Specialitky na závěr I.
Už jsme si řekli jak se vařilo dávno i nedávno, co se vařilo, jak se to konzumovalo, v čem a jak se to podávalo.
Na úplný závěr se podívejme pod pokličky na konkrétní pokrmy trochu blíže. A také na příležitosti, při nichž byly podávány.
Jednou z nejdůležitějších událostí v lidském životě bývá svatba. Dnes už to není tak významný obřad, ale ještě na počátku 20. století měl jeho význam své opodstatnění. Znamenalo to totiž, že potomek se úspěšně dožil dospělosti, více či méně se osamostatnil a je předpoklad, že i zestárne jako alespoň relativně nezávislý. Že asi bude schopný reprodukce a o potomky se nějak postará. A že rodiče jej nějak vychovali, připravili pro život a jsou schopni mu poskytnout něco do samostatného začátku. Což ještě nedávno byly velice důležité faktory.
Takže se svatba náležitě slavila.
Z raného středověku máme jen kusé informace o tom, jak taková oslava probíhala. Sice se z kronik dozvídáme kdo přijel, co měl na sobě, jakou měl družinu, kolik a zda zvonilo zvonů; ale co jedli, to zjišťujeme zlomkovitě až od konce 13. století a podrobněji od pol. 14. století.
Ale i na raně středověké královské svatební hostině se zcela jistě podávaly ochucené kaše, ozdobené pečivo, pečená masa s nádivkami a omáčkami, polévky a sladkosti. Čím více pečení, ozdob a nádivek, koření a sladkostí, tím větší byla prestiž urozeného hostitele.
Hostina neurozených byla mnohem skromnější - polévka, kousek vařeného masa s omáčkou, kaše slaná a sladká, chléb a jako zlatý hřeb sladké bílé pečivo s ořechy nebo dokonce mandlemi. Příkrmem byly obvykle vařené hrách (opět slaný
i sladký), čočka, zelí. A na rozdíl od šlechtické nebo královské tabule vše v mnohem menších porcích. I tak to znamenalo pro domácnosti ženicha a nevěsty vysoké výdaje časové i finanční.
Z vrcholného středověku už máme o dost podrobnější informace jako hostinách panovníků, tak o slavnostních tabulích neurozených vrstev.
Při porovnání zjišťujeme, že co do surovin se zase až tak moc nelišily - maso, ryby, zelenina, ovoce, sýry, obiloviny. Propastný rozdíl ovšem je v počtu druhů surovin a ve způsobech jejich zpracování.
Již v předchozích článcích jsme si vysvětlili, že smažený pokrm bychom na talířích neurozených obyvatel hledali
až do 16. století marně a pečený jen zcela ojediněle. Zatímco u šlechty a panovníků bylo otázkou prestiže nabídnout pečených a smažených pokrmů a zákusků
co nejvíce.
Podívejme se tedy na hostinu, jež byla připravena pro Karla IV. při jeho poslední návštěvě Francie v r. 1378. Ta cesta byla připravována a organizována rok, protože Karlovo zdraví se rychle zhoršovalo a bylo zřejmé, že cesta pro něho bude značně vyčerpávajícím počinem.
Karel IV. byl velkým milovníkem dobrého jídla a sladkostí. Jeho lékaři měli plné ruce práce s tím, jeho mlsný jazyk ukrotit. Ačkoli byl císař vzorným pacientem během léčení následků takřka smrtelného úrazu, tak pokud šlo o dietu, byl pěkně tvrdým oříškem.
Takže hostina:
Měla tři chody - tedy tři vlny hotových pokrmů, příkrmů, příloh a zákusků.
První chod - pórková polévka, hrachová kaše, hovězí
a skopové maso, nasolené husy, ragú z ústřic, kapouni a ragú z pernaté zvěře s mléčnou krustou a rýžovou omáčkou.
Druhý chod - pečení cejni, lososi, mořské ryby, rybí želé, pečivo.
