Ve dnech 11. až 13. června 2021 se konalo 47. setkání prý sedmi nejbohatších zemí světa v britském Cornwallu. K těm nejrozvinutějším zemím patří v abecedním pořadí Británie, Francie, Itálie, Japonsko, Kanada, Německo a USA.
Proč jsem zvolil nadpis článku s tak tvrdým hodnocením členů tohoto spolku? Podívejme se na základní ekonomická čísla ke konci roku 2020 v miliardách USD a očekávání pro rok 2021:
Země |
% dluhu k HDP 2020 |
% dluhu k HDP 2021 předpoklad |
HDP USD miliard 2020 |
Dluh k 2020 miliard USD |
HDP - Dluh |
|
USA |
107,6 |
115 |
21433 |
23061 |
-1628 |
|
Německo |
69,8 |
73 |
3846 |
2685 |
1161 |
|
Francie |
115,7 |
117 |
2716 |
3142 |
-426 |
|
Itálie |
155,8 |
160 |
2001 |
3118 |
-1117 |
|
Británie |
100,2 |
107 |
2829 |
2835 |
-6 |
|
Kanada |
117,8 |
115 |
1736 |
2045 |
-309 |
|
Japonsko |
266,2 |
264 |
5082 |
8446 |
-3364 |
|
Mezisoučet 114,4 |
39643 |
45332 |
-5689 |
Z tabulky plyne, že skupina G7, až na Německo, měla v roce 2020 vyšší kumulované zadlužení veřejných rozpočtů, než činí jejich roční produkce HDP. I když byla vinou korona-krize ekonomika téměř všech zemí světa (kromě ČLR) nižší, než by tomu bylo bez pandemie, na zásadním závěru, že G7 žije těžce na dluh, korona mnoho nezměnila.
O čem to zadluženci letos jednali?
1.
Po osmi letech od zveřejnění projektu Nové hedvábné stezky Čínskou lidovou republikou Belt and Road Initiative (BRI), se G7 zmohla na pokus o odpověď. Svůj opožděný konkurenční plán nazvala Build Back Better World (B3W), neboli Vybudujme zpět lepší svět. Iniciátorem je administrativa Bidena, a G7 počítá s investicemi až 40 bilionů USD (včetně privátního sektoru) do infrastrukturních projektů v rozvojovému světě v příštích 15 letech. Kde na to G7 vezme? Nepochybně se ještě víc se zadluží. Zveřejnění plánu bylo provázeno obvyklými řečmi o společných hodnotách, lidských právech a pravidlech korektního obchodu, kterými hodlá G7 obdařit rozvojové země, samozřejmě, na rozdíl od ČLR, naprosto nezištně a demokraticky.
2.
Čínou se účastnící summitu zabývali podrobně nejen v rámci projektu B3W, ale také pokusu nalézt odpověď na rostoucí asertivitu nové světové supervelmoci. Smlouvy s Čínou v rámci BRI podepsalo již 100 zemí, včetně zemí z EU a za 10 let bylo realizováno 20% plánovaných projektů týkajících se infrastruktur smluvních zemí. Obvyklým trikem G7 je útok na dodržování lidských práv, konkrétně si zadluženci našli hůl v podobě ujgurských pracovních táborů. K ostré kritice Číny se ale neodhodlaly všechny země.
3.
G7 se rozhodla věnovat rozvojovému světu miliardu vakcín proti Kovidu-19. Znamená to plné očkování pro 500 milionů lidí. Jestliže na světě nyní žije 7,7 miliardy lidí, pomůže tento dar 1/15 světové populace. Mnozí kritici namítají, že lepší pomocí chudým zemím by bylo zrušit licencování vakcín a poskytnout jejich technologie výroby zdarma rozvojovému světu. To by ale bylo opatření, které by příliš rozvolnilo vazalský vztah chudáků k zadlužencům, hodlajícím nadále vládnout světu.
Na zasedání G7 reagovalo velvyslanectví ČLR v Londýně prohlášením:
Časy, kdy globální rozhodnutí diktovala malá skupina zemí, jsou dávno pryč,“ uvedl dnes mluvčí velvyslanectví. "Vždy jsme věřili, že země, velké i malé, silné nebo slabé, chudé nebo bohaté, jsou si rovné a že světové záležitosti by se měly řešit rozhovory mezi všemi zeměmi,“ dodal.
To ovšem země G7 jen těžko uznají. Stále žijí v přesvědčení své výjimečnosti, i když už rostoucí vliv ČLR a dalších bývalých rozvojových zemí začínají vnímat nejen v ekonomice, ale také v technologiích, což je zvláště znervózňuje. Trump s ČLR obchodně válčil. V té válce USA nezvítězily. Biden se nyní pokouší omezovat vliv ČLR promyšleněji a s pomocí spojenců. Takové snahy nejspíš dopadnou stejně jako ty Trumpovy.
