Tisíckrát jsem si během posledních dvaceti let umiňoval, že sepíšu některé svoje postřehy o krachu českého zemědělství podle svých zkušeností a prožitých situací. Nikdy jsem k tomu nenašel odvahu. Všechny moje názory a úvahy jsou ryze subjektivní, zcela zaujaté a tak naprosto nekorektní, navíc poznamenané mou profesí v počítačové branži. Téměř třicet let jsem pracoval jako programátor a později takzvaný analytik informačních systémů ve specializovaném podniku na zpracovávání informací v zemědělství, a to navíc pro jeden velký úřad. O který úřad asi šlo si snadno domyslíte. Tehdy se v resortu zemědělství vyskytovalo asi kolem třech tisíc družstev a asi tisíc dvěstě státních statků. Koncem osmdesátých let skutečně existoval informační systém, který úřadu umožňoval vidět a zpracovávat data o všech podnicích ve dvou propojených systémech. Jeden byl takzvaný naturální okruh (hektary, výnosy, stavy dobytka) a druhý takzvaný hodnotový okruh (výsledky účetnictví, náklady, výnosy, výsledovky, rozvahy apod.).
Než se pokusím popsat některé základní rysy devastace zemědělského resortu, dovolím si krátkou úvahu obecnějšího zaměření, protože s tím vším bezprostředně souvisí. Úpadek a rozval bývalého státního útvaru Československo na úroveň dnes existujících dvou deklasovaných, závislých neokoloniálních gubernií euroatlantické enklávy, je v prvé řadě důsledkem totálního kolapsu takzvaného východního bloku ve studené válce. Česká republika jako územní celek byla kromě toho postižena několikerým přerozkradením majetkové držby a opakovanými emigračními vlnami, čehož důsledkem bylo značné oslabení produkčního potenciálu. Pohromou politickohospodářského vývoje státu po roce 1948 byla násilná kolektivizace v zemědělství se všemi neblahými důsledky. Koncem šedesátých let, kdy se v zemědělství alespoň částečně podařilo zacelovat nejtěžší a nejkrutější zvěrstva, přišla okupace a v sedmdesátých letech další slučování družstev do ještě větších celků.
Paradoxem sedmdesátých let se stala skutečnost, že tehdy do vedoucích pozic v družstvech na funkce předsedů a ekonomů vstupovali potomci rozkulačených sedláků. Osobně jsem studoval s kamarády, kteří vyprávěli hororové příběhy padesátých let. Ti se pak snažili v rámci svých regionů a možností udržet zemědělskou výrobu v chodu a mnozí dokázali být úspěšní. Někteří z nezbytnosti podlehli a vstoupili do vládní partaje a byli pak v devadesátých letech ostrakizování jako zločinci. To jsou ty paradoxy, řečeno s klasikem. Připomíná mi to film Všichni dobří rodáci.
Koncem osmdesátých a začátkem devadesátých let se v jedné velké budově vyskytovaly dva úřady. Jeden pro Česko a druhý federální. Úřad pro Česko měl 350 úředníků a federální 220 úředníků. Dnes má podobný úřad jen pro Česko 890 úředníků. Pracovali jsme tehdy v těsném kontaktu s úředníky onoho českého úřadu a takzvaně jsme jim dost viděli do kuchyně. Rozhodně by se nedalo říct, že všichni byli partajně zapálení blbci. Většina z nich v partaji vůbec nebyla a ve specializovaných odborech pro výrobu i ekonomiku byli fachmani, kteří prošli letitou praxí. Bylo jakýmsi nepsaným pravidlem, že přijetí do úřadu bylo podmníněno víceletou praxí v zemědělství a v okresních nebo krajských správách. Jako dnes vidím, jak do úřadu vtrhl revoluční převrat. Vlajku občanského fóra zdvihli skutečně největší blbci vyskytující se v budově. Během půl roku zrušili všechny funkční informační systémy. Později byl takzvaně privatizován i celý náš podnik, vytunelován a přiveden k rozpadu a zániku.
V období začátku devadesátých let jsem se pak současně stal také pasivním divákem zakládání Agrární komory. Princip zakládání profesních komor je velmi diskutabilní. Zjednodušeně to není opět nic jiného než vytváření zájmových lobbystických klanů s byrokratickou strukturou. V některých profesích se možná dá předpokládat, že zájem členů takové komory je většinově shodný. Zcela jinak však tomu bylo a je u založení administrativního molochu, který je určen k podpoře podnikatelských aktivit v zemědělství, potravinářství a lesnictví a k prosazování a ochraně zájmů členů (viz příslušný zákon). Způsob utřásání vnitřních vztahů a struktur, volební reje a výsledný stav je ukázkovým příkladem totálního rozvratu veškeré státní správy. Zásadní neslučitelnost a rozdílnost pozic a zájmů jednotlivých členských skupin je mimořádnou ukázkou hesla rozděl a panuj. Jeden čas se objevil názor, že dotační politiku v zemědělství převezme AK ČR, avšak později se z přidělování dotací stal takový byznys, že byrokratické struktury státu spolu s loupeživými firmami v IT nemohly tak výnosné zdroje pustit z rukou.
Podle mého soukromého názoru, příčinami krachu odvětví zemědělství nebyly nějaké cílené konspirace. Byl a je to chaos. Byla to směs naivity, hlouposti, chamtivosti, antikomunistického běsnění, pomstychtivosti a arogance. Viděl jsem erupce neukojených ambic neschopů, kteří se ve svém idiotství domnívali, že za jejich nevydařený osud může bývalý režim. Připočtěme k tomu intenzivní domáci i zahraniční ideologickou masáž o zvrhlosti, zaostalosti a finanční přesycenosti zemědělství v minulém režimu a neefektivní existenci řady přidružených výrob, které byly z velké části stabilizačním faktorem zaměstnanosti a životní úrovně v mnohých regionech. To vše, spolu s rozkradením průmyslu a rozvratem státní správy se zásadně podepsalo na stavu zemědělství a českého venkova.
