě upozornit na další ztvárnění Švejka.¨
- Naprosto skvěle načtený Švejk Janem Werichem.
Vidláka tímto žádám, aby na svém hnojišti zřídil stálou záložku Švejkologie.
Švejk
Pane Godot, správně jste odhadl kvalitu Vaší práce, myslím, že při doplnění názvu například - analýza odrazu vznikajícího multikulturalismu ve válečné literatuře první poloviny dvacátého století - a volbě vhodné velikosti písma, zanedbání stanovených "normostran" /počet řádků, počet písmen na řádku atd./ by na mnoha VŠ onoho typu postačilo jako bakalářská /pokud byste byl význačná a vlivná osoba - možná jste, ale neznám Vás/ i jako magisterská či inženýrská práce. Tolik "ve srandě" jinak velmi pěkné
Host jako host, třebas Turek
A Švejk vyložil svůj názor na mezinárodní politiku Rakouska na Balkáně. Turci to prohráli v roce 1912 se Srbskem, Bulharskem a Řeckem. Chtěli, aby jim Rakousko pomohlo, a když se to nestalo, střelili Ferdinanda.
"Máš rád Turky?" obrátil se Švejk na hostinského Palivce, "máš rád ty pohanský psy? Viď že nemáš."
"Host jako host," řekl Palivec, "třebas Turek. Pro nás živnostníky neplatí žádná politika. Zaplať si pivo a seď v hospodě a žvaň si, co chceš. To je moje zásada. Jestli to tomu našemu Ferdinandovi udělal Srb nebo Turek, katolík nebo mohamedán, anarchista nebo mladočech, mně je to všechno jedno."
Čili hostinský Palivec je prototypem vzorného příslušníka pražské kavárny, jenž se časem přestěhoval z hospody do kavárny.
Opět třesky plesky
kolem hedvábné stezky.
Bourec už vlákno nemá
dneska je jiné schéma
dneska je všechno z plastu
největší příjmy jsou z chlastu
zbraní, léků a drog,
v tom musíš držet krok.
Já bych zapomněl, jejda...
dobře se prodává kejda.
Bioplynová stanice
vloudí nám úsměv na líce
a ještě žlutá řepka rodná
je k zbohatnutí vhodná.
Bude to jistě zajímavé číslo.
Sice oslím můstkem od Švejka k Rusku, ale Putin si prý "provede" průzkum situace na "Ukradině" možností přidělení ruského občanství VŠEM ukrajincům. Ten má taky asi smysl pro švejkovský humor.....
Je to celkem zajímavé téma samo o sobě to různé občanství jednoho jediného člověka.
Zajímavá situace
Může se docela klidně stát, že Ukrajinci na Ukrajině budou mít ruské občanství, ale zůstanou na Ukrajině. A pak snadno může dojít k incidentu, kdy Ukrajina zabaví majetek ruského občana a Rusko se rozhodne své občany chránit. Zajímavý tah, Ukrajinci by měli zpozornět a řešit konflikt jen mírovou cestou. Porošenko selhal a jestli začne nějakou ofenzívu, Rusko to může brát jako tažení proti Rusům. Na Ukrajině bude ještě veselo.
Suhlas
toto je podla mna dalsi z genialnych (podla mna) tahov z kremla.
Ak to na UA nepochopia, stratia v dohladnej dobe komplet Donbas. Tazko sa bude pripajat k UA, ak tam bude vsetko samy obcan RF.
Pre Zelenskeho to nebude jednoducha rola....
Multi ano, ale ne kulti
:-)
Je určitě nejlepší, když je "někdo přímo vodněkud". Chci říct, když píše o něčem, co zná (jako třeba Gerd o suchu). A ty určitě máš gebýr psát o Švejchovi /1/.
