Letošní duben je pro jižní moravu v podsttaě extrémní. Průměrné dubnové srážky se pohybují okolo 18 - 20mm, letos zatím spadlo asi 7mm a i kdyby se vyplnily předpovědi metworologů, spadnou maximálně ještě dva milimetry. Letošní dubnové srážky jsou ani ne na padesáti procentech průměru.
Březen je také suchý měsíc a byl u nás srážkově také podprůměrný, i když ne tak extrémně, jako duben. Vidlákov v podstatě už sedm týdnů nedostal slušnou dávku vody. To co spadlo z nebe, to v podstatě okamžitě vyfoukal vítr. Jsem tu už devět let, ale takhle srážkově chudý měsíc nepamatuju.
Jaké myslíte, že to bude mít důsledky?
Žádné.
Letošnbí zima sice byla takřka bez sněhu, ale s dostatkem deště a letošní jaro je hodně studené. S výjimkou několika pěkných dnů padají noční teploty stále k nule a denní vstoupají maximálně k deseti stupňům. Nic neroste. V tuto chvíli sice květou třešně a meruňky, ale je to takové nemastné neslané. Je prostě zima.
A tak stačí jen lehce rozhrnout hlínu na poli a ono je tam mokro. Dokonce i na těch velkých latifundiích obdělávaných velkostroji, které už deset let neviděly organický hnůj, dokonce i tam je hned pod povrchem dostatek vláhy. Jařiny krásně klíčí a pomalu vystrkují periskopy ze země a čekají na teplo. Mezitím roztahují kořeny, směřují do hloubky a až se oteplí, vystřelí vzhůru.
V jiných letech už začínala kvést řepka. Letos se v ní zatím neschová ani zajíc. Studené počasí ji ještě drží při zemi. Všechno už je pomalu zaseté, ale ani ty ředkvičky a špenát ještě nevykoukly. Takže nepijí vodu, nemají žádnou spotřebu a pokud rozumný zahrádkář a zemědělec narušili povrchovou vrstvu půdy, tak se voda prakticky neodpařuje a všechno je v nejlepším pořádku. Agronomové mají zatím zcela klidný spánek, těší se na vysoké výnosy a doufají, že zůstanou vysoké ceny.
Proč to všechno píšu...
Jak vidno, problém sucha je velmi komplikovaný. Nevystačíme si jen se srážkami. Nízké srážky neznamenají sucho a vysoké srážky neznamenají mokro. Všechno je kombinace mnoha faktorů. Pokud nad naše území přijde nějaká teplá fronta, zarazí se nad námi a v březnu je najednou přes dvaxet stupňů a fouká jižní vítr, tak prostě bude sucho i při nadprůměrných srážkách. Když je jako letos zima, pošmourno a kupodivu málo větrno, tak i při značně podprůměrných srážkách spí zemědělci klidně, mají nízkou spotřebu nafty při setí, protože jedou po suchém povrchu, ale od první minuty má zrníčko dostatek vody pro růst.
Pamatujete loni? Pršelo dvakrát tolik co letos, ale všichni se předháněli v katastrofických vizích příšerného sucha, které příroda za deset let nenapraví. A ona to napravila za jedno léto. Ano pršelo víc než obvykle, ale ne zase o tolik. Jen bylo minimum prudkých bouřek, místo nich padal krásný zahradnický deštík, který se víc vsakoval než odtékal.
Stačily tři měsíce a slavný portál Intersucho placený z našich daní musel sám uznat, že má prázdniny, protože není co monitorovat.
Nepochybuji o tom, že sucho zase bude. Zase přijde rok, kdy zima přejde rovnou do léta, kdy sice spadne hodně vody, ale ve čtyřech prudkých bouřkách. Kdy bude v zimě dostatek sněhu, ale napadne na zmrzlou zem a tak se při tání nevsákne, ale odteče. Nepochybuji, že přijdou roky velmi mokré, kdy budou všechny vodoteče plné a nebude možné jezdit po poli. Přijdou tuhé i mírné zimy, sníh, mráz i saharské sucho a i když nad námi atmosféra vyklopí stále stejné množství vody, bude to každý rok úplně jiné.
Naši předkové s tím uměli žít. Pracovali tak, aby počítali s obojím. Obdělávali půdu takovou technikou a s takovými možnostmi, aby pro sucho zachytili co nejvíc vody a pro mokro, aby se jí dokázali zbavit. Nepěstovali čtyři plodiny, ale všechny, protože někdy zmrzly třešně a jindy jablka. Někdy se nedařilo jařinám, jindy ozimům. A když bylo úplně nejhůř, vykácel se les a z výnosu se překlenula katastrofa. Pak se čekalo, až to znovu naroste.
Teď právě máme my zemědělci čas. Hladce jsme zaseli, nic se nezdrželo, nic nebyl problém, vody je v zemi víc než dost. Teď musíme počkat na teplo. Po půlce května vyndáme předpěstovaná rajčata a papriky, vysadíme pórek i fazole, zasejeme brokolici, květáky a saláty. Mezitím už sklidíme ty ředkvičky a špenáty a budeme se těšit na léto.