Dnes považuji vzniklou situaci prakticky za neřešitelnou. Vazalství politického systému (které zvlášť vynikne v souvislosti s koaliční vládou naoko spolčených pěti klanů) další pozitivní rozvoj ve prospěch domácí výroby zjevně udusí. Pokud už došlo k založení zájmové komory, za kterou se AK vydává, měla by být funkční součinnost se státním úřadem ku prospěchu celého odvětví. Namísto toho zde stále panují a převažují ideologicko politické tahanice, kde si různé zájmové skupiny mezi sebou (na základě všelijak pochybených čísel a průzkumů) dokazují, že velcí jsou moc velcí a neoprávněně zvýhodnění a malí jsou znevýhodnění, bez ohledu na to, že produkce malých nedosahuje ani 10% veškeré zemědělské produkce. Souběžně se dohadují, jak špatně je zemědělská výroba provázána na zpracovatelský průmysl, který je z většiny vlastněn zahraničními korporacemi. Tento bludný kruh vnitřních hádek a rozporů v podstatě nemá řešení a nemůže přinést zásadní prospěch a obnovu zemědělství v rámci zdejší gubernie.
Inspirací k tomu, abych si zde vyplkal své zcela subjektivní názory a postřehy, jsou dlouhodobé sympatie k existenci zdejšího blogu, kde nacházím názory se kterými velmi často souhlasím.
Zdravím všechny.
- Log in to post comments
Komentáře
Ví vil síí
Ví vil síí,
ví fíl kosted das?
ví fíl kosted das?
Zemědělství pouze kopíruje dobu.
A doba se změnila. Dříve (před rokem 1989) nebyl problém s odbytem, jako v dnešní době. Stačilo navštívit tržnici ve větším městě a člověk nakoupil tzv. zemědělské přebytky (vypěstované bez dotací). Po roce 89 byli prodejci ovoce a zeleniny vytlačeni prodejci levných hadrů. Dokonce i taková specializovaná výstava, jako byly Věžky, se toho dočkala. Na Moravu zajížděli prodejci z jižního Slovenska. Obchodní podmínky měli všichni stejné. Dotace a obchodní řetězce vykonaly svoje dílo. Za první republiky se malí zemědělci sdružovali do odbytových družstev, v dnešní době všichni natahují ruce po dotacích.
Při hledání v časopise Přítomnost jsem narazil na statistiku z 30 let. Nejvíc brambor se vypěstovalo na hospodářstvích do 1000 m2, přes jednu třetinu, nejvíc prasat se odchovalo na těchto hospodářstvích. Položte si otázku: Kolik lidí z vašeho okolí ještě obhospodařuje své malé pole? Moc už jich není. Buď je prodalo nebo pronajalo a nyní na nich hospodaří některý z příjemců dotací, který je bere většinou bere za to, že to jednou ročně pokosí.
Díky Vidláku za realistický…
Díky Vidláku za realistický článek. Jasně, může to být subjektivní, zaujatý pohled, ale bohužel každodenní realita nasvědčuje, že naše zemědělství jde do kopru. Dotace, lobbing atd....je v tom mega chaos a mega moc cizích vlivů a peněz. Jde o to, že jíst prostě musíme a teď se ještě bude mohutně zdražovat(už se zdražuje). Jedna věc jsou dotace (fšecko je k něčemu, enem dotace sú na h---o), druhá jsou nechutné marže (100% a více) obchodních řetězců, které mají navíc tendenci nám za odměnu podstrkávat odpadky. Jak to udělat, abysme do těch Aholdů ty prachy nenosili? Já osobně mám novoroční předsevzetí nakupovat co nejvíc jídla u farmářů. Jenže je tady takový problém, nejsem z vesnice, nemám kamarády zemědělce. Na internetu se sice dají najít farmářské potraviny, ale jsou šíleně drahé a vypadá to, že se majitel webu asi taky řádně pakuje. Nebo ne? Jak to je? Kde se dají koupit za normální ceny vajíčka, maso atd. přímo od výrobců. Když vynechám farmářské trhy, kde se dají koupit za normální ceny vajíčka, máslo, maso atd. přímo od výrobců? Například: potřebuju měsíčně tak dvě plata vajec a 10kg masa.
Seznam.cz
Okamurovy jarmarky zásobují agrobaroni. Co za to dostanou?
JIŘÍ PŠENIČKA
Agrobaroni se 150ha? Ha, ha.
Agrobaroni se 150ha? Ha, ha.
Najděte si svého vidláka. To…
Najděte si svého vidláka. To je asi jediná rozumná rada.
Víte z čeho žijí obchodní řetězce? Že lidi nemají doma spížku, nemají polici na konzervy a do jejich mrazáku se vejde deset nanuků a jinak už nic. Pokud máte spížku a pořádný mrazák, tak si i dnes můžete koupit vepřovou půlku, rozbourat si ji, zamrazit a bude to stát půlku toho co stojí maso v obchodě. Stejně tak, když si koupíte kdekoliv na jižníé moravě padesát kilo meruňek a naděláte si z nich marmeládu, tak to bude stát směšné peníze oproti marmeládě z obchodu a to i tehdy, když vás s těmi meruňkami vezmou na hůl.
Lidi dneska nemají na výběr - mají doma jídlo na dva ž tři dny a pak musejí nakupovat a mohou si nakoupit zase jen tak na dva tři dny. A málo platné, žádný farmářský trh ani zemědělec neumí prodávat tak efektivně a just in time jako Kaufland. To tak prostě je.
Říkáte, že potřebujete měsíčně dvě plata vajec a 10kg masa. Vajíčka nejsou problém, ty seženete na vesnici snadno a když si pro ně budete jezdit pravidelně, vždycky pro vás budou nachystaná.