Třetí chod - pečení králíci, koláče se smetanovo-vinnou nádivkou (“šodó”), mandlové mléko, nadívané skopové plece, masové závitky, parmské koláče (což nebyly koláče, ale dortíky vyrobené ze směsi italské rýže, parmského sýru, mandlí, mandlového mléka a vajec, vařené ve formičkách ve vodní lázni a přelité opět vinným šodó), kořeněné cukroví, slazené hrušky, jablka a ořechy.
K pití byla podávána vína z Provence a z Grenache, ale i sladká vína z Kypru.
Něco málo k některým pojmům:
“Koláče” - sladké i slané pečivo s nádivkou nebo bez ní, s polevou nebo bez ní, ale i nákypy a dorty. V podstatě cokoli z bílé mouky, všelijak zdobené, protože šlo o slavnostní pokrm.
“Mandlové mléko” - jsou máčené rozvařené mandle, utlučené v hmoždíři a přecezené přes pláténko. Tekutina se dolévá vodou, mlékem i smetanou - podle toho, jak má být použita. Slouží jako nápoj - ochucený i neochucený nebo jako surovina pro vaření.
Proti tomu si můžeme postavit slavnostní jídelníček například chudších a chudých studentů tehdejší Karlovy univerzity či pražských chrámových škol, nebo slavnostní tabuli městské řemeslnické rodiny.
Městská populace se ve vrcholném středověku skládala
ze tří vrstev - městský patriciát, což byli velmi bohatí řemeslníci a obchodníci, žijící na úrovni tehdejší šlechty (někdy i tzv. “nobilitovaní”, tedy uvedení do rytířského stavu a oprávnění používat predikát), prostí měšťané - řemeslníci, obchodníci, námezdně pracující a chudina (do níž patřila
i většina studentů).
Takže nahlédněme nejprve k řemeslníkovi.
Hospodyně s pomocnicí či pomocnicemi z čeledi připravila několik pokrmů rozličných chutí a vůní. Obvykle to byla polévka či několik polévek, pečeně (i pečené sele), vařená
i pečená ryba, ovoce a zelenina - čerstvé i vařené a upravené jako příloha nebo jako moučník, ovoce čerstvé, sušené i slazené, a sladký zákusek (koláče, perník, medovník, “babka”, věnec plněný sušeným ovocem a ořechy či mandlemi), kaše sladké i slané, omáčky rozličných chutí. Maso bylo hodně kořeněné, protože ničím nešlo vzácné hosty uctít víc, než drahocenným kořením z dálného východu. Čím víc koření, tím větší hostitelův úspěch a prestiž. Koření bylo velmi drahé a vzácné, protože se dováželo karavanami skrz málo prozkoumané a nebezpečné krajiny.
Stejně prestižní bylo i podání pečeně - ať už z masa, nebo z ryb. Hostitel tím dával najevo, že má dostatek topiva a může si dovolit udržovat rozpálenou pec i několik dní.
Pozn.: Některé prameny zmiňují podávání zvěřiny v neurozených domácnostech. Patrně však jde o chybnou interpretaci a zvěřinou jsou myšleni divocí menší opeřenci, možná nějaký ten zajíc a ještě tak bobr či divočák. Vysoká byla ve středověku a v raném novověku vyhrazena pouze a jenom panovníkovi, a to i na cizích panstvích, a jedině on mohl vydat povolení k lovu
pro jinou osobu. Nepovolený lov byl hrdelním zločinem a neurozený pachatel by se popravě nevyhnul. To samé platilo i o pávech a labutích, ale i o medvědech.
Vlci byli naopak škodnou a mohl je lovit kdokoli. Ovšem lovci patřilo pouze nepříliš chutné maso, zatímco na kožešinu měla nárok vrchnost. Ta rozhodovala
o tom, zda si ji vezme, nebo ji ponechá lovci.
To, co dnes nazýváme myslivostí, mělo již ve vrcholném středověku přísná pravidla, která se směrem k neurozené populaci zmírňovala jen velmi pozvolna.
Na stůl patřil při slavnostních příležitostech ještě velký sváteční bílý chléb, z něhož se dostalo jak čeledi, tak i případným žebrákům. Tento bílý chléb byl něco podobného jako dnes vánočka - zdobený mandlemi, rozinkami, sušeným ovocem a slazený medem.