Velcí zemědělci teď právě rozprašují tekuté hnojivo, protože to tuhé teď není čím rozpustit. Musejí si hlídat brouky, protože hmyz už se probudil a žere rychleji než rostliny rostou. Jo, to je nevýhoda jara. Když je zima, rostlinky čekají, ale rýhonosci si už dávají do nosu. K tomu potřebuje zvěř krmit mláďata a stále nemají z čeho, tak se objevují na polích, okusují řepku, z přemíry dusíku dočasně oslepnou a pak se nechají srazit na silnicích.
Letos prostě máme studené echt jaro a když nemáme problémy s vodou, máme zase problémy s pomalým růstem a škůdci. Takhle to prostě je. A v podstatě si hlavně přejeme, aby nám do toho nezasahovali pražáci z teplých kanceláří, co vědí všechno nejlíp a poměřují přírodu tabulkami s učebnic.
- Log in to post comments
Komentáře
Já se pohybuji ve středních…
Já se pohybuji ve středních Čechách a v jižních Čechách a musím konstatovat, že tady v březnu a dubnu pršelo skoro každý den a nebyly to úplně bezvýznamné srážky. Takže, o nějakém deficitu vody nemůže být ani řeč.
Zato je letošní jaro o poznání chladnější než jara minulá a i chladnější, než v chladnějších dobách mého mládí, které pamatuji.
V podstatě u nás ještě kromě trnek a špendlíků nic nekvete a na Šumavě vůbec nic. Alespoň to nemohlo zmrznout jako na Moravě meruňky. S tím začínají mít problém včely, zásoby docházejí, zdroje sladiny nejsou. Asi budu muset dokrmit.
u nás na Kolínsku ...
když to vezmu podle hladiny vody ve studni, když v prosinci jsem měl 2 cm a v současnosti to je již opět 40 cm, tak to vidím dost pozitivně. Čerpadlo ve studni mám pod úrovní studně v trubce na - 1 m, takkže mi stále dokáže tu vodu dodat.
Dnes se mi Vidlak líbil
Ano přírodu musíme brát jaká je, uživí nás
Když se chováme rozumně
To samé platí i o obnovitelných zdrojích elektřiny musíme je brát jako součást budoucí přírody
Třeba ta moje fotovoltaika není s přírodou v nějakém rozporu
Podobně jako zemědělství uživí 7 miliard lidí tak i obnovitelné zdroje vyrobí někdy za 30-50 let dost elektřiny pro celý svět
Tož tak.
Jen aby
Jen aby
A z přebytků
té obnovitelné energie budeš za 30 let, milý pionýre, lítat na víkendové poznávačky na Phobos. Zcela běžně.
Tož tak.
Na Lysé hoře
napadl v dubnu za 3 dny 1metr hutného sněhu. Teď jsou vodní stavy beskydských říček plné a čeká se mráz 3 dny.
Co bych dnes řekl, kdybych byl prezidentem
Tak prý dnes 25. 4. 2021 od 11,00 hodin přednese prezident Zeman na CNN Prima News projev. Projev je všeobecně očekávaný a hned první důležitým vzkazem prezidenta je, že jej nepronese na veřejnoprávní televizi.
Co by řekl Laco G. Mlynář, kdyby byl na místě prezidenta Zemana?
Milí spoluobčané,
již týden probírají naše média a politici aféru Vrbětice, co jí předcházelo a také, co v krátkém čase po ní následovalo. Nechal jsem si na vyslovení svého stanoviska trochu více času.
Můj názor na celou věc je, že naše země postupovala sice správně, když vyhostila ruské diplomaty, ale ne v přiměřeném čase, rozsahu a s chladnou hlavou. Nepříznivé následky se dostavily velmi záhy.
Předně, mezi státy s rozumně vedenou zahraniční politikou, jsou podobné konflikty řešeny nejdříve důvěrnou diplomacii teprve, pokud tato nevede k úspěchu, přijdou na řadu sankce. V případě aféry Vrbětice náš stát hned vystřelil ze zbraní s největší ráží, aniž se pokusil s Ruskem o věci jednat.
Navíc celá záležitost pronikla na veřejnost nejen projevem předsedy vlády Babiše a místopředsedy Hamáčka, ale současně také článkem v časopise Respekt. Na mě dělá dojem načasování a kanály, kterými se věci probírají, vrcholně nedůvěryhodné. K výbuchu v muničním skladě došlo před 6ti lety a podezřelí ze spáchání tohoto činu, dva agenti ruské rozvědky, byli identifikováni již v roce 2018.
Kladu si otázky, proč byly informace zveřejněny právě nyní, co dělala naše kontrarozvědka od roku 2018, ale také, co dělala před rokem 2014, kdy probíhalo nelegální zavážení zbraní a munice z České republiky firmou cizího státního příslušníka na Ukrajinu a do Sýrie, jako podpora nelegálních teroristických bojůvek?
Vážení spoluobčané, za necelé dva měsíce si připomeneme 80té výročí přepadení Sovětského svazu nacistickým Německem. Teprve tímto útokem začala ta opravdová II. světová válka. Se všemi předchozími státy se Hitler vypořádal v řádu týdnů. Když válka v Evropě skončila v květnu 1945, svět sčítal desítky milionů ztracených životů a obrovské materiální škody. Zároveň si lidé slíbili, že toto byla poslední velká válka.