Ale to maso.... když potřebujete dese kilo masa měsíčně, tak potřebujete 120kg masa ročně. Kupte si 200l mrazák, domluvte se ještě se sousedem a přijeďte si ke mě udělat zabijačku. Dvousetkilové prase koupíte dneska do 7000,- Kč Počítejte tři tisíce na náklady kolem zabití a zpracování produktů a za 10 tisíc budete mít 200 kg masa a zabijačkových produktů. To je průměrných 50 Kč za kilo. Když to budete mít kam uložit, tak budete mít maso pro sebe i pro souseda zbyde. Za třetinu krámské ceny a jeden nabitý pracovní den.
Já například teď kupuju krmné brambory za 1,2 Kč/kg. Dávám je prasatům. Za tuhle cenu jsou tak levné, že mi stojí za to nesahat na svoje zásoby brambor a použít je, až spotřebuju tyhle. Mezi těmi krmnými bramborami je dost pěkných i na jídlo pro nás. Ale... musím mít sklep. Když mám sklep na brambory, není problém a mohu mít brambory za cenu kolem 8Kč/kg. Ale musím jich koupit víc a musím je mít kde uložit.
Na toto téma jsem tu psal velké množství článků. Jestli chcete pomoci českému zemědělství, v první řadě si zařiďte doma spíž a kupte si velký mrazák. Jakmile tohle budete mít, najděte si svého vidláka. Kupujte od něj ne každý třetí den, ale třikrát do roka. V zimě prase, v létě ovoce, na podzim brambory. Budete mít lepší cenu než ze supermarketu, vidlák bude mít lepší cenu než kdyby to prodal do výkupu a oba budete spokojení.
Ale pokud to nejde, pokud nemáte možnost mít doma zásoby, tak se nic nezmění, protože tuto službu umí nejlépe obchodní řetězce. Ty v podstatě žijí z toho, že mají místo vás mrazák, spíž i sklep. Během let to vymakaly do obrovské efektivity, vyrostly do obrovské velikosti a teď už nedělají službu, teď už vás mají v hrsti.
Program podpory českého zemědělství ve třech bodech:
Udělat si doma spíž
Najít si svého vidláka
Kupovat od něj
Na jedné straně strašíš blackouty....a kupuješ si
....si dozimetry a agregáty , na druhé straně doporučuješ lidem velké mrazáky a spíže. Máš v tom jasno, že ?
V podtstatě zastáváš zhruba takovou filoZofii jak ti, kteří keťasí ve velkém a vyvolávají uměle nedostatky ve velkém.
Vy dva - dát se ty do kupy s Ponkrácem, byste možná byli pro zdejší národ větším nebezpečím jak EU.
Ještě každý panelák svou studánku a kulometné hnizdo, na to jsi zapomněl.
No a v tom jsi zas zajedno např. s Blinkalem.
Filozofie zdegenrovaného maloměšťactva - měj jen svou "politiku", to znamená svého vidláka (když za ním přijde sto lidí, tak co udělá s těmi 80 ?) , svůj velký mražák, svou velkou spíž, svůj velký sklep, svou elektrocentrálu (nebo fotovoltaiku), svou studánku, svůj kulomet a svůj dozimetr. A svůj nárok na 4 PCR testy měsíčně " zadarmo " (vpravdě ho platí zejména neočkovaní).
Tlupa opic, opice prominou.
Jožínku víš o tom, že spížky…
Jožínku víš o tom, že spížky existovaly i před elektřinou? A víš o tom, že zabijačky se dělaly dávno předtím, než se první mrazák vynaleznul?
Co jako po mě chceš? Že tady vyseknu dokonalý návod na život, který bude fungovat za všech okolností i kdyby sopky soptily, atomovky vybuchovaly a trakaře padaly? Prostě je to nedokonalé. Nemůžeš mít všechno a chtít všechno. A jsou věci, které se vzájemně vylučují.
A ano, doporučuji lidem mrazáky a spíže, protože mrazák i bez proudu bude ještě den až dva mrazit z podstaty. Narozdíl od Kauflandu, kde se bez proudu neotevřou dveře a nebude pípat pokladna. Nemluvě o tom, že než se tam člověk dostane, bude to už dávno vyrabované.
Takže zatímco ty budeš běhat po vyrabovaných kauflandech, já budu v kotli vařit hodně velkou dávku guláše, kterou si zavařím. A budu na to mít dostatek času, protože od toho mám tu elektrocentrálu.
Já zastávám filozofii - voják se stará, voják má. A fakt nevím, jestli mi to za týden neukradne nějaká horda hladových z města. Ale alespoň mám šanci. Kdo nebude mít doma nic, ten tu šanci mít nebude už vůbec. Když vidím, co se děje, tak je lepší si koupit elektrocentrálu a dva kanystry benzínu, než jet na dovolenou. Je lepší mít doma plný mrazák, je lepší mít plnu spížku zavařenin a konzerv. Je lepší mít doma prasátko a krmení pro něj.
A myslím si, že mít doma spíž s mrazákem je výhoda dokonce i když vypne proud. Protože z umělého nedostatku se hravě stane nedostatek přirozený a dlouhodobý.
Co máš ty, teda kromě času vysedávat na Kydech celý den? Oháníš se tady jakým jsem pro národ nebezpečím, ale klidně využíváš teplíčka zdejšího pohostinství aniž by ses zarděl. Já kromě Kydů mám ještě i hospodářství, plné mrazáky, živé konzervy, mám studnu, mám spížku, mám brambory, mám marmeládu. Mám přátele, jsem ozbrojen. Co máš ty? Jen ten počítač a celý den čas? Co se stane, až se blackoutek podaří? Přidáš se do nějaké rabovací skupiny? Co budeš dělat ty, kromě trvalé kritiky?
Ty jsi rozervanec, proto hledáš nějakou skupinu.
Ve které byste se takoví jak ty " sjednocovali", NEO dá že nebudete mlátit neomarxisty pendrekama, stačí vaše arogance a lhostejnost ve vztahu k diskriminaci a segregaci neočkovaných.
Tož ty jsi náramný pracant, to se ví.
A já jen povaleč, to se také ví.