Na závěr článku si uveďme čísla ekonomik rivalů G7, ČLR, Indie a Ruska:
Země |
% dluhu k HDP 2020 |
% dluhu k HDP 2021 |
HDP v miliardách USD. 2020 |
Dluh 2020 v miliardách USD |
HDP mínus dluh |
Čína |
66,8 |
65 |
14343 |
9581 |
4762 |
Rusko |
14,6 |
18,5 |
1700 |
25 |
1675 |
Indie |
69,62 |
69,8 |
2869 |
1997 |
872 |
Není s podivem, že země, se kterými se zadluženci hodlají stále bavit z pozice síly, nežijí na dluh? Jejich roční HDP je vyšší, než dluh? Významný je tento rozdíl zejména u Ruska, které za 20 let vlády Vladimíra Putina prakticky zcela eliminovalo vnější zadlužení. Navíc vytvořilo devizové rezervy ve Fondu národního blahobytu a v Rezervním fondu v řádu stovek miliard USD.
Letošní zasedání G7 ukázalo jasně, že budoucnost patří zemím na východ od západní hranice Ruska, kde Západ staví novou železnou oponu, protože už není schopen s Východem držet krok. Česku zasedání zadluženců ukázalo nepřímo na hloupost místní diplomacie, která si dokázala rozhádat, zejména za tlaku pravicové opozice, v čele se Senátem, s většinou území za železnou oponou, sahajícím až k Vladivostoku a Jihočínskému moři.
Výborně Vystrčile, bravo Petříčku, víme, nejde nám o grošíky.
- Log in to post comments
Komentáře
Dluhy.
Takové dluhy a přitom jejich měny jsou nadhodnoceny,hlavně dolar z čeho jsou pak veliké zisky oproti podhodnoceným měnám.
Rok 2021 to bude katastrofa,co nás ještě čeká další roky
reakce
Měl bych 2 dost zásadní poznámky. Přiznám se, že mne fascinuje nadšení autora z Číny a Ruska, podle mne jde spíše o noční můru, není se fakt na co těšit.
Předně, když se podíváme na HDP Ruska, vidíme, že nedosahuje výše ani jedné ze zemí G7 a i Indie je má téměř 2x vyšší. Rusko je sice velmoc vojenská a atomová, ale rozhodně ne ekonomická. Všichni ti, kteří se k němu upínají, by si měli uvědomit, že v budoucnu půjde o velmoc druhého řádu, protože ekonomicky prostě nebude stíhat.
Druhá a podstatnější poznámka je vlastně otázkou. Fakt si myslíte, že ten budoucí svět s Čínou v čele bude lepší, než ten dnešní? Čínské kecy o tom, jak velcí i malí atd jdou striktně proti tomu, že 3000 let tam věřili v to, že jsou říší středu, Podnebesím, a všichni ostatní jsou horší. Myslí si to samozřejmě i dnes. Jsou rasisté par excelence, málo který národ tak opovrhuje ostatními. V některých afrických státech už se přesvědčili, že čínské investice vedou k novému kolonialismu, který oproti tomu starému se fakt nezakecá, myslím, že budou na Evropany ještě vzpomínat se slzou v oku. V čínské mentalitě neexistuje nic jakou “miluj bližního svého”, pomáhání chudým či potřebným atd, to vše má Evropa z křesťanství. Prostě, rozhodně bych se nad jejich nástupem neradoval, budou to těžké časy.
Čína
Čínu kolem roku 2030 dostihnou negativní důsledky politiky jednoho dítěte. A USA v té době dostihnou důsledky upadající ekonomiky. Současné soupeření USA-Čína bude soupeřením dvou upadajících velmocí. Co na tom, že jedna má ještě velmi silnou armádu a rotačky na tisk světové rezervní měny, a druhá zatím rostoucí ekonomiku a zatím početnou populaci, která se skokově přenese na populaci jednoho dítěte.
prave
proto musí zbrojit,aby jim ty důchodce živil někdo jiný.
že by
někdo vzpomínal na evropské otrokáře se slzou v oku ? Že by byli lepší a horší otrokáři? Že by křesťanství bylo nějaké mírnější náboženství? Prosťáčku.
Afrika
Proto také Čína skupuje Afriku. Africké státy vyměnily jednoho věřitele za nového, čínského. USA už kromě zbraní, tisku peněz a vývozu demokracie toho taky moc nenabízí. Mezitím si všichni budují armády a čeká se jen na den, kdy Čína přestane obchodovat v USD. Oficiálně to bude oznámeno jako přijímání pouze konvertibilního yuanu (renminbi). A půjde o pomalý proces, mezitím budou existovat obchody v USD i čínské měně.
Afrika může být jednou opět tím Rájem.
Ze kterého kdysi zřejmě právě že klimatické změny vyhnaly Evu (mitochondriální Eva) , samozřejmě bez Adama bychom nedali asi ani my dnes ránu.
