Vy, kdo mě čtete dlouhodobě, tak znáte zemědělský příklad, který jsem omílal už mnohokrát. Připomenu ho asi už podvacáté pro nové čtenáře. Je totiž důležitý.
Mám v práci kolegu, který je ve svém volném čase soukromým zemědělcem. S bratrem mají takovou malou farmu. Eseróčko. Pracuje s nimi i jejich otec, který už je dávno v důchodu, ale traktor ještě uřídí. Obdělávají zhruba 160 hektarů. (Kdysi jsem psal menší výměru, ale čas plyne a jim postupně přibývá plochy). Oba chodí do práce a zemědělství se věnují po odpolednech. Protože obdělávat 160 Ha nestačí na rozumnou obživu. Sice v tom točí docela solidní peníze, ale když si to spočítají, jednoho by to uživilo, ale ten by to zase nestíhal dělat a na dva plnohodnotné platy pro dvě rodiny to prostě není.
Majitel firmy, která mi dodává technologii na silo, obhospodařuje asi 70 hektarů. Obdělává je také po večerech a dělá to úplně sám. Jinak by to v černých číslech neudržel.
Oba tyto příklady mají společné to, že v jejich vlastnictví je asi třetina půdy a dvě třetiny mají v pronájmu od různých malých vlastníků, kteří zpravidla ani nevědí, kde ten svůj skrojek půdy mají. Jen existuje smlouva, díky které vědí, kolik dostanou za pronájem a je to cca 4000 Kč za hektar. Stejné to mají i ostatní čeští zemědělci. Vlastní zhruba třetinu půdy a zbytek obdělávají na základě pachtovních a nájemních smluv. Bez ohledu na to, zda jde o Juru s jedním traktorem nebo o koncern zvící třetiny regionu.
Průměrný malý český zemědělec, který dělá svojí práci na plný úvazek a plnohodnotně to živí jeho rodinu (táta se synem jezdí traktorem, mladá manželka sedí u počítače a komunikuje se zemědělskou správou, obhospodařuje nájemní smlouvy a vyběhává dotace... a tchýně dělá účetnictví), obdělává 500 - 1000 hektarů. Průměrné bývalé JZD obdělává 1500 - 3000 hektarů řekněme v pěti až deseti lidech. Velký koncern pak obdělává v rámci jednoho okresního střediska 7.000 - 10.000 hektarů. Agrofert jakožto největší koncern je velký vlastně jen tím, že je přítomen ve většině zemědělských okresů, ale jen asi ve třetině z nich je největší. Jinde bývá co do velikosti druhý až třetí. Dohromady je Agrofert suverénně největší, ale i tak obdělává jen asi 6% zemědělské půdy u nás. A vlastní z toho zhruba třetinu - tedy 2% půdy. Agrofert sám o sobě je holding - půdu obdělávají jeho dceřinné společnosti prostřednictvím menších dceřinných společností. Třeba na Znojemsku se jedná (tuším) o tři firmy.
Velký vlastník = 10.000 hektarů
Střední vlastník = 3000 hektarů
Malý vlastník = 500 hektarů.
Všichni menší se kromě zemědělství přiživují ještě na něčem dalším. Tahají traktorem klády v lese, chodí na kus úvazku do práce a nebo prostě žijí z podstaty - grunt zdědili, jejich předci ho postavili pořádně a oni teď neinvestují, neobnovují a než se jim stroje i budovy rozpadnou, budou už dávno v důchodu. Ale nejvíc zemědělců u nás se z výměrou pohybuje někde mezi těmi 500 - 3000 hektary.
Jasné? Takhle vypadá naše zemědělství. Ano, máme tu zemědělce na plný úvazek vlastnící i méně než 50 hektarů, ale to jsou zpravidla zelináři. Na tento obor si mohou troufnout jen skuteční nadšenci a zároveň znalci. Zpravidla je poznáte podle nejrozdrbanějších trakorů. Pěstovat v dnešní době brokolici je šílenost. Potřebujete jednu prodat za 10 Kč kus a potřebujete je prodat, když jsou zralé. Za čtrnáct dní jsou už shnilé, takže je nemůžete uskladnit. Musíte je prodat. Co asi uděláte, když se ze supermarketu dozvíte, že ve stejnou dobu mohou přivézt brokolice z Polska v ceně 5 Kč kus? Musíte prodat za stejnou cenu.... Já vlastně znám jen jednoho zelináře, který je víceméně v plusu a vím to, protože platí faktury za hnojivo v termínech splatnosti.