Čím ještě bych tě mohl ukojit ? Řekni si, nedělá mi to problém - chránit takové jak jsi ty před naprostým zešílením, dělal bych tak to i pro dobro celé společnosti.
Tož filoZofii máš náramnou ("Já zastávám filozofii - voják se stará, voják má."), Stejnou jak Blinkal nebo Bidet a jejich loutkovodiči. Pročež by bylo dobré, abys jen takhle filoZofoval ale neměl pražádný vliv na chod společnosti, nebo jen maličký, občas brambora, nějaká ta kejda a lajkující kamarádi.
Víš , já si takové jak jsi ty kupuju. Jejich úsilí , pokud tedy pouze nekeťasí nebo nesyslí, pokud svou práci odprodají. Tedy chovám se dle tvého jednoho usilovného a stálého přání ("najděte si svého vidláka a u něj kupujte"). V podstatě se tak ale chová mnoho obyvatel zeměkoule, že všecko si neobstarají vlastníma rukama, že si nakoupí u jiných.
Moc mě to nestojí, vydělám si na to asi tak za den dva (tři ?), na měsíc.
Jinak po tobě nechcu nic, jen reaguji po svém, to se tady asi nesmí, že ?
A dost, stejně je to marné. jen bych tě popouzel, jinak z toho nepobereš nic, přečti si raděj toho Pekaře Semjonova...:-D)))) (taky Podnik Artamonovovovavových není špatný, ať víš co tě čeká z hlediska tvého gruntu)
Hezký den. Netrvalý nekritiku. Úderníku 21. století. :-D
No a mám teď už delší dobu bolavou nohu.
To jsem tu ale psal, proto jsou mé iniciativy omezené. A opravdu příliš asi " digitalizované".
No ale po tom ti taky nic není, že ?
Moc děkuju za doporučení…
Moc děkuju za doporučení Vidláku a zároveň se moc omlouvám panu Fischerovi ohledně autorství článku....
S tou zabíjačkou je to lákavé, ale hledám dodavatele spíš drůbežího masa. Tak snad se zadaří, zatím vždycky někdo znal paní co pěstuje krůty nebo kuřata a ve finále to skončilo informací, že už všechno maso prodala.
Já mám taky všechno prodané…
Já mám taky všechno prodané... letos. Když si budete hledat svého producenta, tak je to na dlouhodobé bázi a pravidelnosti. Když bude vědět, že si každý týden přijedete pro jedno kuře nebo jednou měsíčně pro krůtu, tak ji pro vás bude mít vždycky připravenou.
Já to takhle mám se zabijačkami. Vždycky když ji děláme, tak už se domlouváme na další za rok. V zimě se mi narodí selata a já už rovnou vím, kolik jich budu krmit na další rok. To samé s meruňkami. Už teď vím, kdo všechno si pro ně v létě přijede. A v té chvíli není žádný problém. Všechno šlape jak hodinky, všichni víme na čem jsme.
Ale ten problém nedostatečných úložných prostor na jídlo je obzvlášť ve městě obrovský. Proto mi na zabijačky jezdí větší party lidí, kteří se o maso podělí a každý si dá doma do mrazáku svých pět kilo. Jen menšina mých zabijaček je třeba jen pro dvě rodiny, každá sto kilo.
Přemýšlím, jak by tohle šlo řešit, ale jakékoliv řešení je nakonec vždycky dražší než Kaufland.
Predpotopni pristup ...
Vidlaku, v dnesni dobe dlouhodobe planujete ?
Stydte se Vy stary, skaredy, hloupy, Vy nevite, ze Vam blahobyt prinese pouze obchodovani pres burzu za spotove ceny ???? :-D
Tak v tom dělám chybu...! …
Tak v tom dělám chybu...! já blbec vyrábím a produkuju. Místo aby peníze dělaly peníze, tak já dělám zboží. Je mi sice čtyřicet, ale jsem fakt starý hloupý a ošklivý. V mé generaci už to všichni pochopili. Musí se umět čerpat, musí se odborně přeposílat lejstra a hlavně... proboha hlavně nesahat na nářadí.
Re: eM
Zkuste se podívat na stránku https://www.najdizemedelce.cz/
A ještě detail - dnešní článek nenapsal pan Vidlák, ale pan Václav Fišer.
Děkuji! Ten web znám,…
Děkuji! Ten web znám, bohužel tam toho moc není, tedy v mém okolí....
od Práglu
na západ bída
... a když se tam podíváte,…
... a když se tam podíváte, tak zjistíte, že takřka ve všech případech jde o relativně velkou farmu a někdy dokonce i akciovku. Pěstitel v kategorii malá farma nebo domácí, to se tam prakticky vůbec nevyskytuje.
OT, promiňte.
Marně sháním údaje o struktuře a příslušných velikostí německých importů ropy v letech 1933 -1941 , dle země původu.
Jen mlhavé údaje typu : "....The German domestic production in 1938 equalled approximately 3,000,000 tons (500,000 tons obtained through natural extraction, while approximately 2,500,000 tons were produced synthetically) At the same time, Germany imported 4.5 million tons of oil (3.415 million tons from other continents, 704,432 tons from Romania and 80,000 tons from the Soviet Union)], of which about 75% from outside Europe. ...."
Pokud se třeba někdo z Vidlákovo zajímal o tyto aspekty podpory nacismu, prosím, prosím...uznejte sami, ono "3.415 million tons from other continents"...to není to pravé ořechové, že ? Other continensts - to může být i Irán (Persie), může to být Jižní Amerika, jihovýchodní Asie.... ale mohou to být i SSA.
Čeští tkzv, historici, že by o tom psali, to asi nemůžeme očekávat, že ?
Ty trápí spíše to, jestli měl Vlasov blíže k Himmlerovi nebo Eisenhowerovi, nebo zda Žukov utýral více sovětských vojáků nebo německých civilistek. Já jim rozumím, obživa je to komplikovaná, něco nevhodného kecneš, a " pan vedoucí se nazlobí".
--------------------------------
Farmářské trhy, ehmm...ehmmm...