Žáci a chudina si slavnostnější krmi velmi často museli vyprosit, tedy vyžebrat. Za tím účelem se kupříkladu převlékali do různých maškar a provozovali různá představení či zpěvy, za něž mohli být odměněni sladkým pečivem, ovocem, pár mincemi. A nebo také výpraskem, pokud se obecenstvu netrefili do noty.
Další možnost, jak se chudina mohla dostat k lepšímu soustu, byly ve větších městech od cca 13. století zřizované špitály. Ty provozovaly buď řeholní řády, nebo přímo města,
a sloužily nejen jako zdravotnická zařízení, ale také jako předchůdci sociálních služeb. Takže mívaly určitý okruh chudých, jimž ke slavnostním příležitostem poskytovaly mouku, vejce, kroupy, sýry, máslo či sádlo, sůl, česnek
a cibuli a občas i rybu ze svých zásob. Za to mívaly přiděleny zemědělskou půdu za hradbami měst a uděleny výjimky
z daní a poplatků.
Jinak se běžný jídelníček chudých lidí od slavnostního skoro nelišil. Pokud měli možnost, objevila se v jejich miskách sladká kaše nebo sladké pečivo, případně kousek vařeného masa.
Opusťme středověk a podívejme se třeba na svatbu Polyxeny z Rožmberka s Vilémem z Rožmberka (26.1.1578 - 1.2.1578)
Překvapí nás obrovské množství surovin, použitých při přípravě hostiny. No, není divu...
V 16. století měla údajně řemeslnická hostina hosty u 6-8 “stolů” (ono to se stoly nebylo tak jednoznačné jako dnes
a pojem “tabule” měl o dost jiný význam než dnes), sedlácká u 12-16 a hosté v domácnostech šlechticů se počítali
na stovky i tisíce.
Cit.: „Na tu svatbu bylo přichystáno 40 jelenů, 50 kusů srnčí zvěře, 50 nádob zvěřiny naložené v láku, 20 kusů černé zvěře, 2130 zajíců, 250 bažantů, 4 dropi, 30 tetřevů, 2050 koroptví, 20 688 drozdů, hrdliček a holubů, 150 krmených volů, 15 krmených krav, 20 větších ročních telat, 526 menších pěti nebo šestinedělních telat, 450 krmených vepřů, 1526 jitrnic, 456 jelit, 326 uzenic, 450 krmených skopců, 395 jehňat, 504 větší selata, 40 uzených volů, 350 pávů, 5135 krmených hus, 450 krůt, 2056 kapounů a krmených slepic. Z ryb pro postní dobu (která na svatbu částečně připadala) bylo připraveno 10 290 štik, 6380 pstruhů, 3400 jiných ryb, 150 vybraných sumců, 200 lipanů, 350 úhořů, 890 zemlinků (parma středomořská). Dále nechyběly uzené ryby mořské v počtu 2309, uzení pstruzi v tomtéž počtu (tedy dvou tisíc tří set devíti), štik bylo 450, tresek zvaných štokfiš 3510. Uváděni jsou ještě candáti, a to v počtu tisíce dvou set, pstruhů čerstvých bylo 675 kusů a raků rovných 5200. I dalších ryb bylo mnoho. A kaviáru na čtyři bečky. Vajec se spotřebovalo 30 947, převařeného másla 35 centů, čerstvého 7, sádla 28 a medu 13. Také hodně vosku bylo zapotřebí na okrasy stolu, a sice 13 centů. Na chleba se spotřebovalo 490 měřic mouky, to jest 30 000 až 35 000 litrů. Vína se vypilo 110 sudů a piva 903 sudy.“
Všechny tyto suroviny byly zpracovány do nesčetných druhů pokrmů. Počínaje polévkami řídkými i zahuštěnými, přes teplé a studené předkrmy - paštiky, sulce, míšeninky čili pomazánky, po jednotlivé “chody” - tedy skupiny podobných pokrmů doplněné příkrmy (chody bývaly nejméně tři až čtyři a každý z nich obsahoval několik kompletních pokrmů - např. zvěřinové ragú, pečeně, masové rolky a noky, omáčky
a k tomu vařená zelenina, hrách, chléb, placky, noky
a knedlíky; nebo ryby pečené, nadívané, solené, uzené
a k tomu opět vařená zelenina, jablečný kořeněný rozvar - něco jako čatní, kyselá omáčka - někdy dokonce citronová, bílé pečivo; závěrečný chod pak obsahoval různé drobné
a zdobné sladkosti - koláčky, cukroví s nádivkami a polevami, sladké barevné kaše, ovoce a ořechy v medu a v novověku
v cukrových krustách, uzeniny a sýry, čerstvé i sušené ovoce, sladké nápoje).