Bohužel v naší zemi sílí hlasy určité části politiků, médií a veřejnosti po tvrdém postupu vůči Rusku. Zatímco země, které se v poslední válce se Sovětským svazem střetly (Německo, Rakousko, Maďarsko, Finsko), jako nepřátelé a měly vysoké ztráty, dnes s nástupcem SSSR, Ruskou federací, provádějí inteligentní diplomacii, čile s Ruskem obchodují, ať už jde o Nord Stream II., stavbu jaderných elektráren, nebo aktuálně nákupem licence na výrobu vakcíny Sputnik V, nebo přímo nákupem této vakcíny v milionech balení.
Ne tak v naší zemi. Česká kontrarozvědka a diplomacie překrývají svoji profesionální neschopnost a krátkozrakost nepřátelstvím vůči Rusku a podporují nerozumnou kroky diplomatů, které nic smysluplného nezajistí, ale navíc způsobí naší zemi lidské a hospodářské ztráty.
Vyzývám proto všechny, kteří naši zemi zastupují ke zklidnění emocí a rozumnou práci v našem zájmu.
V našem národním zájmu není snaha podílet se na zvyšování mezinárodního napětí a podpoře těch zemí, které chtějí s Ruskem znovu, jako před osmdesáti léty vést válku, byť by se jednalo o naše spojence.
Obávám se, že prezident bude mluvit jinak
Podle mně si dal dlouhý termín odpovědi z toho důvodu, že chtěl informace také odjinud.
Je známo, že president má velmi přátelské vztahy s Izraelem. A je známo, že Izrael má vynikající výzvědnou službu, jménem Mosad.
Dám na to krk, že požádal své přátele o vyjádření k věci a čekal na odpověď.
No, a k naší smůle je Izrael také velkým přítelem USA.
Který zájem bude přednější, náš, nebo USA ?
Ale Kosa
to dneska probrala velmi........
stará Vlčí robota
Také
předtočený?
Ano,
má rozum.
Aby nedopadl jako ministr Kulhánek.
Jako debil.
https://www.youtube.com/watch?v=VcdNu5vrMSA
Cituji :
"....Teprve tímto útokem začala ta opravdová II. světová válka...."
Také ten etnický (biologický ?) rasismus, explicitně stavějící životy a útrapy např. Číňanů a Číňanek, Habešanů....někam níž než životy a útrapy lidí etnik SSSR, ale i Poláků...atd atd.
" Opravdová" ....
Nestačí vůbec nějaká ?
Číňanů, Číňanek a Čiňančat bylo zabito, povražděno, zmrzačeno atd. apod. (někdy se hovoří o " asisjkém holokaustu") údajně až na několik desítek milionů , " jen" mrtvých možná až 20 milionů (Japonci však tvrdí, že smrtelných úrazů v důsledku činnosti japonských občanů bylo jen něco přes 3 miliony - tedy " neopravdová" válka ?).
--------------
V našem zájmu je hrát roli děvky, nebo raději - kurtizány (velké státy se chovají jako grázli, malým státům tedy nezbývá mnoho prostoru jak aspoň nějak přežít, i kurtizány byly - ty vyšší úrovně a stylu, považovány, ba někdy dokázaly zasáhnout i do rozhodnutí na vysokých úrovních řízení oněch grázlovských států), tedy v podstatě dát každému aspoň něco málo (nepřehánět to, nevyčerpávat) - každému (samozřejmě ne tomu, kdo nás chce zničit) , kdo dost dá nám. Samozřejmě že nejen v modu epizodním, krátkodobém ...ale zejména v modu dlouhodobé strategie a taktiky.
Otázka je - co je to " my" (tedy i " naše" , " národní" , " státní" ...atd.). Například i čeští obchodníci se smrtí jsou podmnožinou " my", ne ? Mají tedy své zájmy, určitě je v jejich zájmu mít na světě co nejvíce bezpečnostních rizik.....Určitě mohou disponovat takovou mocí, že moc mas občanů a občanek je v tomto srovnání spíše mizivá.....
Při určité eskalaci konfliktu jdou samozřejmě stranou i takovéto objektivní úvahy, stávají se také žvaněním. Na řadě jsou krevní msty či dezerce, anebo ona tak slavná a osvědčená " pasivní rezistence", což ale může být nazíráno jako právě že to chování děvky, ovšem takové té nižšího statutu, pouliční holky.
Jak to bylo vloni a předloni ?
Mám zapsáno :
Neděle 26.4.2020 ráno +6 odpoledne +18
Poznámka : Mamlasi předvídali mráz a já stěhoval sazenice ze skleníku do garáže !
Pátek 26.4.2019 ráno + 15 odpoledne +26
Poznámka : Soused už podruhé seká zahradu. Nevím, co seče, ale seče !
Kopřivnice
Dne sledujte před 11 hod raději autentický projev prezidenta,
pokud se i ten nepos. (naděje umírá poslední)...,
tak dnes bude pláč a skřípění zubů na straně Koudelky a jeho spřátelených zpravodajských služeb.............
A nastane druhé kolo řevu.