A tak může nastat comeback, opět v důsledku klimatických změn, možná však postupné tmavnutí pletě " bílých " (to je vžitý nesmysl, i mandalakabalaman je vpravdě spíše růžovoučkým), nepřizpůsobiví by mohli vymírat kvůli rakovině kůže, přeživší " ztmavení" by zůstali v evropském pekle, zejména pokud by obyvatelé africko-čínského Neoráje potápěli lodě s uprchlíky z Evropy opravdu pečlivě a ve velkém...
Čínský Bůh srandy v africkém Ráji.
Nic není nemožné, v toku věků.....zejména pokud se lidi pořád budou točit kolem nevýznamného totemu a zanedbávat takřka coby tabu to skutečně významné, které je samozřejmě všem lidem společné, krom naprostých pitomců a grázlů - lidi hendikepované je třeba před nimi toliko chránit. No celou ostatní přírodu, to dá rozum.
Gerd
V Číně byla politika jednoho dítěte zrušena. Ve městech mají pořád jedno dítě, protože víc dětí přijde draho.
Nebo tuhle
psali,že to holky ještě vylepsili na nulu,bo patriarchální společnost. S děckem je nikdo nezamestná,chlap neuživí a vychovávat v betonové džungli v 38. patře, blééé
Jedno dítě
Ano, Čína skutečně zrušila politiku jednoho dítěte, ale výsledky se projeví až za 20 let.
ono to s tou politikou jednoho dítěte není tak jednoznačné.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Politika_jednoho_d%C3%ADt%C4%9Bte
podstatně se to vyvíjelo takže předpověď k roku 2030 bude mylná. Stačí se kouknout bez předsudků
S prominutím, ale...
... tyhle dlouhodobé predikce jsou celkem na houby. Ty totiž předpokládají, že za a) všechny současné trendy se budou prolongovat beze změn do budoucna a za b) lidé řídící ony státy jsou úplně blbí a své vlastní problémy nedokáží pojmenovat a postupně řešit. Stačí se podívat, jak se dvě desetiletí zpátky všichni smáli Číně a běžně se tu zveřejňovaly tragické obrazy dětí umírajících na ulici hlady. A dnes se o Číně začíná mluvit jako o nejsilnější ekonomice světa.
Čína může udělat x zatím těžko odhadovatelných kroků, klidně si třeba může ještě pár let počkat a postupně asimilovat Japonsko. Historických důvodů by k tomu měla víc než dost. A Japonci k nějaké podobě vlastní sebedestrukce směřují velkou rychlostí, odmítají se totiž ve velkém množit, plus tam vládne kult věčné náctiletosti. https://www.theatlantic.com/business/archive/2017/07/japan-mystery-low-… Stejně tak bych nepodceňoval Putina, myslím, že moc dobře ví, že úbytek obyvatelstva může Rusku zlomit vaz.
dík za rozšíření obzorů
zajímavé
Pavte, nejsem nadšen z ČLR, jak nepodloženě tvrdíte
Jsem zvyklý vycházet při hodnocení většiny jevů z čísel. Netvrdím, zda bude život s dominantní ČLR lepší, nebo horší a za koho budeme ronit slzy.
Ten život bude jenom jiný. Jistý Vladímír Iljič kdysi pravil, že zvítězí ta politicko-ekonomická formace, která bude mít vyšší produktivitu práce. Měl pravdu, u nás za socíku se Iljičem zaklínali, ale jeho myšlenky nebyli ochotni dotáhnout do ábr konců. Před nevhodnými konci logicky vyplývajícími z dobré myšlenky strkali hlavy do písku. A tak ekonomicky upadali a upadali až upadli i politicky.
To Čínská lidová republika už jistě 30 let nedělá. Tvrdě maká. Nikoho neokupuje, na nikoho vojensky neútočí.
Pavte ono to chce dívat se do zdrojů jiných, než od lhářky Šámalové na ČT24 a českých sinožroutů, jako například sinoložky Lomové, která nejméně 30 let v Číně nebyla, ale žvaní o ní a žvaní.
Pokud jde o ten HDP Ruska a ostatních zemí G7,
použiji přirovnání z mikroekonomiky. Představte si satelitní městečko někde na okraji Prahy. Žijí v něm různí lidé s různým ekonomickým potenciálem. Náhle se mezi nimi objeví někteří, kteří si pořídí nová auta, jezdí 4 x ročně na dovolenou, nastaví si na zahradách bazény a pořádají co měsíc opulentní párty. Tak takhle žijí země G7.
V tom satelitním městečku zjistíte, že většina obyvatel má vily na hypoteční úvěr, auta na leasing, nebo firemní, jezdí na dovolené za rychlé peníze, které si napůjčovali.
A potom tam žijí lidé, kteří nepotřebují ke štěstí exhibovat, stačí jim skromně žít za své. Tak takhle je to s Ruskem. Běda, když přijde krize, exhibicionisté, které já nazývám NAVONĚNÁ BÍDA, zhusta končí.