No a pak tu máme pražské zemědělce, co si koupili na Šumavě penzion a k němu třicet hektarů. Za penzionem mají stáj na dobytčí jednotku (jednoho koně) aby návštěvníci měli na co koukat a těch třicet hektarů luk musí několikrát ročně posekat. A dostává dotace. Stačí mu traktor s mulčovačem, seno ani nedělá, protože to je lepší koupit. Někdy nemá ani ten traktor - prostě nechá svoje louky posekat od jiného zemědělce. Náklady jsou tisíc korun na hektar ročně. Díky dalším nenárokovým dotacím a dávno prolobovaným výhodám dostávají na hektar skoro 12.000,- Kč dotací. To jde ne? Jednáct tisíc čistá ruka za hektar ročně. Někteří i víc. Dělají dobře dotovanou agroturistiku a jsou víc hoteliéři než zemědělci. Tihle samozřejmě mluví obráceně. Těm to bude vyhovovat. Ale... tihle nevypěstují nic. Ani obilí, ani maso. Tihle prostě sklízejí prachy. Ne jídlo.
Ještě jednou: Velký zemědělec 10.000 hektarů, střední zemědělec 3000 hektarů, malý zemědělec 500 hektarů. Někde pod hranicí pěti set hektarů začíná být problém se jako zemědělec uživit a stává se to přivýdělkem. Někde kolem výměry 100 hektarů (pět polí) se to stává vysloveně koníčkem nebo hnusným životem v rozdrbaném domečku, na rozdrbaném traktoru a s věčnými dluhy.
A teď vám povím vysoce aktuální příběh o tom, kterak naše vláda plná evropských hodnot zkouší splnit svůj předvolební slib, že zemědělskou dotační politiku otočí ve prospěch malých zemědělců.
Doteď platilo (a neberte mě úplně za slovo, protože dotační politika je svinsky komplikovaná), že všichni skuteční produkční zemědělci brali stejné dotace a to cca 6000 Kč na hektar. Z toho asi půlku dostávali napřímo bez řečí a druhou půlku si museli různým způsobem zasloužit. Museli dělat tzv. greening - část plochy osít "zelenou" plodinou, kterou pak zaorali, museli dodržet určitou druhovou skladbu plodin - malí zemědělci museli na své výměře mít alespoň tři plodiny, velcí pak pět, apod apod. K tomu pak byly ještě dotace podle zasaženosti krajiny, podle dobytčích jednotek, atd. atd. Ale v průměru dostal zemědělec cca těch 6000 Kč na hektar.
Při průměrném úspěchu průměrného zemědělce tyto dotace představují "zisk". Hospodaří se na kladnou nulu - hodnota prodaného obilí víceméně vydělá na hnojiva, naftu, chemii, pronájmy pozemků, daň z nemovitosti a opravy vozového parku. V dobrém roce zbude i na část platů. Za vyplacené dotace (zpravidla naráz) se pak platí prémie, kupují nové traktory a nářadí, dotuje se z toho živočišná výroba a tak. Pokud není výjimečně dobrý rok (jako třeba ten loňský) dá se říci, že každý hektar vydělá cca 5000 Kč ročně. Samozřejmě jiné je to na Vysočině v nadmořské výšce 600m a jiné je to v Polabí.
Pětisethektarový zemědělec pracující s rodinou na plný úvazek tak vydělá za rok cca 2,5 milionu korun. Z toho pokryje životní náklady rodiny otce a rodiny syna a platí leasing za nějaký ten traktor. Jen opravdový zarputilý a úskočný šelma sedlák dokáže z hektaru vytřískat víc. Zpravidla ale za cenu drancování půdy, využití techniky až na dřeň a výjimečně dobrého čuchu na plodiny i počasí.
Naše nová spravedlivá, pravdomluvná a evropsky hodnotná vláda se zaměřením na Havlovy myšlenky teď v naprostém utajení spustila akci mající za cíl odstřihnout velké vlastníky od dotací. ANO Babiš musí jít od válu, je třeba deagrofertizovat nejen státní správu, ale i zemědělství. A tak v tichosti připravili materiál pro EU (protože ona nám posílá peníze na zemědělské dotace), ve kterém přepracovali pravidla pro dotace, aby malý vlastník dostal na hektar víc a velký vlastník aby dostal míň. Opět, neberte mě za slovo, je to zase o dost složitější, ale v principu by malý vlastník (co má dostat víc) měl dostat opět 6.000,- Kč/ha a velký vlastník by měl dostat 1.500,- Kč/ha. Do padesáti hektarů dostane zemědělec 6.000,- Kč/ha, zemědělec nad 150 hektarů je už velký a dostane 1.500,- Kč/ha. Ať se ten STBák Andrej smaží ne? Svině jedna.