Už se odkopal úplně každý i ti, kdo likvidují zájmy ČR v přímém přenosu...a ještě nám tvrdí, že jiné země je budou hájit lépe...
***********
Proč asi žádal prezident tajně (a hned se to klasicky česky vykecalo ) ještě v prosinci 2020 Koudelku z BIS,
aby místo planých každoročních a veřejných slohových cvičení a tweetů (asi neumí latinsky a nečte, co mají na znaku) mu konečně už předal seznam těch chycených ruských agentů a za co !!!
A stal se několikanásobný zázrak,
třeba jeden:
roky se u nás vědělo prý o konkrétním řádění ruské GRU a jmenovitě o minimálně dvou kusech a NIKDO to nevynesl, ani Kundra nic,
ani od policie ani od rozvědek....NO ZÁZRAK,
jedině, že by to taky netušili až do března 2021-(fabuluji si)?!
Proč by jinak prezident ještě v 12/2020 NIC nevěděl, ač zákon 153/1994 Sb. § 8, odstavec 2!!!! říká jasně toto:
§ 8
Podávání zpráv zpravodajskými službami a ukládání úkolů zpravodajským službám
(1) Zpravodajské služby podávají prezidentu republiky a vládě jednou za rok a kdykoliv o to požádají zprávy o své činnosti.
******************
(2) Zpravodajské služby předávají PREZIDENTU republiky, PŘEDSEDOVI vlády a příslušným členům vlády
V PŔIPADĚ ZJIŠTĚNÍ, která NESNESOU odkladu, informace BEZPROSTŔEDNÉ.
*******************
Tedy snesla tato zjištění odkladu pro zájmy ČR?
Pokud si odpovíte NE, má Koudelka problém.
Pak má ale velký problém i vláda:
§ 7
Odpovědnost za činnost zpravodajských služeb a jejich koordinaci
Za činnost zpravodajských služeb ODPOVÍDÁ a KOORDINUJE JI vláda.
******
Jedině, že by slovo bezprostředně bylo synonymum pro za dlouhé roky(sarkasmus)
Tedy uvidíme, jak tato rozehraná šachová partie o prezidenta a díky šílené diplomatické zatím válce, bude pokračovat.
P.S. Snad to alespoň Petříčkovi čmeláci na zahraničí přežijí!
*************
S článkem spojení je, slovo škůdce (přemnožený) bych řekla☺
Posral
se.
Neřekl bych
Podle čeho tak soudíte?
Řekl jenom 1 větu, která
byla podstatná. Ostatní řeč byly kecy, které si mohl odpustit.
že si mohl odpustit.
No demoblok má z toho projevu hrůzu, vynesl prý ""státní, přísně utajované skutečnosti"" a určitě jej budou, za to hnát k odpovědnosti !! :-)))))
Také si to nemyslím
*
Když nějaký důstojník tajných služeb...
...neumí sabotáži zabránit, tak samozřejmě musí dále postupovat tak, aby ji (a třeba i až za 7 roků) dokázal náležitým způsobem vysvětlit. Nejlépe tak, že z toho vyjde i on jako oběť nějaké mocné , velmi mocné síly (kdyby vysvětlení spočívalo např. v tom, že nějaký bulharský houbař prolezl dírou v plotě a oknem hodil dovnitř molotovovův koktejl...tak to by asi věci neprospělo...). Je pak k solidárnímu politování, nejen k vyznamenání.
Však dají se využívat i události mnohem starší, tak že se předělají, upraví (čím více je událost starší, tím snadněji ji lze předělat, zejména pokud spolupracují tkzv. " učitelé" ) . Na úrovních politických suprvysokých - např. vyvolání WW2 a její začátek, na úrovni eurošlechty......
Mafiaprivatizace 90- tých let zatím ale takovíto důstojníci a příslušní politici (včetně Rovnátka, kata ČSSD) a političky ani nemají potřebu nějak vysvětlit. Asi proto že v tom jeli i oni sami....(stačí dohledat příslušná angažmá, nejen Bretschneiderů a rovnátek či presidentů komor...ale i regulátorů bank)...
Až tak za 10 let - se možná přijde s překvapivým vysvětlením. A sice že to byly ruské a čínské tajné služby, které zde zavedly mafiánský kapitalismus.....
:-D))))))))))
No tak je taky šoupnem mezi eurotrafikanty...a je to !
Ostatně vysvětlit zničení ČSSD tak, že to zosnovaly a provedly ruské či čínské tajné služby....to by byl také majstrštyk.
Až na to, že by se musili najít aspoň ze dva zaprodanci z řad ČSSD , zaprodankyně prominou....
dík za připomenutí
a kéž byste měl pravdu.... já se obávám..... njn bába stará...
je velký mravní problém, že si Mirek58 nahrabal majetek, protože
Ano je zde velký problém.
Ale já ho vidím sakra daleko jinde. Jde o to definovat CO JE TO VLASTNĚ KOMUNISTA.
Je Ježíš? Rozdal přece co měl potřebným.
Je Velký Vrabčák ze Hry o trůny, který své poslední boty dal někomu, kdo je potřebovat víc?
Nebo je to člověk, co dostal potřebné vzdělání, naslouchal rodičům a prarodičům a používá hlavu?