Taková hostina pochopitelně netrvala hodinu či dvě,
ale několik dní, během nichž se vlastní i různé polní kuchyně nezastavily. Kuchaři a pomocníci se v takových případech počítali na desítky i stovky. Dtto obsluhující personál.
- Log in to post comments
Komentáře
Dík
Dnes není nutno přemýšlet, jen vyslovit Občanovi dík za poučné zpracování specifické části naší historie a nahlédnutí do života předků.
Pokrok se nezastavil a přes dnešní těžkosti se opravdu máme nejlépe v historii. I když mnozí lidé vypadají podle zubů, že přišli z doby kovářských zubařů. Nic není přímočaré.
přidávám se,
je to fantastické a já konečně chápu těch domácích povinných 25-30 druhů vánočního cukroví a 10 velikonočního vč. dalšího a furt něco na nedělní ke kafi. To se dědilo z generace na generaci a těžko se to odbourává.....
TVL a já tu ohlodávám hnusný starý zatoulaný
rohlík, napatlaný zbytkem zaručeně domácích povidel z Albáče.
To je v prdeli...
Já teď sežral konzervu hrachu
a jdu do jalapeños, bo to nic není. Aji bych zajel do teska.
Jestli nemám hlad
z těch prášků. Prý posilují chuť k jídlu, píšou v letáku. To by se k nim měly fasovat konzervy v lekárně, třeba vepřovka nebo lunč.
Za celou éru lidstva…
Za celou éru lidstva nenaroubovali větci žádnej klobáskovník ani tlačeňálk. Gdyby alespoň kabahnusák, ale ani to. Jen se jim podařilo vyšlechtit nejedlej dolarovník.
to teprve
přijde,z Číny,tam jsou v laboratořích nejdál. Už naroubovali myši gen svítících rybiček a svítící myši,po tom prý bude ze strany chovatelů domácích mazlíčků hlad. Ne po klobásovníku. Lidstvo je přežrané a potřebuje lásku.
Dneska se lidem nezavděčíte,…
Dneska se lidem nezavděčíte, sežerou z hladu gde co a gdyž mají teho víc stíhaj se s tím přežrat. Jj, kvůli nim to je. Gdyby wusrt neměli hlad tak si dají kvalitní jahodu za tisíc, zapili to deckou kvalitního šampáňa z plechovky za pět tisíc a byli by zdraví jako buci.
njn Vy nepamatujete
kdysi dávno, nevím už proč, prostě nebyly kače a kuřata, tak to koupili kde byly. Číňani vypomohli. Akorát asi byly krmeny mořskými rybami a ta rybina byla cejtit.... uff, máti sakrovala až hrůza. Ono to vážně nebylo k jídlu.
No, a teď si představte,
že byste si ten rohlík nakrájel na kolečka a ta opekl na másle,
Povidla byste opět rozehřál na másle, přidal malou špetku skořice, trošičku vína (nebo vody), lžičku medu, máte-li, tak malinkou špetku mletého badyánu a hřebíčku, promíchal a nakydal to na ty opečené rohlíky. Eventuálně to ještě posypal sekanými, mletými nebo plátkovanými mandlemi, lískáči nebo vlašáky.
A měl byste neskutečnou ňamku :o))
Ty
rohlíky pak musí být tvrdé. Takhle dělám křupky do polévky.
Re: Občan Tak za prvé:
jsem neskutečně líný, jako to prase, které právě vyžralo koryto plné pomyjí. Ovšem - pozor - změna - i bez toho koryta.