Myslím si ale že tu tézi neudržíš: na začátku U kalicha se Švejk projevuje jako (obvyklej českej křupan) PARDON jako volič SPD a ptá se Palivce „Máš rád Turky? máš rád ty pohanský psy? Viď že nemáš?“ A potom vykládá svojí (dnes bychom řekli spikleneckou) teorii jak válka vypukne, jak "se spojíme s Francií" a jak se to "bude řezat" Parodie na mnohé bláboly z wbu
Jo, je možný že průběhem knihy toho internacionalismu přibývá, ale možná je tam furt i to druhý. Já jsem postupně došel k názoru, že Kniha žádnou tendenci nemá, a řeže to na všechny strany (a tím je taky tak přitažlivá, Švejk jako postava je tajemnej a jeho reakce nevypočitatelný). Sranda všech azimutů, MULTIsranda
2) Že nás jímá smutek z nedokončení je pravda, zvlášť když třeba já mám pocit, že autor se postupně dostává na provozní teplotu a že je to pořád lepší. (Pavel Landovský tvrdil, že Hašek potřeboval "rezonéra" a proto to diktoval tomu Štěpánkovi. Ale myslím, že zkraje to psal sám.) Ovšem zkus si představit, že by to na konci zkazil (snahou o nějakou pointu).
Takhle tajemnost pokračuje...
/1/ Někdy se v průběhu psaní objeví nepředpokládané "synergie". Hašek určitě neměl plán, psal z hlavy (jako když Mozart v tom filmu Salierimu diktuje), dokonce si jen nechával poslední list, aby věděl jak pokračovat.
Takže když hrdinu pojmenoval, netušil že ve čtvrtém dílu v transportu ruských zajatců šikovatel-tlumočník usoudí, podle toho, že Š. umí německy, že je žid a potvrdí mu to i jméno. (Klíčové slovo tady je "zadrátovanost". Věříme, čemu chceme věřit.)
"
"Ty jseš žid, viď? zeptal se Švejka.
Švejk zavrtěl hlavou.
"To nemusíš zapírat" pokračoval s určitostí šikovatel tlumočník, "Každý z vás zajatců, který uměl německy, byl žid, a basta. Jak se jmenuješ? Švejch? Tak vidíš, co zapíráš, když máš takové židovské jméno? U nás se nemusíš bát přiznat se k tomu. U nás v Rakousku se nedělají pogromy. Odkuď jsi? Aha, Prága, á, to znám, to je u Varšavy... Tvůj pluk má číslo 91?"
Šikovatel vzal schematismus a listoval v něm.
"Jednadevadesátý pluk je erivanský, Kavkaz, kádr má v Tiflisu to koukáš, co, jak my tady všechno známe."
Vývoj
Máš nesporně pravdu, že se Švejk hned v počátku projevuje jako obvyklý český křupan, ale jako každý jedinec se vyvíjí. Hle, už na str. 195 se dělí o pivo s maďarským vojínem v nádražní restauraci v Táboře, ovšem je tu ještě cítit určitá zdrženlivost:
"Jen pij, kluku maďarská," odpovídal Švejk, "chlastej! Vy byste nás tak nehostili...."
Svůj přerod v multikulturní osobu z počátku dokonce tají z obavy před vrchností, viz jeho opatrná debata se strážmistrem Flanderkou:
Strážmistr podíval se na Švejka a začal: "Pravda, že v Rusku se pije mnoho čaje? Mají tam také rum?"
"Rum je po celým světě, pane vachmajstr."
A tak to pokračuje i s "hezkými holkami".
Další Švejkův vývoj jsem už popsal.
A tak by multikulturní optimisté (kteří věří čemu chtějí) mohli předpokládat, že by se dnes znovuzrozený Švejk ocitl v předních řadách vítačů.
Já osobně si (věřím tomu, čemu chci věřit) myslím, že by z toho měl celkem spíš prdel, věda, že historický vývoj, minulý i budoucí, nemůže prakticky nijak ovlivnit.
Ty jako optimista třeba můžeš doufat, že i já ze vyvinu v multikulturního vítače. Moc času už mi na to ale nezbývá :-) .
P.S.: Jsem rád, že všichni zde pochopili, že ta moje pseudoanalýza je taky jen prdel a pokus o "švejkování".
Pseudoanalýza
Kdepak, zdejší pseudoanalýzu dozorující elfové už jistě pochopili jako pokus o rozvracení multikulturalismu a určitě už podali i podnět na Policii ČR, protože elfové dozorující internet jsou správnými potomky Bretschneidera, konfidentů gestapa, spolupracovníků StB, svazáků z 50. let a všech bonzáků světa. Mimochodem, elfové ta trestní oznámení opravdu podávají, tak jsou pomýlení. Za 15-20 let se potom budou kát veřejně a hlásat něco o pomýlenosti a mladických ideálech. To vše už známe, takových svazáků byly mraky.