Namísto toho aby nakrmil kluka co sbíral houby po lese a krad sousedům vajíčka, aby se nažral, mu dal práci.
Naučil ho jak hospodařit s penězi, ( každej měsíc mi ukážeš, že sis z vejplaty ušetřil aspoň 50kč ), dokopal ho aby si udělal všechny řidičáky až na stupeň C-E. Potřebný obolus mu zapůjčil a nechal si ho splácet formou brigádních hodin.
Sledoval dění v Kotlince a mimo ni a sehnul se pro LEGÁLNÍ příležitost, která ležela volně k dispozici na zemi a do které všichni "odborníci a profesinálové" kopali ( vzpomínáte, jak se plošně likvidovala živočišná výroba ?) A dal si dohromady 2+2, když zaregistroval testovací nájezdy Holanďanů.
Je to člověk, kterej hned po sametu schválil rodinou myšlenku, že když se tedy tak v 90. žvanilo o soukromém podnikání, že to tedy zkusí? A tak vyrazil do krámů zjistit co tedy chybí v nabídce. A byly to blbý cejchy. Tak sednul do šlodovky a vyrazil do Jablonečku zjistit jestli se dá koupit hadr rovnou z textilky. Kterej si zjistil za kolik se dodává blbá nit na velký špulce oproti špulce běžné velikosti a zajistil/ zaplatil jich půl Avie? Z peněz, které mu zapůjčila Spořka a KB?
Kdo tedy komunista vlastně je?
Člověk, který slepě věří a koná, nebo člověk používá hlavu k přemýšlení a pak teprve koná?
A k rozdělení rodin.
Taky mám své rodové zkušenosti.
Jeden prastrejc zůstal Rusku, psal babičce až do podzimu 38. Pak začala okupace a válka, už se neozval.
Druhej prastrejc to dotáhnul na americkýho admirála ( potopili mu pod zadkem letadlovou loď), a stal velitele jedné skupiny oné slavné US výpravy do Antarktidy ( náhodou jsem zjistil, že náš rod má své jméno na mapě Antarktidy, nejakej mys, hééč )
A CO Z TOHO?
Měl jsem do r. 89 vyskakovat s tím, že mám v rodě komisaře? A po roku 89 zase vyskakovat, že mám v rodě admirála US Navy?
Ani ten komisař, ani admirál o mě nevěděli. Tak co z toho, kromě pouhého konstatování? A zpětného zkoumání z pouhé zvědavosti?
Tomu se říká francouzky "utopit rybu".
Když jste v padesátejch letech zavírali podnikatele za to, že jsou podnikateli, tak to taky bylo do té doby taky LEGÁLNÍ a pak se za to LEGÁLNÍ najednou šlo do vězení.
Komunisti si ohýbali právo podle toho, jak se jim to zrovna hodilo. Jednou je jedna věc legální, pak zločin, pak na to nejsou zákony, pak je legální. To považuji za amorální.
Komunista je ten, kdo byl v partaji a měl z toho výhody nebo kdo věřil komunistickému učení a podle toho žil.
Takže podle všeho komunistickému učení nevěříte, protože podle toho nežijete. Byl jste v partaji kvůli osobním výhodám na cizí úkor.
Rozparcelováním rodin myslel PzKpfw fyzickou likvidaci některých jejich členů. Ne že si nějakej pra-pra někam odcestoval.
Po nás je taky něco pojmenovaný, co z toho, ohledy zaživa jsou lepší než posmrtné pocty. - Za vlády komunistů, když to bylo potřeba, tak nikdo nepřišel ani s nejmenším, tak teď můžou jít do prdele.
Čmoude
a kolik jste toho měli?Jestli 10 měřic, tak o tom nemá cenu kecat
Asi 500 měřic.
Asi 500 měřic.
Hmmm,
to je skoro 100 hektarů, to byli předci velkostatkáři, že? Já netuším, oč tu jde, jen mě napadlo, že dnes už to zase tak závratná plocha není. Ale jak říkám, nemám tušení, o čem tu půl dne diskutujete.
Ne nebyli.
Bylo to pro rozvoj firmy.
Á mantra byl jste ve straně, proto že jste měli výhody
ČMOUDE, jinak nemůžu doslova jste mě NASRAL. Jste zaslepenej vůl.
Jaký výhody měla moje bába, který umřela kvůli tomu, že teta se chtěla vdávat a aby bylo na svatbu, bába musela vykrmit jednoho bejka?
Jaký výhody ze strany měl můj táta, kterej po dobrovolným odchodu z armády začal jako TOPIČ na párovce s lopatou v ruce?
Jakou výhodu měla moje máma, která začala tím, že kypovala huntíky na elektrárně?
Jakou výhodu jsem měl já, když jsem se vyučil, držel jsem šroubovák v ruce a na rozvodnu mě vzal starej mistr na základě vysvědčení?
Jakou výhodu jsem měl, když jsem musel absolvovat SPŠ, ABYCH SLOŽIL MATURITU?
Tak tady vidím jen slepou závist.
ON MÁ, JÁ NE.
Stranící (a jejich mopsli) ve frontě předbíhali. Takřka na vše.
Já měl problémy jen (ono toho bylo víc, např. "nearisjký" původ )proto, že jsem se jim na přihlášku vysral.