Jako tento ruský právník
a člověk mnoha profesí. Parádní podívaná.
https://m.youtube.com/watch?v=war9v2DxMs4
Čísla ? Uvedu jedny čísla.
Já měl dneska na oběd celé kuře a vy nic. Oba jsme se průměrně docela dobře najedli...
Máme čísla, a dobře je , že je máme...ale pak máme ještě i další záležitosti lidské i mimolidské - vášně, různorodost......změny klimatu....
Si myslíte, že si i obyčejní lidi neuměli spočítat, že se jim válka 1914 -1945 nevyplatí ?!?
Skromnost může přerůst v zanedbanost, špínu, beznaděj.....
Všeho málo - nebo naopak moc, může škodit.
Nejvyšší produktivitu práce by zřejmě měl nějaký plně robotizovaný výrobní proces, pokud možno co nejvíce recyklační, enviromentálně pozitivní a co nejméně náročný na pořízení , údržbu a rozvoj.
Což může poměrně záhy být výrobní proces bankovní.
Ovšem že by to mělo zaručit nějaké vítězství (tedy někdo by musel být poražen ?), natož nějaké obecnější štěstí....
Žít a nechat žít. Už jen to naplnit nějakou slušnou konkretizací je dost těžké....hodně těžké...proto také i poměrně slušný rozmach alkoholismu, konzumace drog, frustrace, hněv...ale i šílené pracovní nasazení, hrabivost, stres, duševní choroby...někdy i letargie a sebevraždy...agrese, války...
Lomová ať si vyrábí svoje problémy, Číňani (Číňanky a Číňančata) mají svých určitě dost i bez Lomové.
Re: Pavt Podléháte stejnému bludu, jako
většina ostatních mamlasů.
Obrat důležitý opravdu není, důležitý je profit.
Čeho přesně se mám od Číny bát?
Že dvakrát za rok ucpou D1 čínský tanky?
No to bude změna...
Že si přiletí nějakej čínskej tatrman pro Nikulina, parlament a senát mu ho s potleskem ve stoje vydají a v Číně ho zavřou?
No to bude změna...
Že nám Čína nadiktuje, kolik a jakých zbraní od nich musíme nakoupit i když je nepotřebujeme a ani na to nemáme?
Co to bude? Změna? Ne, nebude...
Až budeme chtít, zase jednou, dostavět nějakou elektrárnu, tak nám Čína nadiktuje, kdo ji nesmí dělat?
Hele, jdi s tím strašením do hajzlu, politruku...
Ťokův průsmyk nezdolají ani…
Ťokův průsmyk nezdolají ani čínské tanky.
Já bych se bál
Napsal uživatel pithart (neověřeno) dne So, 19. 06. 2021, 10:47
Já bych se bál toho, až někdo přijde a řekne, já jsem věřitel, a chci splatit dluhy.
Z malých to jde vytřískat.
Asi tak.
Jo,
jsme malí, ale když nebudeme mít dluhy. co s námi kdo nadělá?
HDP Ruska nedosahuje výše ani jedné ze zemí G7 ...
Porovnávat absolutní čísla různých zemí s různou strukturou a složením ekonomik je ... nemoudré. Proto byl zaveden pojem parita kupní síly (purchasing power parity), a taky GDP based on PPP.
Překvápko pro Vás: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/timeline/dcd8f5e70a6562860823…
Ten odkaz se nevyved
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(PPP)
Pavte já se Vám pokusím…
Pavte já se Vám pokusím odpovědět, jak je to s tím autorským nadšením z Číny...
Víte, letos to není první rok, kdy nějaký článek upozorňuje na to, že jsme v háji a Čína naopak na vzestupu. První články na toto téma jsem zaregistroval už na konci devadesátek - už tehdy leckdo kritizoval ono geniální rozhodnutí přesunout výrobu do Číny.... Co na to tehdy řekla naše celá společnost? Rozhořčila se a začala požadovat revizi této politiky? Přijala zákony proti globální zlodějně levného vyrávění, drahého prodávání a nulového danění? Začala antimonopolizovat obrovské technologické giganty? Ne... neudělal nic. Naopak dobře placení novináři tomu ještě tleskali a říkali, že je v tom budoucnost.
Pak přišla krize 2008, kdy opat vycházela řada článků o tom, že Čína tuto krizi překonala nejlépe a náš slavný Západ ji přestál o dost hůře, že se nám jaksi rozpadá náš kapitalismus, že je třeba razantně a rychle jednat. Co se udělalo? Nic. Naopak snížily se daně bohatým a zvýšily chudým. Pracovní místa stále odtékaly směr východ.