Seznam o elfech píše: "Je to…
Seznam o elfech píše: "Je to především práce v utajení... Důvodem je, že lovení internetových trollů a dezinformátorů se skupina elfů věnuje ve svém volném čase. Vlastně je to svého druhu koníček."
Udávání Bretschneidra, konfidentů gestapa, spolupracovníků STB, svazáků z 50. let jsem schopna částečně pochopit na rozdíl od těchto práskačů, kterých mi je jen líto, protože jsou to pro mne duševní mrzáci.
Fito, máte v zásadě pravdu…
Fito,
máte v zásadě pravdu.
Dalo by se to však ještě upřesnit.
Trollové i tzv. elfové používají totožných metod a mají totožné cíle - pouze po sobě kydají na různých stranách barikády.
Elfové je pouze nový název pro trolly, kteří provádějí - placeně nebo neplaceně, organizovaně nebo jako osamělí vlci - destruktoři diskuzních platforem, ve kterých začnou převládat názory, narušující hegemonii oficiálních sdělovacích prostředků.
Polyhistor zdejšího prostoru se snaží v elfotrolí produktivitě trumfnout nejen elfí podřízené Jakuba Jandy, ale i kdysi legendární sovětskou údernickou dojnici Poslušnicu, která údajně dokázala nadojit pětačtyřicet litrů mléka denně. Jediné, o čem jako napotvoru v životě neslyšel, jsou jeho kolegové - elfí trollové či trolící elfové, vykonávající čirou náhodou naprosto totožnou aktivitu jako on.
Určitě je nám vděčný, že se díky nám něco nového dozvěděl. Jistě se nyní cítí méně osaměle, když zjistil, že provozuje činnost, kterou se tisíce jeho evropských kolegů zabývá mnohem amatérštěji, byť placeně.
Čerstvě za nezanedbatelné finanční podpory EU.
Rozbíjení diskuze můžu brát…
Rozbíjení diskuze můžu brát jako hru, slovní ping pong, ale mít udávání lidí jako hobby a ještě se s tím veřejně chlubit, to je teda dost silná káva. A že jejich mluvčí Kartous, plný nenávisti ke všemu odlišnému od jeho názoru, se prezentuje jako expert na vzdělávání a určitý vliv v něm má, na to ani nemám slov.
Druhák
Že se vyvineš v multikulturního vítače nedoufám Dokonce si to ani nepřeju, nejsa vítačem.
Myslím ostatně, že je to přeceněná kategorie. Skutečných "vítačů" moc nebude, leda nějaké potroublé nedovzdělané redaktorky, co si myslí, že je IN to říkat. Je to celé vymyšlené vášnivými antivítači pro lidi, kteří se jim nezdají dost ANTI, toť vše. To máš jako s "kavárnou", sarajevským atentátem, modrou ne zelenou planetou, pravdou a láskou atd.
Slovní konstrukty, v tomto případě pro snazší a chytlavé označení "nepřátel".
Ten druhej odkaz cos dal (druhák, troják) je skvělej, hodně rozesmál. Autor je inteligent&srandista.
rasové obohacení
Ještě bych doplnil Švejkův vztah k mezirasovému obohacení , ten to věděl dřív než dnešní odborníci na tuto problematiku viz :
"Je už taková teorie, že znásilňovat dívky jiné národnosti je nejlepší prostředek proti degeneraci. Dělali to Švédové a Španělé za třicetileté války, Francouzi za Napoleona a teď v budějovickém kraji budou to dělat zase Madaři a nebude to spojeno s hrubým znásilňováním. Poddá se všechno během času. Bude to prostá výměna. Český voják vyspí se s maďarskou dívkou a ubohá česká děvečka přijme k sobě maďarského honvéda, a po staletích bude to zajímavé překvapení pro antropology, proč se objevily vysedlé lícní kosti u lidí na březích Malše.“
A následující úvaha o černochu Kristiánovi. Tady už se změnil:
"Takovej míšenec zas rodí míšence a ti jsou už k nerozeznání vod bílejch lidí. Ale najednou v nějakém kolenu že se vobjeví černoch. Představte si ten malér. Vy se voženíte s nějakou slečnou. Potvora je úplně bílá, a najednou vám porodí černocha."