Určitě nešlo o slepou závist, ale o oprávněnou nenávist.
Jak kdy, to je jasné. Není řečeno, že tím, že je člověk proti komoušům (rozlišovat, volit slova !!!) , že už tím je nadán i zručností, rozumem atd apod. A naopak.
mirku
všichni tihle příbuzní byli ve straně?
A jakou má souvislost členství ve straně s lopatou na párovce
, huntíkem na elektrárně, šroubovákem, vykrmením bejka pro družstvo?
Ale neva, klidně odpovím.
Babička ano, byla dokonce jednou ze zakládajících členek.
Táta ano.
Výhody ? Jedna výhoda,…
Výhody ?
Jedna výhoda, babičku vám nevyhnali z vesnice, že ne?
Babička se dožila toho, že se jí dcera vdávala. Veliká výhoda. Veliké privilegium. Nezanechávala malé dítě na světě.
Táta tam kopal a všichni mu pořád nadávali? Kopal tam nemocnej?
Máma měla napsané v papírech, že je třídní nepřítel?
Vyhodili vás od skládání maturity? Jako ještě než jste dorazil před komisi? Kolikrát?
--
Jo, vidím to jako blbé práce, ale jinak klídek. Nikdo po vás nerajtoval. Nikde žádná šikana. Nikdo z vás nedělal vyvrhele.
Odnikud vás nevyhazovali, odnikud vás nevyháněli. Nikdo u vás nedělal razie. Nikdo vás nezavíral.
Ano, je co závidět. Přeju vám to, ale tohle nebylo pro všechny.
Byli jste privilegovaní a ani jste to nevěděli.
čmoud
Rozparcelováním rodin PzKpfw rozhodně nemyslel fyzickou likvidaci některých jejich členů. Původní čmoudovo myšlenka a problém byl totiž vždy majetkový, PzKpfw měl tedy na mysli vypořádání hlavně majetkové. Ale když to zmiňujete, samozřejmě to dává (jakýsi a zvrácený) smysl.
Ono
se kradmo celé 20. století. Čtu ckaabej o jediné ženě,co vyhrála Velkou pardubickou. Lata Brandisová.Nižší šlechta,sebrali pozemky za Masaryka, ona musela dokonce do prace,vydělávala v
huchli jako jezdkyně, za Hitlera nucená správa zdevastovaný zbytek znárodnili komunisti.
Gaia
Tak on je to taky přirozený (ha ha) vývoj, čmoud se tváří jako by zde byl ráj na zemi a bác přišli komunisti všechno znárodnili a začalo peklo.
Jenže tak to prostě nebylo. Vždyť i za té první republiky lidé chcípali hladem. Předtím bylo devatenácté století, to stálo taky za vyližprdel a čím dál do minulosti se jde tím je to horší.. Nechápu tu zavilost.
Ne netvářím.
Nebyla to vždycky sranda a pak přišli komunisti a udělali peklo
(Pro některé a ráj pro (některé) sebe a některé další).
To mi zas vy podstrkujete něco, co jsem nikdy neřekl.
Člověče,
a kolik jste toho prožil Vy sám na vlastní kůži? Víte, z povídání si člověk může vytvořit nějaký názor, postoj, ale co sám nezažil, to tam není. Mí rodiče po válce hospodařili, byli to mladí lidé, otec koupil koně, měli dobytek, byli pracovití. Nakonec skončili v družstvu a dluhy spláceli ještě mnoho let. Ale nikdy nevňukali. Já byla problémová pro soudruhy, byla jsem odbojná, nebála jsem se ukazovat na věci, co se mi nelíbily, trestali mě, přesto jsem nepadla. Nikdy mě neopustil optimismus, nikdy jsem nepřestala žít. Udělala jsem zkoušky na vysokou, nevzali mě, prý zaměstnavatel vysokoškoláka nepotřebuje ( ty zkoušky byly i z matematiky, přestože jsem nestudovala na gymplu, jako jedna z mála jsem je udělala), zase jsem nepadla. Když přišel sameťák, bylo mi jasné, že je to divadlo. Říkali mi, abych požádala o peníze za třetí odboj. Hanbou bych se musela propadnout stát v jedné řadě s těmi "disidenty", a co jich najednou bylo! Tady nějaký trol mi říká Kremelská, ani neví, že se to píše s malým "k", takoví jsou to soudruzi odborníci! Neví, že můj pohled na dění není podmíněn ničím jiným, než selským rozumem (u vidláků věc běžná :)
Tak se přestaňte litovat, žijte si blaze, máte vše, co k tomu potřebujete.
liška
Kam vás vyhnali z tý vesnice? Kolik bylo rodičům, když umřeli? Jak dlouho seděli? Kolik prarodičům? Kolik let jste je nevídala? Znala jste vůbec svý prarodiče osobně? Kolik lidí z vaší rodiny jste vůbec nepoznala? Kolik let jste se soudila? Kolikrát vás vyhodili ze studií? Vždyť vypadáte, že jste to vzdala hned napoprvé.
Jak dlouho jste byla na vesnici sama proti všem? Jak dlouho se vás lidi stranili tím způsobem, že si vedle vás báli sednout v kantýně? Kolikrát jste začínala od nuly?