Za druhé: fakt nevím, kde by se u nás vzal badyán a mandle. To je pro mne poněkud nepředstavitelné sci-fi.
A za třetí: kdyby se to domákla Stará Jahoda, tak má životní pouť skončí potupnou smrtí u mučednického kůlu. Pochopitelně po rafinovaném a dlouhém mučicím procesu s nějakými ultramoderními vychytávkami, opsanými z netu, anebo z nějakých chytrých knížek.
badyán
je dobrý do štrůdlu,to si pořidte.
Re: Gaia Štrůdl v domácnosti
Staré Jahody?
Vy jste se definitivně zbláznila!!!
To se dřív najde zaniklá civilizace na Jupiteru!!!
https://cs.wikipedia.org/wiki/Jupiter_(planeta)
Když ukradu v místním suproši pytlík mouky a do džberu nasbírám v nedaleké aleji "špendlíky",
https://abecedazahrady.dama.cz/clanek/spendliky-polozapomenute-ovoce
smiluje se a na noční proud splácá rychle bublaninu.
štrůdl je to
nejjednodušší,neb lístkové těsto prodávají už vyválené na pecicim papíru a jablka se nemusí ani loupat.
Re: Gaia Takže asi takhle. Mou drahou polovičku absolutně
nezajímá produkt, umístěný na šteláři, anebo v chlaďáku v suproši.
Má paní se orientuje VÝHRADNĚ(!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) podle cenovek.
Následně pak doma zjišťuje, co to vlastně přitáhla do baráku, případně, k čemu by se zakoupené předměty mohly hodit.
Pochopila jste?
Jestli ne, vůbec se vám nedivím.
má to háček, ne-li skobu
kdo ví jak je staré,. protože je divně nakyslé a nejde to ničím přebít a není to jabkama. Zkusila jsem alespoň tyčinky a řtaky nee...Prostě není to ono
Ona by stačila hodina pedagogické intervence
(Jahoda bude vědět) a byl byste krotkej jak jehňátko :o)))
To
zas tu pedagogiku tak nepřeceňujte
Re: Občan Žádnou intervenci není
potřeba, paní mi jednoduše nedá nažrat tím způsobem, že do PRÁZDNÉ lednice nic neumístí.
A jelikož má zásobovací monopol, zbudou mi akorát granule naší pesice. Pochopitelně ty nejzdravější, protože nejlevnější.
Už jste někdy svačil nejlevnější psí granule?
Úplně ne, ale ochutnal.
Chuťově nic moc a blbě se to kouše, resp. to vůbec rozkousnout nejde (jak který druh). Ale v případě skutečného hladu bych to prostě ocucal a spolykal.
Naše děti, když jim bylo kolem tří let, tak měly jako největší ňamku syrové brambory a psí suchary. Jedna kamarádka nás chlácholila, že to je v poho, protože jejich potomek jí s obrovskou chutí slepičí a jiná psí hovínka. A to bez ohlefu na to, jak moc je najedený.
Ale zase jsme dost ušetřili za "kokina" :o)))
Šmarjá, ne psí!
Ptačí tam mělo být :o)))
já dovedu, akorát by to musel být rohlík
z Ivančicka, který spolu s guláškem v hospodě na náměstí byl opravdu delikates. Jo bejvávalo.. uměli
Fuj
Povidla s máslem a se svařákem nakydat na plátkový krutóny?
Vážně jste si tohle někdy uvařil?
Zní to jako jedna z těch věcí, co Angličané konzumují na vánoce.
No jo Občan..
tuhle opékal na pánvi i jahodové knedlíky,místo aby ohřál v páře
Promiňte, ale mě to dycky…
Promiňte, ale mě to dycky rozřehtá, gdyž si vybavím hospodářa co se piplá se sazenicema, stromama a gdyž už už začnou plodit, že je podřízne, vyklátí nebo rozkalí a hodí za plot. Nebo že by žilvil prasata a pak je vyhnal na zkušenou. jako v té pohádce gde neznali kosu, kočku ani kohouta. Muheeeee
Tak mi totiž připadá celá ideologicky pojebaná rodinná politika. Gde se to vzalo, nevím, ale myslím si, že zrovna tohleto nebyl u našich předků trend ani obyčej. To bylo ve vlhkých snech žebravých spisovatelů, zadlužené vrchnosti a manufaktůrníků, co potřebovali k zisku nějaké zapůldarma nebo ze čtvrtinu nádenické mzdy pohůnly a otroky k veslům. No prostě jako dnes.