Čemu se teda divíte? Vždyť nic jiného než fascinace nezbyla. Stejně s tím nikdo nebude nic dělat. Nejdřív se všechno musí rozpadnout, nejdřív musíme rapidně zchudnout, zřejmě musíme být okupováni a zbídačeni, aby tady vůbec někomu došlo, co se vlastně děje. Laco nám tady popisuje poslední fáze kdy si ještě můžeme namlouvat, že nejedeme z kopce.
Já píšun už čtyři roky o tom, že dříve nebo později se probudíme do světa, kdy nám bankomat nic nevydá, protože ve skutečnosti nic nemáme. Probudíme se do světa, kde nebude platit nic než zákon silnějšího, protože všechny instituce se ukazují bezzubé a vykleštěné (to proto, aby nemohly zasahovat proti Gůglu a Amazonu). Co zbývá než cynický optimismus, že když ne my, tak alespoň někde jinde lidstvo bude pokračovat? Naději, že si u nás někdo něco uvědomí, tu už nemám.
Tyjo
Ten stav je tu proto, že řetězec moci a mechanismy její kontroly zpoza oceánu, od vlád přes nadnárodní molochy až po neziskovky, je v naší západní demokracii, původně nastaven, aby bránil zisky nadnárodních firem, v naprosté většině z USA. A nepohne se s tím, kdybychom neměli suché kůrky do huby, protože by se sáhlo na zisk Amazonu, Googlu a dalším.
Pak ale systém nemá samozáchovnou autoregulaci a MUSÍ v budoucnu dojít k jeho zničení.
Tak rozumím vámi napsanému. A, sakra, docela to sedí na kříži po krachu Enronu i má to, co se dnes děje. Je to docela pravděpodobné! Vidláku, to, co jste napsal, je asi nejdůležitější dnešní myšlenka...
A
A
Ono se tu v česku dá koupit…
Ono se tu v česku dá koupit třikrát dražší oblečení a boty vyrobené u nás? Sem s ním. Okamžitě si ho jdu koupit... i pro celou rodinu.... Já toho vlastně nejvíc nakoupil v armyshopech, kde vyprodávali zásoby po ČLSA a jiných armádách. A tak mám několikery boty z bundeswéru - vydrží všechno, stály míň než čínské adidasky. Kecky, kanady, ba dokonce i lodičky se našly - švédská armáda byla progresívní už v osmdesátých letech. O koupi klobouku od Tonaku a jeho srovnání s kloboukem z Austrálie jsem už psal. Vlastně jediné opravdu české oblečení jsou moje středověké kostýmy. Košile běžně nosím, kalhoty také.
Našel jsem si už dávno sedláře na kožené výrobky a jestli to takhle půjde dál, brzy bude šít boty i pro běžné nošení za běžnou cenu. Až mi doslouží některé ty bundesevérácké botky, zkusím si koupit wasky. Ty se prej taky dělají u nás.
Takže scallope... Myslel sis, že argumentuješ, ale jako obvykle z toho byl hnůj.
reakce
Já s vámi souhlasím v tom, že přesun výroby a především know how do Číny bude jednou v učebnicích dějepisu figurovat jako ukázkový příklad civilizační sebevraždy. Jak Lenina nemám rád, s jeho výrokem “kapitalista nám prodá i provaz, na kterém ho pak oběsíme” lze jen souhlasit. Stejně tak i s jeho dalším výrokem, který jakoby předjímal současný upjatý ekologismus a demonstrativní ochranu přírody (často provozovanou tak, že tu špinavou výrobu přesuneme do Číny a máme pocit, jak jsme zelení): “Není možné žít v lidské společnosti a přitom na ní být nezávislý.
Já zkrátka tyto články, které se v podstatě vysmívají Západu, nemám příliš rád - protože ať se nám to líbí nebo ne, Západ jsme i my. Číňané nás rozhodně nebudou šanovat a nerozlišují, že před 150 lety Peking vyrabovala vojska Francie+Anglie, nikoliv ČR. Problém je to, co tu tvrdím neustále - Západ má 100+1 obrovských problémů, neřeší je ba dokonce pracuje nadále na svém sebezničení, jenže Rusko a Čína nejsou žádné alternativy. Ať se nám to líbí, nebo ne, Západ je stále nejlepší místo k žití (tedy - pro nás, Evropany). Myslím, že nikdo by nechtěl žít v Rusku a jsem si jistý, že ani v Číně.