Jestli jste byla odbojná a nebála se ukazovat na věci, které se vám nelíbily - proč po mě chcete, abych nedělal to samý? Ani tady na netu, kde o nic nejde? Proč po mě chcete, abych se já bál pár slabochů, co mi musí dokazovat, že hovno voní po fialkách.
Pro mě hovno prostě smrdí, tak proč mám říkat něco jinýho?
Pardon.
Mělo být liško.
65 a 68
bylo rodičům. Jste jistě starší, tak jen, já se bila, když to nebylo v kurzu, na rozdíl od Vás. Ale klidně se bijte. Jo, s tou VŠ, já už byla matkou, takže co asi. A psala jsem, jsem nezlomená, protož stále věřím. Věřím člověku, i některým lidem.
Jakože jsem tady v kurzu?
Že jsem si nevšiml. Já mám pocit, že je tu dost lidí s přesně opačným názorem a nejsou šťastný z toho, co čtou.
Za komunismu jsem taky nebyl v kurzu. Jak asi tušíte. Komunisti by reagovali stejně jako tady, jen měli víc moci a tak by to bylo víc o hubu.
No a jinde než tady tyhle debaty nevedu.
Nejsem zvědavej potkat naživo nějakýho magora s pistolkou, co si usmyslí, že mě musí preventivně odpravit.
Já nevěřím lidem. Moc jsem toho viděl. Věřím tomu, co jsem viděl. Nevěřím na hezký kecy od lidí, co nevědí o čem mluví.
Myslíte, že do mě zrovna tahle debata vdechne důvěru v lidi? - I Solženicin říkal: podívejte se na ty stromy, i ony se snaží přerůst jeden druhého.
Tolik lidí mi tu dneska dokazovalo, že o nic nejde, ale jaktože mi to teda tak vadí? Jaktože jim vadí, že já říkám, že mi to vadí? - Mě se zdá, že o něco jde jak mě, tak jim.
O něco zásadního, když o tom vedeme tak dlouhou debatu.
-
Kde je někdo, kdo mi odvypráví, co se skutečně drsného stalo jemu a odvypráví mi, jak to překonal. Nějakej Frankl nebo Bettelheim, kterej skutečně něčím prošel a ví, o čem mluví.
Ani vy nic.
--
Takže jste rodiče znala dost dlouho. Prima. Budiž vám to přáno. Napadlo vás vůbec, že to tak není pro každýho?
Vážně?
Bylo mi 36, respektive 38. To mi bylo přáno! Nebo asi ani ne?
Asi jste nepomyslela na to,…
Asi jste nepomyslela na to, že lidi mohou umřít daleko dříve.
Měl jsem spolužáka, mlel to…
Měl jsem spolužáka, mlel to samý co Čmoud.
"Komunisti zloději, babička nalila do čtyřlitrovýho hrnce pět litrovejch sáčků mlíka a ještě v hrnci zbylo místo..."
Sem nechápal, k čemu babička potřebovala vařit pět litrů mlíka, bylo jich v rodině i s babičkou pět. A když sem jako děcko vařil puding, litr sáčkovýho mlíka mě vyšel na dvakrát do půllitrový odměrky, takže asi pouze specielně jejich rodině prodávali v naší sámošce podměrečný mlíka.
"Rusáci hajzli, při osvobození nám Rusák nožem rozřezal sváteční ubrus..."
No a pak mě děda vysvětlil, že jeho prarodiče pocházejí ze sousední vesnice, přes kopec. A tam snad jeho děda provedl, nebo prováděl něco nepěknýho (to mě můj děda nechtěl "konkretizovat"), tak jej svorně při kolektivizaci prohlásili kulakem a vyhnali do pohraničí. Přitom v té vesnici, stejně jako v naší bylo plno rodin, které měla násobnou výměru a nikdo je nerozkulačoval.
Na konci padesátých let se mohl vrátit, koupil si dům u nás, do rodné obce se bál.
Jeho vnuk, není to špatnej kluk, u druhé babičky prý měli na půdě uniformu SS a bednu nábojů, Uniformu a bednu sem neviděl, ale pár nábojů jsem od něj dostal, házeli jsme to jako děcka do ohně. Dospěl, našel si holku oženil se, vychoval děcka. Není pod vlivem prarodičů a v dospělosti se chová normálně.
Případ z druhýho konce byl kamoš, kterej si (v celkem úzkém sportovním kolektivu) myslel, že chodí s jistou holkou. A ta si to kupodivu nemyslela a když ji dotyčnej přistihl v "akci" s kamarádem, regulérně z toho zmagořil. Od tý doby žije v nedobrovolným celibátu, vyvinul si vlastní životní filozofii, jejímž základem je: "Pokud je smrt nevyhnutelná, nemá smysl pracovat" a parazituje na rodině své sestry.
Chraň Bůh, abych, svoje osobní zkušenosti, s různejma umanutcama vztahoval právě na zde přispívajícího Čmouda. Myslím, že obdobné příklady zná ze svého okolí skoro každý z nás.
Ne Franto, nemáte. To byste si tohle netroufl říct.
Uniformy wermachtu a SS měli u Targusů. Jen mu docela věřím, že je odvedli a na nic se jich neptali.