A imbecilové furt vyčkávaj, že maj co ztratit. No nic, nechteje, stále čekaj na překvapení. Muheeee
Hlad.
Já bych něco sežral
hodinu jsem nežral
a už zase musím
bo se hladem dusím.
Hlad II
Hlad mám jak v Africe,
tak se tlačím na klice
do místního Kauflandu
se těším na srandu
v podobě bufetu,
a až s hadrem na hubě
vyrazím k porobě
tlačenice.
Že já se udržel na klice!
Peru se o německý odpad.
To jsem teda dopad!
Tak já jsem si teď v noci…
Tak já jsem si teď v noci
jako první chod ohřála trochu hlívové polívky,
na druhý chod jsem snědla pár nití... tedy sýrových nití a
nakonec jako třetí chod byla sladká tečka - tyčinka croccantini, což je tyčinka z pražených ořechů a mandlí (asi) pospojovaná medem a obalená v hořké čokoládě.
Ouha, půlka článku chybí...
Tak snad bude ještě jedno kolo :o)
.
název jedné z našich prvních česky psaných (a švabachem tištěných) kuchařek Bavora Rodovského z Hustířan z r.1591. (mimochodem urozený autor byl rovněž známým alchymistou)
: "Kuchařství - to jest knížka o rozličných krmích - kterak se výtečně s chutí strojiti mají - jakožto zvěřina - ptáci - ryby - a jiné mnohé krmě - každému kuchaři - aneb hospodáři - knížka tato potřebná a užitečná."
To je v pořádku.
Jednak to byla urozená osoba, byť z pouze vladyckého rodu, a jednak pracoval pro mnohem bohatší šlechtice jako alchymista, ale i jako kuchař.
Sám neuměl hospodařit a navíc rozházel svoje i manželčino jmění marným alchymistickým bádáním, takže dvakrát zkrachoval a kvůli dluhům se mu rozpadlo manželství. Ale jako zaměstnanec se patrně osvědčil a nakonec ho existenčně zachránilo právě kuchařství.
Kromě toho je ta kuchařská kniha (nikoli kuchařka, protože obsahuje spíše poznámky než přesné recepty) z konce 16. století, kdy už byla zvěřina poněkud dostupnější než ve středověku - nicméně jde stále o vaření pro šlechtické domácnosti, nikoli pro neurozené obyvatelstvo.
Jídlo-stravování
Co pamatuji po druhé světové,bylo to střídmé stravování,ponejvíce brambory,zelí a různé kaše,ponejvíce doma pečený chleba.
Trochu to bylo na svatbě lepší,pestřejší,táta se ženil v roce 1940 a říkal,že byl problém něco dobrého sehnat.
V dnešní době,bez chemie není výrobek k snědku.
Re: zemedelec Já sice nepamatuju nic, ale
tetka říkala, že když už bylo všecko v pérdeli, rychtovali doma mouku ze žaludů. Kolik jich na tu dobrotu zemřelo, to mi neřekla...
A taky říkala, že se nemohli dočkat jara, protože pak trhali všelijaké trávy a vařili z toho bufety. A nejen klasiku, kopřivy a lebedu. Bylo toho mnohem víc.
Njn. slabší kusy odpadly, tetky nešly pod osmdesát, to je hen ta přírodní selekce. Kdo přežije žaludy, má dnes stovku jistou.
Druhá věc je, jestli bude o co stát...
Re:
Pane Targus.
Ještě bych k tomu jaru-létu přidal,sběr všelijakých bylinek.
Doma nesměl chybět čaj,hlavně v zimě.
a
melta
Nebo
cikorka,to už dneska neseženete,i když já bych zájem měla.
To musel bejt zájem, když se ani nepodíváte na google.
https://www.milota.com/eshop/p/cikorka-od-miloty-cisty-koren-100g-20x5g…
Račte si ji objednat.