Alternativa na Číně ujíždí a má pocit, že Čína snad jakoby dokazuje, že kapitalismus nefunguje a komunismus je to pravé - nic přitom není vzdálenější pravdě. Čína uspěla proto, že zavedla brutální kapitalismus a nezdržovala se ochranou jednotlivce, přírody, lidskými právy atd. Vy Vidláku tepete mezinárodní molochy jako Google, ale oni i ti Číňané mají své molochy (Huawei atd) a vládne tam v podstatě feudalismus. To, co nám velmi ve srovnání s Čínou svazuje ruce, je i sociální stát a s tím spojené výdaje. To si vy jako levicově smýšlející nechcete přiznat. Prostě, v Číně je toto velmi minimalistické, nikdo z nás by nebyl ochoten pracovat jejich tempem, s dovolenou jeden týden v roce, s nutností si zásadně přispívat ze svého na školství, zdravotnictví atd. Jejich konfucianismus na jedné straně funguje dobře - potřeby společnosti jsou na prvním místě a každý se tomu musí přizpůsobit. Na druhé straně, my si přeci jen vážíme lidí a tak je pro nás čínský někdy až fatalismus nepředstavitelný. Vy si stěžujete, že pracovní místa odtékají směrem na východ - řeknu to brutálně upřímně, pokud lidé u nás budou ochotní pracovat tak tvrdě, za tak málo a s takovými podmínkami jako asiati, žádná pracovní místa od nás neodejdou. Samozřejmě, to se nikomu (ani mě) nechce. Ale o tom to bohužel je.
Snažím se o Číně dozvědět se co nejvíce, čtu o jejich historii, dívám se na videa lidí, co tam žijí (skvělý Čočík, například), občas přetrpím i nějaký film či knihu. Jejich mentalita je v některých ohledech brutálně odlišná a evidentní je ten vypjatý nacionalismus, vedle kterého jsou ty nejprovařenější ruské či americké oslavné válečné filmy jen takovým čajíčkem. Zajímavý je také pohled na to, jak by se měl člověk obětovat ve prospěch druhých. V naší mentalitě je, že musíme pokud možno každého zachránit a pokud se někdo obětuje, tak je to neskutečné. Rusové se na oběť dívají jako na hrdinství, prostě geroj se obětoval pro lidi, tak je to správné, uděláme z něj hrdinu a zvěčníme ho v literatuře. Číňané klidně zcela fatalisticky obětují celé město a nepovažují to za nic zvláštního. Prostě, bylo to potřeba, tak se to tak udělalo. Hotovo. Žádné hrdinství, prostě nutnost.
Mám rád naši civilizaci, naši společnost, vůbec nechci bagatelizovat tu kupu problémů, co máme, ale stejně si myslím, že málokde se žije tak dobře a je (stále) taková svoboda, jako v dnešní ČR. Obávám se, že máte pravdu, když píšete, že to, co Západ probudí, bude totální krize a radikální zchudnutí. Nemyslím si ale, že výsledek bude (v dohledné době) lepší, než to, co máme dnes. Mám pocit, že snad všechny revoluce, co kdy byly, vedly k následně horšímu režimu - alespoň pro normální lidi. Po pádu Říma nastalo v Evropě 1000 let temna, než naši předci konečně dosáhli srovnatelné úrovně. Obávám se, že naši potomci si na něco nového a snad lepšího počkají srovnatelně dlouhou dobu.
Čína a Rusko
Pane pavt.
Napsal jste to hezky,ale to podstatné,tenhleten mafiánsky kapitalismus,nás přivede do náruče,Číny,nebo Ruska,takže raději Rusko.
To temno Pavte je podle mě…
To temno Pavte je podle mě to, co nás opravdu čeká. Vy se obáváte toho, že k nám čína přijde a nastolí tu něco svého, co bude počínsku brutální a přímočaré. Já si ale myslím, že to tu nenastolí Čína. Že si to nastolíme sami, až se ukáže, že Čína je tak daleko vpředu, že se nedá dohnat jinak než šestáctihodinovou pracovní dobou za hrstku rýže. Já myslím, že Čína přijde vítaná a opěvovaná. Že jí bude rozvinut červený koberec až na Hrad, že se bude jásat provolávat sláva.
Když končil Řím, tak nebyl žádný den, kdy by se lidi probudili a konstatovali, že se něco změnilo. Oni prostě jen postupně měli svoje problémy, postupně po generace se všechno sypalo a hroutilo, pozvolna se posouvaly hranice, objevovaly se nové státy a nové síly... a když Germáni Řím definitivně dobyli, lid je vítal, protože to soustavné zbídačování od římských vládců bylo horší než germánská anarchie.
S tou Čínou to bude stejné. Postupně budeme mít další a větší problémy, postupně budeme přicházet o pozice, postupně budeme rádi, když tu nějaká čínská firma bude chtít otevřít důl, abychom měli alesopoň nějakou práci. Budeme se přehánět, abychom čínským turistům udělali pomyšlení, do toho budeme mít vysokou inflaci, budeme žít stále chuději a naši vládci nás budou stále přímočařeji obírat a jednoho dne přijde čínský místodržitel a lid ho bude vítat, protože čínská pracovní doba a čínské móresy se budou jevit lepší než ty naše. A to říkám s vědomím, že Čína není náš civilizační okruh a že tam platí lecos z toho, co jste napsal.
reakce
Vidláku, já doufám, že k tomu nedojde. Že bude stačit jeden blackout, pár (milionů) mrtvých a Západ se vzpamatuje. Přeci jen, společnost má obrovskou setrvačnost a moderní svazáci si jen namlouvají, že lidi lehce změní. Nepovedlo se to těm našim ani těm ruským, doufejme, že se to nepovede ani těm současným. A nenechte se mýlit, Čína je sice silná, ale Západ má stále šanci, stále je tu know how, stále jsou tu fabriky, stále tu máme chytré lidi s dobrými nápady. Máme šanci uhrát aspoň remízu, ostatně jak píše Gerd, samotná Čína má obrovské problémy a vnitřní zadlužení je tam taky enormní.