U nás nás byly výslechy na gestapu. Tříměsíční.
O mlíko vůbec nešlo. Nejvíc o tu režimní šikanu. Pak o to ukrást výsledky dřiny.
---
Vlastně to, co píšete, je přesně to nejhorší.
To uvažování: Protože na něj byli hnusný, tak musel něco hnusnýho udělat.
Jenže neudělal. Prostě někoho okradete, potrestáte a pomluvíte.
To je to hnusný na soudruzích.
Proč prostě nemůžete uznat, že spudruzi taky mohli být pěkně nespravedliví? - Váš život to přeci nijak nezmění.
čmoud
Soudruzi bezpochyby nespravedliví byli. Co Vám to ale pomůže? Potřebujete uznání své teze?
A k frantovo příběhu, co když se Vy mýlíte a ti lidi měli pravdu? Ostatně to nebyli soudruzi, to byli vesničané, obyčejní lidé. Co když zmíněný člověk byl práskač? Co Vy o tom víte? Nic, samozřejmě. Nemůžete vztahovat svou osobní zkušenost na všechny a všechno okolo.
Souhlas, soudruzi byli…
Souhlas, soudruzi byli nespravedliví.
K rodině mé ženy, rodinám mých spolužáků, k části mojí rodiny.
Ale nikdo se z tóho, té nespravedlnosti nepomátl.
A jak nazvat současné nájemníky obecního úřadu v rodné obci, když se deklarují jako "nesoudruzi"?
A typicky po bolševicku škodí, oživují staré křivdy, které se táhnou snad od Francjósefa?
Jejich největší starostí v současnosti, je likvidace obchodu, co funguje snad už od jednadevadesátého. Rodině, co jej postavila a provozuje, byl přislíben prodej obecního pozemku, na kterém byl postaven. Nájemní smlouva vypršela.
A nájemníci radnice se mezitím vystřídali a nastává nová křivda, pozemek zastupitelstvo neprodá, dále nepronajme a dosavadní uživatel jej má uvést do původního stavu, to je trávou porostlé louky.
Dobře a jak to souvisí s náma?
Po sedmdesáti letech pořád ještě mám poslouchat, jak jsem špatnej, že se mi nelíbí okradení a šikana?
To mám ty komunisty chválit nebo co?
Vy ty hajzliky z vaší vesnice přeci taky nechválíte.
Tak mě nechte mít zase moje názory na lidi, co byli svině vůči nám.
Staré křivny nebyli nikdy mrtvé. Byly jen násilím umlčené a násilí pryč (tady díky svobodě slova na internetu) hned jsou zas vidět.
Jestli jsem se já měl vyrovnat s tím, že si z nás svině udělali punching ball, tak se komunisti mohli za těch 70 let vyrovnat s tím, že jejich rodiče a dědové byly někdy pěkní hajzlíci. O tom je dospívání, že ztrácíte iluze o svých rodičích a prarodičích.
Stalo se to? Nestalo. Štěkaj tu nenávistně, uražený, že si nim odříkaj jejich vlastní sviňárničky.
Hutka je sice blb, ale co si kdo myslí, že si ty historky z komunismu vymejšlí?
Mám se bát ještě 30 let po revoluci, říct, že to byl hnus? - Po židech se chce, aby vychvalovali jak bylo prima v koncentráku, jen aby z toho pánové od SS a jejich dětičky neměli špatný pocity? Trochu soudnosti proboha.
Jestli někdo chce mít dobrou pověst, ať se podle toho chová a myslí dopředu.
Já mám fakt u prdele, jestli je někdo nasranej, že mám mizerný mínění o jeho dědečkovi či šéfovi základní organizace KSČ.
Respekt musí být vzájemný, to jsem tu nevídal a nevidím, tak o co jde.
Já v tomhle žiju celej život, slušný lidi v podstatě neznám, protože ať tu píše ema či liška sympatický věci, tak kde byli takovýhle lidi schovaný celou dobu?
Jaktože nikdo nepřišel tehdy, když bylo zle?
Teď mi tu budou kázat morálku? Mohli přijít tehdy a předvádět to. Jestli jsem se musel obejít bez nich tehdy, tak to zvládnu teď taky.
Dneska je to brnkačka a jestli mě nenávidí pár komoušů a šedejch zón z netu, za to že jim nelžu... to nemá žádnou váhu. Bylo daleko hůř a mě je po nich stejně hovno. Ať se s tím poperou. Jeden hlas na netu, co jim neleze do zadku a nekejvá na všechno co plesknou? Jé je. To nic není. Mít proti sobě všechny je daleko těžší - a dá se to zvládnout.
Jsou to fňukny.
Jo pane psychologu.
Normální lidi si pořád navzájem porovnávají, jak vidí svět.
VŠICHNI SEM CHODÍ PROTO, ŽE TADY JIM POTVRDÍ, ŽE ČT LŽE.
Jinak by sem nevlezli.
--
Já jsem nemluvil o Frantově příběhu. Ten se mě netýká. Mluvím o našem. Franta se paralelou pokoušel diskreditovat, co říkám. "Když bylo v jednom případě, tak to je i v dalším." - To byste měl jako psycholog vidět.