Spíše také výraz degenerace, zejména tam, kde platí za pronájem prodejních ploch hytlermarketům. To nemá chybu - platí si vlastní hrob.
Der Spiegel 52/1973
https://www.spiegel.de/politik/weltmacht-oel-a-093ae83b-0002-0001-0000-…
vše podstatné tam naleznete, dokonce s exkurzem k 1. světové válce, ale těžiště je tam samosebou 2. světová...
velmi telegraficky, ech smskově:-)
- Němci měli 2 způsoby výroby syntetického benzinu, který nasledně rozvíjeli, včetně území Protektorátu (Brüx, Most)
- 60% ropy před 1939 dováželi přes Shell a Standar Oil
- rychlé vítězství Wehrmachtu po 1939 jim zajistilo kořist 4 mil. tun ropných produktů, což byl dvojnásobek vlastní (Wehrmachtu) spotřeby, a po porážce Francie v 1940, pak Rumunsko dodávalo 2 mil. tun/rok (pro srovnání, sovětské Rusko dodalo podle smlouvy od 1939 do 07/1941 asi 2,9 mil. tun ropných produktů)
- v roce východní fronta podle tabulkově plánovaných spotřeb na 100 km, urazila často jen 40 km, přičemž zasobovací vlaky, už v září 1941, jich 120 nedojelo na frontu, v říjnu pak 70...
- v roce 1941 německá zařízení na syntetické ropné produkty produkovala 4 mil. tun s výhledem, že roce 1945 bude schopni vyrobit 10,7 tun, tedy zajistí autarkii...
- Němci neměli dostatek 100oktanového leteckého benzínu, kterého naproti tomu měli Spojenci dostatek a to mj. dávalo technickou převahu u stíhaček
- květnu 1945 měl Wehrmacht k dispozici jen asi 11 000 tun benzínu, což bylo 12% měsíční spotřeby
-
Dík, ale jde o špiclovský web, nemám zájem.
Já měl na mysli tabulku (nebo něco takového) rok po roku a odkud (aspoň státy) . No a Shell či ten Rockefellerův bleší cirkus - to vím. Jenže ODKUD ? (Rumunskou ropu prý po Dunaji, i proto zřejmě anšlus a Mnichov 1938 a násl.)..
Koukal jsem (zatím zběžně) i do 700 stránkové práce "OIL AND GRAND STRATEGY: GREAT BRITAIN AND GERMANY, 1918-1941 " a nic takového tam nenalezl. Mžení jak ve Špíglu ale plno.
No a čím že vlastně platili, od koho si půjčovali. Ale to už částečně mám odjinud.
Ale díky, i tak.
.
JCh: Dík, ale jde o špiclovský web, nemám zájem.
***
Tak to si musíte připravit 44 eur nebo běžet do knihovny:-)
https://univerlag-leipzig.de/catalog/bookstore/article/1038-Deutsche_Oe…
jinak ještě zdarma na webu tato stránka jako úvod do problematiky s odkazy na literaturu (tomu Dietrichu Eichholtzovi se asi nevyhnete)
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://opac.geolo…
Odpověď: Vidlák
>>> Pane Ponkráci, dokud bude podpora zemědělství realizována přes dotace, tak to nikdy nebude fungovat dobře. Když muvíte se skutečnými zemědělci, tak vám řeknou, že by jim bohatě stačilo, kdyby se dotace zrušily komplet a všude a hned by se ukázalo, co je nejlepší model. České zemědělství potřebuje jedinou podporu - nepustit sem dotované produkty. Ale to nejde, protože EU, protože WTO a tak se prostě různě přehazují peníze z kapsy do kapsy a nikdo už dneska vlastně neví, kolik co stojí a jaká je reálná tržní cena.
Ale to já všechno vím. Dokonce to neplatí jen pro zemědělství, ale pro desítky dalších oborů.
Příčiny situace, stejně jako věci, které ji udržují jsou prosté. Jen se ztrácí ve změti krasoslov filozofů, sociologů, webových článků, apod. K tomu, aby se změnila situace k lepšímu je potřeba a) správně pojmenovat situaci, b) získat moc změnit věci, c) vymyslet strategii, d) realizovat ji.
***
Ad a) Plné weby sociologů, filozofických traktátů, názorů aktivistů, apod. ZABRAŇUJÍ tomu, aby v té kakofonii hluku, chaosu a vaty slov šlo jednoduše pojmenovat příčinu. Jednu z několika hlavních příčin jste správně pojmenoval vy, Vidláku. Napsal jste to prostě, jednoduše, správně.
Představte si, že celá akademická sféra, nebo filozofická sféra či věhlasní sociologové - nejsou sto tak jednoduché věci vůbec říci. Ivo Budil si létá někde ve výšce v pěti galaxiích nad svým matrixem. Já se vůbec divím, že ve 2. světové válce byl do řízení bojů nasazen Žukov, a ne nějaký sociologický odborník nebo zapálený filozof. Zcela jistě by věděl jak na to. (konec sarkasmu)
***
Ad b) Kdykoli se objeví nějaký schopný jedinec na vlastenecké straně. Nebo se objeví návrh zákona, který by posílil moc ČR a občanů. Nebo se objeví větší firma, která je česká. --- Spustí se řev v médiích, aktivisté vystoupí s transparenty, postaví se další lavička Václava Havla - a uvede se v médiích pomocí pregresivistických odborníků a expertů jak špatné to je, či by bylo.
Konstantně se zbavujeme jakékoli moc. Moc = možnosti řídit si svůj osud. Předáváme lehkomyslně moc tu do nadnárodních subjektů, tu do korporátů, tu do nikým nevolených struktur. Rok od roku jsme bezmocnější něco dokázat.
Petr Hampl konstantně mluví o čím dál větší blbosti progresivistů. Ovšem takovou kardinální blbost, jako dělají vlastenci, že se nechávají připravovat rok co rok o další zbytky moci a možnosti něco měnit - tak hloupí a blbí progresivisté nejsou. Lhaní si do kapsy o blbosti nepřítele, který navenek vypadá jako idiot, ale strategicky obsazuje větší a větší počet moci a institucí - ukazuje, že doktorát ze sociologie nezabraňuje kognitivní disonanci, česky "přání otcem myšlenky".