Doufám, že se nedožiji vaší vize čínského guvernéra. To by byl opravdu konec naší civilizace, a jak píše klasik v Dni Trifidů, “naše civilizace stojí za to, aby byla zachráněná”. Prostě si myslím, že navzdory tomu aktuálnímu blouznění jsme lepší, než ti druzí, jen je třeba se přestat celému světu omlouvat za pofiderní hříchy a chovat se sebevědomě. Možná je to ale daň za dobré bydlo - prostě, ti bohatí řeší neexistující problémy, ti ostatní je zatím poslouchají. Ale jak píšu, podle mne stačí lockdown a snad se objeví vůdci typu Orbána, kteří pošlou svazáky do kopru, protože jde opravdu jen o naprostou ovšem velmi hlasitou minoritu. Kdybych byl věřícím jako vy, tak bych se za to denně modlil.
Cituji :
"...Číňané klidně zcela fatalisticky obětují celé město a nepovažují to za nic zvláštního. Prostě, bylo to potřeba, tak se to tak udělalo. Hotovo. Žádné hrdinství, prostě nutnost...."
O tom, že je " to potřeba" (dokonce nutnost !!!) rozhodl kdo ?
Komu to bylo potřeba, zapotřebí ?
Jde o to, kdo bude disponovat zdroji, takže i o to, nakolik si dotyčný subjekt dokáže ty zdroje obstarat třeba i přes prostředníky. Anebo klidně i od nepřátel, však dokonce i ve válečné době fungovaly některé státy víceméně hitlerovskému Německu nepřátelské coby spojky či dodavatelé, natož aby to takto nefungovalo i v době míru.
Proto nás- malé státy, velice poškozuje politika sankcí, namířená proti státům, které disponují pro nás důležitými, jak stávajícími , tak i perspektivními zdroji (včetně růstu domorodé poptávky po zboží a službách ). Pokud se k ní, prostřednictvím přecedajícího (prý skvělého manažera) hlásíme a prosazujeme ji.
O tom, že by se měly podpořit projekty paralelních prokomunitních (může jít o komunitu nejen lokální, ale i sektorovou, či generační, sociální...) měn, coby funkční či záložní prostředky pro případ nějakých krizí daných jinak, než nedostatkem dovážených zdrojů....o této vyšší dívčí nepadne na odpovídající úrovni ani slovo. To je mrzuté a možná i velmi zhoubné.
No tak samozřejmě že některé revoluční změny udělaly některé geografické oblasti místem lepším k žití, než jak tomu bylo před revoluční změnou. Určitě např. zavedení čínského chomoutu, místo jha (jařmo) . Anebo zavedení zdravotního a důchodového pojištění. Nebo vynález elektřiny. Možná i svobodné volby. Nebo zprávoplatnění žen.....
No a ta údajná doba temna....nakolik je dána tím, že se prostě tolik a tak často nevraždilo, neloupilo, nepřepadávalo, nechudlo....jak později, v té vaší " srovnatelné úrovni" ? Co když pro masy lidí znamenala tato doba naopak dobu světla ? Dobu rozkvětu občin, dobu svobody nesvázané dalšími a dalšími centry moci (světské i církevní), dobu větších jistot...
Ostatně pád Říma nenastal v důsledku revoluce, příčin bylo mnoho, některé dokonce čistě přírodní (klima), některé už ne tak čistě přírodní (mor by se zřejmě tolik nerozšířil, nebýt nárůstu dopravy).
Když už jim dojdou argumenty, posílají mě
žít do Ruska, nebo Číny.
Já ale nepíši o Rusku a Číně proto, že tam hodlám bydlet. I když nepochybně i to bych zvládl. Nýbrž proto, že je třeba ukázat jak to tam chodí, protože místní lžimédia záměrně lžou (nepochybně reálný tamní stav znají).
Žít ve lži, jak to převážná část médií dělá, včetně pravicových politiků, má za následek jenom dřívější naši prohru.
Soupeření mezi státy je o co nejefektivnějším využití zdrojů. Žití ve lži je ukázkovým plýtváním zdroji.
reakce
Laco, já vás nikam neposílám, jen si myslím, že byste jinde žít nechtěl. Nechci vás podceňovat, ale myslím, že o životě v Číně či Rusku víte kulové. Do Ruska jsem jezdil několikrát ročně, takže bych si troufal tvrdit, že tu zemi znám. Opravdu to není žádná hitparáda, samozřejmě, pokud se nebavíme o “Pitěru” či Moskvě, to není Rusko. V Číně jsem byl jen jednou, zemi opravdu neznám, ale hodně jsem se zajímal, ptal se samotných Číňanů, jak to tam funguje, a je to dost hrozné.