V obchodě to nemaji
přeci nedám 99 za postovne za cikorku za 26
Re: Gaia Jahoda mi včilek tvrdila, že v
Albáči je melta naprosto běžně k dostání.
Já si ji tak obden vařil v práci...
"Cikorka"
je jen a pouze čekanka,
kdežto "Melta" už je už směs čekanky, žita a ječmene.
"Cikorku" -100 % čekanku od značky KARO prodávají občas v retro dnech v Lidlu a nebo moderně dnes lze i sehnat v tzv. zdravých obchodech. (Kupujeme ji často i do zásoby, retro chuť snídaně u prababičky....)
Paní Gaio, takto to dnes většinou vypadá (obal) a je vždy třeba číst, zda se jedná o 100 % čekanku, kdo chce chuť původní "cikorky"....
https://www.zbozi.cz/vyrobek/kavoviny-karo-250-g/
anebo
Čekanka instantní
https://www.zbozi.cz/hledej/?q=karo%20instantn%C3%AD%20%C4%8Dekankov%C3…
to bude asi
stejně dostupné
jako
Alaburky
Melta
je oprazene žito,cekanka v ni neni
ad Melta
Teta Wiki - cit.:
"Nápoj vznikl ve čtyřicátých letech 20. století jako náhražka kávy, tzv. kávovinová směs praženého kořene čekanky, cukrové řepy, drcených obilek ječmene a žita. Jednou z hlavních složek tradiční receptury sypané Melty je cikorka - pražený kořen čekanky obecné. Čekanka obsahuje terpenické a glykosidické hořčiny, které podporují trávení, vylučování žluče a snižují hladinu cukru v krvi. V jejích kořenech je také hojně obsažen polysacharid inulin, který se využívá jako výživa pro diabetiky."
Věci který jsem chtěl jsem takhle platil, ale chápu.
Nicméně teď se to jmenuje taky karo. Čertví, proč to přejmenovali.
https://www.grizly.cz/kavoviny-karo-250-g-2?gclid=EAIaIQobChMI4bDogpGh8…
Podívejte se v supermarketech, obchodech se zdravou výživou, někdy to mají i v lékárnách.
česky převzato cikorie, lidově cikorka
Čekanka obecná (Cichorium intybus).
Možná "to přejmenovali" proto,
že z latiny upravené označení "cikorie- cikorka"
bylo spojována s nouzí, válkou, krizí a tou "náhražkou" pravé kávy, chudobou a tak ji dnes raději pod tímto názvem obchodně již neoznačují. Nebo to bylo do nějaké doby chráněnou ochrannou známkou a muselo se jinak, kdo ví....
Pro zájemce odkaz na kus historie "cikorky",
nyní už máme asi jen ty KÁVOVINY akciová společnost Pardubice - značka místo "cikorie" - KARO:
https://regiony.rozhlas.cz/vivat-ceska-cikorie-nahrazka-kavy-se-vyrabi-…
„Nač nám třeba Orientu, celé Arábie, vždyť my máme Mochtín, vivat česká cikorie!“
****
P.S. Doporučuji (nevyžádaně vím) pro zdravotní benefit 100 % čekanku zkusit pravidelně pít všem,
zatím ne jako náhražku kávy, ale třeba jako "lék", co ani není hnusný.
Je to celkem levné, zvykneme si a kdo ví, jak to s pravou kávou zase bude......"než nám ji zakážou"☺
Targusi,
žaludy se musí před konzumací několikrát vylouhovat ve vodě aby se zbavily hořkosti, pak se suší, někdy i praží a pak se teprve melou na mouku.
Někdy se na mouku mlelo i dřevo z břízy, ale to při mletí občas hořelo.
Z duběnek se dělal ingoust a dubového dřeva ocet.
Re: JzH Nóóó, březové koláčky, to
teda musí být mňamka. Zvlášť když je Občan vyválí v badyánu a poblije - pardon - polije máslem z Tesca.
Misto
mletí dřeva se dají přímo piliny a podezdřívám,že do některých sušenek se to dělá dnes běžně,jedněm sušenkám jsme kdysi piliňáky říkali.