Jestliže se bude dále pouštět moc jak to lidé a vlastenci dělají doposud, tak není třeba o ničem diskutovat. Bezmocní lidé a vlastenci stejně nic nemohou dokázat. Nemají k tomu prostředky, možnosti, cíle, nic.
***
Ad c) Schopnost vymyslet strategii nemá drtivá většina akademických odborníků. Ani filozofů, ani sociologů, ani vědců. Prostě jednoduše proto, že disputace na akademické půdě, psaní článků do impaktovaných časopisů, nebo vydávání knih není kvalifikace pro úspěšnou strategii v realitě. Mocenské skupiny, které se snaží ovládat dění si nesednou na zadek před citačním indexem vědce, ani před traktáty Ivo Budila.
Máte před sebou nádherný vědecký důkaz, jak špatně se osvědčili vědci a lékaři v koronavirové infekci. Nedokázali se zorientovat, nedokázali dát použitelné informace pro řízení, výsledkem byl chaos. Selhali a shořeli jako papír, a bohužel škodu z toho máme všichni. Pouštěli zaručené informace, aby o dva měsíce později tvrdili zaručený opak.
Na straně proti České republice jsou profesionálové. Praktičtí profesionálové. Nic jiného než profesionální a praktické uvažování se jim nemůže postavit a změnit status quo.
***
Cituji :
"...Plné weby sociologů, filozofických traktátů, názorů aktivistů, apod. Z..."
I astrologů a jejich výstupů ?!??
:-D)))
Ty máš prostě nějaký mindrák. Něčím jsi dosti frustrován, něčím, co je v tobě, někde tam uvnitř . Proto zřejmě i ty tvé časté negativní soudy o " většině vědců" nebo o " většině Čechů".
Možná by pomohl zevrubnější pohovor s nějakým psychologem.
Hezký den.
O astrologii zde na…
O astrologii zde na Vidlákových kydech mluví jen Jožinek Chlorků a Leoš. Zřejmě máš nějaký mindrák někde tam uvnitř. Znásilnil tě jako dítě astrolog? Nebo tvůj otec tě třískal nějakou těžkou astrologickou knihou?
No tak promiň, jsem se asi spletl :
https://ponkrac.net/
(astrolog Ing. Miloslav Ponkrác)
To se mi někdy stává, ještě jednou promiň. S tím beru samozřejmě zpět i všecky své výzvy, abys konečně udělal, cituji z webu ponkrac. net "DOTAZOVÝ HOROSKOP – odpověď na dotazy různého typu. Například: Mám koupit dům, který jsem si dnes prohlížel? Mám přijmout pracovní nabídku? Udělám zkoušku?" - ve smyslu stanovení termínu pro revoluci. Je totiž teď nyní naprosto jasné, že toho nejsi schopen...a to jsem si myslel, že to uděláš zadarmo, v rámci svého přispění alternativě....
Já jsem neměl otce, pohodila mě Venuše když byla v konjunkci s Marsem, na svatého Ponkráce.
Ještě nějakou pomluvu máš na srdci ? Sem s ní, ať máš klid. A čas na nudné tapety, kterými je net nabitý k prasknutí....
Opět opakuji pro méně…
Opět opakuji pro méně inteligentní jedince, co si stojí na vedení: Jediní dva, kdo mluví o astrologii na Vidlákových kydech je Jožinek Chlorků a Leoš.
Jožinek Chlorků by léčil fake news pomocí psychologů
Když dáte nějaké rozsáhlé skupině moc - a je jedno, jestli jsou to úředníci, politici, vědci, univerzity, alternativci, nevládní organizace, zájmová loby, soudci, nadnárodní korporace, banky, veřejnoprávní televize, EU, atd. - tak jí bez kontroly zneužijí. To je stejná jistota, jako že ráno vychází slunce. S tím můžete počítat jako s absolutní jistotou.
Postupně se jenom množí počet skupin, které zneužívají v České republice svou moc. Vědci a univerzity do nich už také patří. Stejně jako řada dalších skupin.
Odevzdávání moc do různých zájmových skupin bez kontroly občanů - tzv. nezávislost ad absurdum - plodí tu současnou mizérii, do které se řítíme.
Pane Ponkráci proti tomu nám…
Pane Ponkráci proti tomu nám co dodat. a souhlasím... především se nám daří se stále a znova vykastrovávat. Schopné umlčíme a neschopné necháváme žvanit.
(Nejen) pro Vidláka a Ponkráce doporučuji!
Dnešní rozhovor s Baštou:
https://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/Basta-tvrde-Zeleny-plan…
---
"EU jako zelený koncentrák plný skromných lidí..."
No, já to nevidím ani takhle (málo) optimisticky, ale rozhodně je tam vysoká koncentrace myšlenek, které bych podepsal....podepsal už dávno před publikací tohoto článku.
Co Baštovi říkáte?
Bašta dobře mluví. Ostatně,…
Bašta dobře mluví. Ostatně, vždyť my všichni jsme už také před sjednocením. Už dlouho jsme my z alternativy nemluvili tak jednotným hlasem. Jakmile odejde covid, tak se to ukáže ještě víc.
tihle se
snad začínaj o něco pokoušet
https://www.kudyzkrize.cz/category/nezarazene/clanky/
ale nevim nevim
Přípava na rozpad EU
Bašta má pravdu v tom, že jde o omezení moci prostých lidí. Byť i jejich vykořeněním a ekonomickým propadem.
V čem s ním nesouhlasím jsou dlouhodobé důlsedky EU / zeleného plánu. Jednak západní společnost dlouhodobé plány nemá, přemýšlí maximálně ve střednědobém horizontu. A rozhoduje se až na poslední chvíli, když problémy nastávají. Druhak jde jednoduše o krátkodobý výdělek firem (což zelený úděl má cenu Klondiku). Třeťjak o mocenské ovládnutí území a mocenský boj.