Máte pravdu, že soupeření mezi státy vede k optimalizaci. Jen je drobný problém v takové době žít. Jak říkají Číňané - zajímavé časy na vás!
Rusko je alternativa.
Napsal uživatel pavt (neověřeno) dne So, 19. 06. 2021, 14:33
Pochopil to Vlk.
Pochopili to Němci s Nord Stream 2.
Pochopil to i Joe Biden.
„1- hledání hlavního motivu restartu vztahů obou zemí a prezidentů
Mně z toho vychází Čína.
Ať na to hledím jak chci. Ostatně v týdnu jste četli článek o summitu NATO a co vlastně přinesl – to, že dnes už nejde organizaci, které jde o to, aby ubránila Evropu před Sovětským svazem a jeho
ideologií za rozhodujícího přispění Spojených států, nýbrž že se transformuje do spolku, který má bránit Spojené státy a jejich zájmy před sílící Čínou. ……
….Chtěl bych věřit tomu, že ve Washingtonu konečně začínají nahlížet, že Západ potřebuje Rusko na své straně.
A nejen nahlížet, nýbrž především v tomto kontextu jednat. Tím by se téměř vše ve vztazích Rusko USA vyřešilo….“
https://vlkovobloguje.wordpress.com/2021/06/18/putin-biden-v-zeneve/
Ne, nevyřešilo
Velvyslanec v USA Kmoníček perfektně ohodnotil rozhovory Putin - Biden v dnešním rozhovoru pro iDnes.
Řekl:
"Hlavním zájmem USA je dokázat v tomto století Číně, že jsou nezpochybnitelným vůdcem v politice, ekonomice i kultuře a to nejen západního světa."
"Zásadním posunem v Rusko -Amerických vztazích by bylo jen to, pokud by došlo k průniku národních zájmů Ruské federace a USA a to je nemožné," dodal Kmoníček.
Putin (a Rusko) definitivně Západu nevěří. Příliš často bylo Rusko Západem oklamáno. A tak se Rusko definitivně zařídilo po svém. Má to sice své náklady, ale pořád nižší, než se nechávat Západem překvapovat a oklamávat.
No a to sebou nese nutnost spojenectví s Čínou.
Ale pozor! Není vyloučeno ani jisté protiamerické spojenectví s Německem.
Toto je možný průnik
„……Rusko z globálního dlouhodobého pohledu je na tom ještě hůře.
Ostatně tohle Biden trefil přesně, když konstatoval na ruskou adresu – vžijte se do situace země, která má s Čínou společnou hranici několik tisíc kilometrů dlouhou a Čína brutálně rostoucí ekonomiku!
Tvrdím dlouhodobě, že Peking představuje historické nebezpečí našemu civilizačnímu okruhu.
A že je gigantickým bláznovstvím a osudovou chybou hnát Rusko do čínské náruče.
Chtěl bych věřit tomu, že ve Washingtonu konečně začínají nahlížet, že Západ potřebuje Rusko na své straně.
A nejen nahlížet, nýbrž především v tomto kontextu jednat. Tím by se téměř vše ve vztazích Rusko USA vyřešilo“…..
https://vlkovobloguje.wordpress.com/2021/06/18/putin-biden-v-zeneve/
Cituji :
"...Co na to tehdy řekla naše celá společnost?..."
Was ist das : " celá naše společnost" ?
D
D
Dobre rano Scallope,
a jaky je Vas nazor na budoucnost zemi G7 ???
C
C
Bímo, to tvé C je…
Bímo, to tvé C je vypovídající.
C
C
Hlavonoha ví, že bude smazán, a přesto píše - jako v úkolu...
Může do příspěvků naplácat sebevětší hámotiny, na tom nesejde, placený je od počtu.
Kdyby psal za
kremelské, měl by místo jednoho dolaru nejméně šest kop rublíků.
Jo jo Scallope, já mám dvůr…
Jo jo Scallope, já mám dvůr od hnoje rád uklizený. Míň to tu pak smrdí.
Tropické
noci v půli června,to je problém. Všechno hezké - irisy kosatce pivoňky za 3 dny odkvetlo.
V Číně
musí být krásně. Ted mi tu kvetou čínské karafiáty pivoňky a úplný skvost kolkvície krásná. Že toto roste v Číně normálně planě v přírodě,to musí být nádhera.
Anebo různobarevná ibišková
houští ve Středomoří. Na Krétě to mívají i jako živé ploty a to by měl člověk chuť chodit s nůžkami a odstřihávat si řízky :o)
Ale
té růžové je v Asii víc než u nás,připočtu-li japonské sakury