Viz Švejkovy příhody v Királyhidě, mám 56 různých vydání
Gratuluji!
To jste skutečný sběratel!
Já mám jako šperk vydání ze začátku 50.let, opatřené řadou vysvětlivek k textu - ty jsou mnohdy víc k smíchu, než samotné Haškovo dílo.
A před pár týdny mi dorazilo vydání Švejka v polštině. Protože jsem jinak (kromě slovenštiny, částečně ruštiny a částečně právě polštiny) spíše jazykový analfabet, musel jsem konstatovat, že vlivem překladu je to samozřejmě poněkud jiná kniha. Nějakému multikulturalismu navzdory.
Jeden nejmenovaný mor.-slez. bard, t.č. Putinův agent
Průšvih je když Afričanče
černé jak mé boty
narodí se naší Anče
od nás z Dolní Lhoty...
černé Afričanče ?
Dolní Lhota povstala,
avšak Anča dí,
to je přece normální,
to je tím,
že jsem ve tmě počala.
Holky, holky,
jak můžete tmu vzívat
nebo dokonce i vzývat ?
ELF nebo Troll Hyde nebo Jackyl
ELF nebo Troll Hyde nebo Jackyl
Včera jsem se vrátil pozdě večer a po 22,hodině vedlo několik trollu a elfu debatu.
Měli různé nicky a debata to byla jako od pacientů chocholouška. Přišlo mi, že to
píše duševně nemocný člověk. Jackyl a Hyde v jedné osobě. Jako Elf a Troll v jedné
osobě, který je na tom psychický závislý, Množství chyb a překlepů signalizovalo, že jsou
pod vlivem. Přišlo mi to jako ve ŠVEJKOVI, když ten pomatený generál posílal
vojskům zmatené depeše. Ráno koukám je to dnes o ŠVEJKOVI. Otázka zní:
byl ŠVEJK skutečně hlupák nebo vychytralý člověk, který ůmyslně konal.
nubara.blog.cz/0811/dr-jackyl-a-mr-hyde
Navštšvuje Kydy Troll a ELF JEDNÉ OSOBĚ
ELF nebo Troll Hyde nebo Jackyl
Pane "Váhy" Odpověď na vaši otázku zní: Švejk byl jen byl člověk. Asi jste ho pořádně nečetl a to není moje chyba viz : Když jdou k diviznímu soudu: "Já jsem tě chtěl, Vodičko, jen potěšit".
Jakási vnitřní velikost
Já si myslím, že nejen Švejk, ale i celé jeho Osudy, přišel k jakési vnitřní velikosti nějakou náhodou. Možná tam nic takového ani není a záleží na čtenáři, zda si ji tam dosadí. Hašek (možná) jen vytvořil otevřený prostor, kam si dosazujeme své vlastní myšlenky. Ale možná píšu blbosti, kdo ví?
Aniž bych si chtěl hrát na literárního znalce/kritika (nejsem), připomíná mi to Hemingwayovy povídky - pro někoho plytké povídání ( Velká řeka se dvěma srdci) s někdy dobrodružným nádechem, pro jiného strhující mikropříběhy.
Co si v tom kdo najde.
Re: Godot A teď jste se odkopal!!!
Jste chytrý a kdo ví, jestli nejste náhodou i mladý a krásný!
Já měl furt podezření, že nejste jen tak ledajaký pacholek!!!
S tím hodnocením Haška jste opravdu trefil svou hlavičkou na hřebík. Ano, v podstatě každý čtenář vidí ve Švejkovi něco ze sebe, ze svého života.
By mě zajímalo, od koho jste to opsal...
Musím vás naprášit, abyste ještě nešťastnou náhodou nedostal nějaký univerzitní titul, to by se tu už nedalo s vámi vydržet.
:-)))
Švejk jako Haškův avatar
Je nesmírně zajímavé, že ke Švejkovi jeho obdivovatelé i odpůrci většinou vnitřně a nevědomky přistupují jako ke skutečně žijící osobě.