Co je ovšem podstatné - připravuje se vyparcelování území a mocenské ovládnutí Evropy po konci EU. Už teď se rozmísťují zálohy, instituce a buňky, které rychle převezmou moc po konci EU. Nám to bude připadat jako chaos a nějaký přirozený vývoj. Asi tak jako nám či panu Fischerovi připadalo jako náhoda, co se dělo po sametové revoluci 1989, přičemž plány a řízení byly připraveny už roky předem.
EU nekončí, pěkně prosím, žádnou vlastní blbostí, neschopností či tlakem členských států. EU bude řízeně ukončena ve správný okamžik. Až bude vše připraveno na startovacích pozicích procesu, který bude následovat po rozpadu EU.
Polovina toho, co se děje, je přípava na převzetí situace po rozpadu EU. A ten tu máte do dvou roků max. A opět - jde o moc, peníze, ovládání. Nejde o filozofii, sociologii, diskuse, názory - jen o mocenské postavení, a vysávání. Jestli si myslíte, že po rozpadu EU na tom budete lépe, tak ne. A jestli si myslíte, že pokud bude pokračovat EU, tak na tom budete lépe, tak také ne. Už se začíná připravovat, už se začínají rozmísťovat skupiny a spící buňky lidí, kteří budou vědět už před změnou režimu a pádu EU, co mají přesně dělat krok po kroku. Než se zorientujete, bude moc rozdělena.
Já se hlasitě směji, když tu čtu úvahu o Rusku či válce na Ukrajině. Nebo o tom, že někdo bude vyhazovat do povětří nějaké trafostanice. Na to kašle bílý tesák. Linka budoucnosti České republiky půjde jinudy. A nějaké Rusko či Ukrajina s tím nemá co dělat. Bylo by lépe věnovat se vlastnímu písečku - přišli byste na řadu znepokojivých věcí.
No neviem, pán Pongrác, či sa nemýlite!
Píšete :"Máte před sebou nádherný vědecký důkaz, jak špatně se osvědčili vědci a lékaři v koronavirové infekci."
Tak neviem ako v Čechách, ale na Slovensku sa v orloji pandemických odborníkov nenachádza jediný vedec. Je treba totiž rozlišovať medzi vedcami a podnikateľmi vo vede. Tí prví nemávajú firmy na výrobu testov, nie sú prisatí na fondoch, ktorými pomáhame rozvojovým krajinám, ani si nezakladajú súkromné školy za účelmi kšeftovania s vedeckými titulmi.
Vyrostla generace výzkumníků nekvalifikovaných pro vědu či praxi
Zcela jistě je většina z nich vědců. Jestli bude někdy Česko / Slovensko chtít kvalifikované a seriózní vědce, nezbude nic jiného než udělat pořádné čistky na univerzitách. To je doslova ďábelské sémě, co se na univerzitách děje. Vím to, protože jsem ještě relativně nedávno studoval, a míra politructví a neomarxismu v každé minutě byla už nesnesitelná.
Sice z USA, ale nepříliš daleko od reálií zde: (https://www.konzervativninoviny.cz/jordan-peterson-konci-na-torontske-u…)
OT: Arnold nám boural...v elektrické Tesle!
Tak nám Arnold Schwarzenegger boural, měl dopravní nehodu, přičemž tento zastánce čistých zdrojů a bojovník proti klimatickým změnám, naboural ve své Tesle jiné auto, Toyotu Prius...ups, ne, tak se omlouvám, herec Arnold, co bojuje proti klimatické změně, vyrazil do boje proti CO2 se svým GMC Yukon, aha...:-)
https://www.gmc.com/suvs/yukon/xl/sle-slt/build-and-price/trim
...s benzínovým šestilitrovým V8 nebo třílitrovým dieselem prostě zachráníte planetu nejlíp! Buďte jako Arnold!
p.s. jo a přeji všem účastníkům dopravní nehody brzké uzdravení!
ano,
nejen tím jeho GMC, ale co jen toho CO2 a všelijakýho čoudu v těch jeho slaboduchejch akčních filmech za sebou tenhle bojovník za klima a "jeho" pyrotechnici zanechali, žejo?
Re: Petr W
Pane Petře, píšete: "naboural ve své Tesle jiné auto, Toyotu Prius..." Zprávy však ukazují SUV GMC. To zaprvé. A zadruhé - když se podíváte na snímky z nehody, je to na křižovatce tvaru T. Jeho auto stojí ve správném pruhu a je do něj nabořená Toyota. Ve zprávě se píše, že řidička Toyoty se otáčela... Otáčet na Téčku se nemůžete ani v Kalifornii. Soudit by člověk měl stylem "padni, komu padni". I když máte pravdu v tom, že vzhledem k aktivitám Arnold Schwarzenegger by měl asi volit jiné vozidlo.
Souhlas a vysvětlení
Petra: Pane Petře, píšete: "naboural ve své Tesle jiné auto, Toyotu Prius..." Zprávy však ukazují SUV GMC. To zaprvé. A zadruhé - když se podíváte na snímky z nehody, je to na křižovatce tvaru T. Jeho auto stojí ve správném pruhu a je do něj nabořená Toyota.
***
Máte pravdu. Já jen dovysvětlím, že Arnold, který se tak rád fotil s Grétou a má plnou hubu boje proti klimatickým změnám, se nám vydal na cesty a ejhle, boural, což se stane/stalo asi každému. V tom je lidský. Ale jak jsem četl GMC Yukon, tam jsem startoval gugleho a GMC Yukon i ve své krátké verzi, prostě jezdí jen s benzínovým šestilitrem V8 nebo 3l dieselem...což, o to, jako V8, je fakt dost dobrá a nadupaná mašinka, já měl jen Superba V6 v benzínu a to ještě nemělo ani turbo, a pěkně to člověk mohl smažit kolem 250 km v hoďce...ech, to byli časy, no, zpět k Arnoldovi, prostě, kecá o přirodě a pálí benzín jak vzteklej...ikdyž, nechci mu křivdit, možná si pro Teslu zrovna jel, nebo to auto chtěl prodat a koupit si elektrokolo nebo koupit za to sešity a pravítka a poslat to dětem do Burkiny Faso, co já vím, že...:-))
Z Facebooku Dana Vavry
Šlapací SUV:-)
...jooo, tak to mne nenapadlo. Arnie, prostě nedobrzdil zpětným zašlápnutím šlapátek! Celý to auto je jen z papírovýho kartónu posazený na rám, kde se šlape a sedí...:-))
Potraviny jsou dnes mnohem bezpečnější
V rozhovoru pro server Lidovky.cz vedoucí Ústavu analýzy potravin a výživy VŠCHT prozradila, že úroveň kontrol potravin u nás je momentálně vysoká, na rozdíl od minulosti.
"Potraviny jsou dnes mnohem bezpečnější než za komunismu," sdělila Hajšlová.
Lidovky.cz: Byly za komunismu potraviny kvalitnější, jak tvrdí někteří lidé, kteří v té době žili?
Tento názor některých lidí podle mě plyne z toho, že si zapamatovali chuť potravin za komunismu a nyní je srovnávají se současnou nabídkou v obchodech.
Chutě jednotlivých potravin se pochopitelně někdy liší. Podle mě jsou dnes potraviny hlavně mnohem bezpečnější.
Jejich kontrola je propracovanější a výrobci jsou pod větším drobnohledem než tomu bylo v minulosti.
Když se za socialismu zjistilo, že některý výrobek obsahuje nějakou škodlivinu, tak se to řešilo většinou tajně a veřejnost se o problému kolikrát ani nedověděla.
Třicet let zpátky neměla veřejnost takový přehled, momentálně je mnohem lepší informovanost.
V dnešní době hrají velkou roli média, která o rozborech potravin informují a svým způsobem vzdělávají občany a zároveň defacto vyvíjejí tlak na výrobce a distributory potravin, aby zvýšili efektivnost svých kontrolních opatření.
Na straně druhé nepovažuji za správné, když některá média straší lidi a v titulku mají například „jedy v potravinách“.
Jednorazové překročení maximálního limitu nepředstavuje pro konzumenta zásadní riziko.
Lidovky.cz: Zaspalo Česko s kontrolou potravin nějak kvůli tomu, že je postkomunistickou zemí?
Určitě ne. Úroveň kontrol potravin je v Česku vysoká. Státní zemědělská a potravinářská inspekce dělá kvalitní práci, stejně tak Státní veterinární správa, řada pracovníků dozorových orgánů je členem expertních komisí.
Tím, že jsme v Evropské unii, tak patříme do systému RASFF (Systém rychlého varování pro potraviny a krmiva). Ten slouží k oznamování rizikových potravin.
Česká republika není pouze pasivním členem, který by odsud čerpal informace, ale sami zde přidáváme jednotlivé podněty a zjištění.
Patříme tak ke státům jako je Nizozemsko apod.
.....................
https://www.lidovky.cz/byznys/potraviny-jsou-dnes-mnohem-bezpecnejsi-ne…
Tak to je asi nějaký omyl?
ŽS: V rozhovoru pro server Lidovky.cz vedoucí Ústavu analýzy potravin a výživy VŠCHT prozradila, že úroveň kontrol potravin u nás je momentálně vysoká, na rozdíl od minulosti.
"Potraviny jsou dnes mnohem bezpečnější než za komunismu," sdělila Hajšlová.
***
Tak to se vám pane Supe, vloudila do instrukcí chyba. Paní prof. Hajšlová vypadá v rozhovoru jako antikomunistka, to teda jako jo, ale také nám v roce 2019 kandidovala do EP za Brno+, a tam chtěla pod vlajkou hnutí prosazovat "odmítání společné migrační a azylové politiky," a zasazovat se o to, aby nastala "silná a účinná ochrana hranic EU," a "reforma rozvojové pomoci EU v Africe".
Tady jste pane Supe naletěl! Co s tím budete dělat?
Petře, nebudu s tím dělat vůbec nic.
A víte proč?
No protože to nemá s tématem nic společného.
Tématem jsou naše potraviny a ne migrační politika.
Mě nezajímají její politické názory, ale odborné.
Osobní dotaz pro supa:
Jste oním supem, který pod nickem Sup psal už v krásných dobách c.k. Aktuálněho pod bdělým okem cenzora Stejskala a kterého jsem důsledně tituloval Polévko ...ve snaze nebýt obviněn z rusofilie?
Suppe" pomyslel si Taube. …
Suppe" pomyslel si Taube.
"Proč jsem myslel zrovna Suppe?
" "Proč jsem vůbec myslel?"
"A kdy mi přinesou tu vinnou klobásu?"
Bohužel ne, Jáchyme.
Já se maximálně zmůžu na to, že uklovu něco ze zbytků žurnalistických mršin a to pohodím vplen obyvatelům kydoviště.
To Sup, to byla jiná klasa!
Kdoví kde je mu konec...
Prý u nás byly i tajné slety čarodějnic...
...a tajné chovy šestihlavých draků.
Proto se o tom veřejnost nemohla dozvědět.
Ale nyní už se to ví, protože máme společnost liberální a demokratickou, s nezávislým tiskem a nezávislou policií a nezávislou justicí.
Je to vše mnohem bezpečnější (až na tu hrozbu války, no...nebo hrozbu energetické chudoby, no... ).
Pár dotazů
Napsal uživatel Žurnalistický sup (neověřeno) dne So, 22. 01. 2022, 13:20
Proč byly zrušeny po Listopadu ČSN u potravin?
Proč jsou v oblibě Retro týdny?
Proč se později začal uvádět obsah masa?
Co chemička dělala po Listopadu?
Nějak jsem neregistroval reporty.
Pár případů: posypová sůl, metyl, veterinární razítka, atd..