Nebo naopak - někteří vědátoři jako k literární postavě pečlivě prokomponovaného díla s předem určeným dějem a poselstvím.
Obojí je pochopitelně špatně. Osudy dobrého vojáka Švejka jsou dílo člověka jménem Hašek, což byl mimořádně nadaný spisovatel s nadprůměrným IQ, výborným rozhledem a pozorovacím talentem, vysokou sociální inteligencí, nevídaným stupněm VYPÍNATELNÉHO cynismu a pozoruhodnou schopností využít účinků alkoholu na odbrždění kreativity (dnes by na to potřeboval přinejmenším heroin).
Hašek - stejně jako třeba Kafka - pochopil a v praxi zhusta aplikoval jakési zvýrazněné zrcadlení - bleskově odpovídal na debilní podnět imbecilní reakcí.
Mimochodem - Kafkův Zámek byl prý původně plánován jako srandovní román, ale nějak se to autorovi vymklo.
Obávám se, že kdyby nedejpánbu zavřeli Haška někam, kde by se nedostal k alkoholu, vznikla by vášnivá tragická obžaloba nesmyslné zrůdnosti války.
Jak by dopadlo Kafkovo dílo, kdyby autor začal chlastat v Haškově měřítku, si netroufám předvídat. Možná bychom oslavovali geniálního, leč poněkud povrchního humoristu, neúprosně zesměšňujícího byrokracii.
Domnívám se, že Švejk představuje Haškův ideál, jak by si on sám přál reagovat na šílený svět, který ho obklopoval.
Což se mu částečně podařilo, ale přece jen byl ke své žalosti bržděn zbytky pudu sebezáchovy.
Tak se z toho alespoň vypsal.
Někteří z nás zde děláme cosi podobného v malém.
Dovolím si upozornit na ne…
Dovolím si upozornit na ne tak známé Haškovi "Dějiny Strany mírného pokroku v mezích zákona" (Československý spisovatel 1982) Tam se nacházejí neocenitelné postřehy pro všechny, kdož se hrnou do politického kolbiště.
"U trpěli jsme morální vítězství" by v dnešní poltické mazanici mělo zdomácnět (Ferri by měl být první).
Zvláště zajímavá z multikulti a kavárna strany je kapitola "Konference delegátů Strany mírného pokroku v mezích zákona s vynikajícími uherskými politiky (str. 195). Tam se Haškův smysl pro mezinárodní spolupráci a porozumění rozvinul do plné šíře.
Setkání Švejka s muškou vinnou
Švejk a muška vinná
Vinná muška
na sklenici usedla,
očekává hostinu
ách, jak se zklamala,
spadla do piva.
A co více,
pantáta Švejk dí:
"Skrč nohy muško vinná,
každé kapičky piva,
kterou jsi nasákla
škoda je."
Na zdraví mušce vinné
přiťukávat nemusí
a ona si v krku
nožkou ani neškrtne
a Švejk ?
Co by moudrý muž
na kazatelnu se drát nebude,
i bez klystýru se obejde
:-(
To bylo i na mě moc silný!
Doufám, že to nebylo míněno jako báseň. :-(
báseň ?
Ne, pouhá jabkárna
Ostatně soudím,
že tato debata poslouží uvědomě ... eh, liberálně demokraticky zodpovědným činitelům jako úhelný kámen pro zák.. eh, nedoporučení dotyčné knihy do míst, kde by k ní mohla přijít např. ještě dostatečně hodnotově a liberálně demokraticky neukotvená mládež. Dostatečným důvodem může být nepokryté sympatizování s podřadnými rusáky a fakt, že autor byl komouš. Že je to kravina a konspirační blbost? Tak kocour Mikeš vadí už oficiálně, Růženka a Sněhurka taky, (ostatně předělání Sněhurky do hnědočeského odstínu tu už taky bylo), básnička naznačující, že se z holek stanou maminky, vzbudila přímo bouři pohoršení. Tak proč by nemohl vadit Švejk. Máme místo něj přece tolik kvalitní moderní literatury, namátkou třeba ten kus o příslušníkovi sexuální zatím menšiny zálibně sledujícím naběhlé péro jiného nezletilého příslušníka, jak nás s ním seznámila pokroková stanice Vltava.