Říkali to přece různí BIO a EKO zemědělci na demonstracích Milionu chvilek, že největší žábou na prameni je Babiš ne? Stáli u svých obrovských traktorů vhodných na obdělávání tisícovky hektarů ověšených drahým vybavením v cenách milionů korun, skandovali a drželi v rukou transparenty, že agrobaron musí pryč.
A teď je to tady... Fialova vláda s čerstvě jmenovaným Nekulou se do toho pustila. Malý zemědělec má podle nich do padesáti hektarů... a od sto padesáti hektarů jde podle nich o velkého giganta. Doteď jsem o Nekulovi nic nevěděl, ale teď už je jasné, že v mém žebříčku imbecilů bude atakovat první příčky. To co tam vymysleli, to nemůže být z jejich vlastních hlav. Tohle je nějaká splátka za volební kampaň, protože jen naprostý a totální kretén naštve jedním opatřením takřka všechny zemědělce, protože těch do padesáti hektarů je tady pět a půl a s nimi nějací sklízeči dotací a jakýkoliv běžný zemědělec je podle naší vlády velký.
Takže počítejte se mnou - zemědělců do padesáti hektarů je u nás naprosté minimum. Z padesáti hektarů se prakticky nedá zemědělsky uživit. Každý zemědělec sní o tom, že se dopracuje na těch 500 hektarů, pozemky povyměňuje a zcelí, aby se mu tam dobře jezdilo. Většina zemědělců už na to dosáhla. Už si mysleli, jací nejsou velcí páni a teď narychlo zjišťují, že jsou v Bruseli. Většině z nich to ještě ani nedošlo, protože ani nevědí, co se na ně na ministerstvu chystá. Oni mají pocit, že je to jen jakýsi omyl nebo chyba, která bude napravena. Oni stáli na těch demonstracích proti Babišovi a mysleli si, že se svými pěti sty hektary jsou hodni ochrany. Ujišťuje je o tom předseda Asociace soukromého zemědělství Šebek. Ten je přesně s tímhle plánem spokojený. Pokud se podíváte na jeho vlastní podnikání, zjistíte proč. A když se podíváte na podnikání celého jejich předsednictva, tak vám to dojde tuplem.
Ale jinak je to samozřejmě geniální... Malí zemědělci skoro nejsou, těch peněz na to moc nepadne. Pokud bude větší zemědělec přemýšlet o rozdělení pozemků mezi členy rodiny na menší jednotky, tak zjistí, že se mu to vlastně nevyplatí. Takže další ušetřené peníze. Bývalí malí, ale dnes velcí zemědělci dostanou menší dotace = zase ušetřené peníze. A těch pár kamarádů v Asociaci? Těm něco pustíme, aby se neřeklo.
Jediný, komu je to víceméně jedno, to jsou ti největší hráči. Ti jediní mají dostatečnou armádu účetních a právníků, aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Případně si dokáží díky úsporám z velikosti a díky investicím do nových technologií přežít i s menšími dotacemi. Ale i ti by v dnešní divoké době raději nechali všechno při starém. Ale vsaďte se, že za pár let tu pořád budou jako by se nechumelilo.
Došlo těm magorům na vládě, co to teď zkoušejí udělat? Že zničili právě ty, kteří je volili protože si (blbečci) mysleli, že jim vláda dotace fakt zvýší. Věren své zásadě řeknu, že to není spiknutí, ale prostě idiocie nejvyššího kalibru, protože ani normálně myslící ojrozrádce by tohle neriskoval. Všechny ostatní země udělají všechno pro to, aby si urvaly co nejvyšší evropské dotace za každou cenu. Protože velké dotace = konkurenceschopnost. Jen u nás Fiala a spol. budou dělat hrdiny. Schválně jak dlouho jim to vydrží.
Jak se říká zemědělcům, kteří demonstrovali proti Babišovi, protože ten se držel zásady dávat všem stejně? Blbí zemědělci. Debilita se totiž nevyhnula ani nejstaršímu oboru světa. Jo, já vím, že dávat všem stejně znamená, že velcí hráči vydělají víc, protože realizují úspory z velikosti.. ale bylo to o dost spravedlivější než dnešní likvidace. Inu, dobrý skutek byl po zásluze potrestán a jak to tak chodí, pár blbečků sebou bere na věčnost i spoustu nevinných. Jaké to je co kolegové zemědělci? Přijít právě o všechno kvůli iracionální nenávisti několika aparátčíků a několika zemědělských nedouků? Jaké to je zjistit po třiceti letech práce a pěti letech nadávek na Babiše, že se svými pěti sty hektary jste pro vládu přesně totéž co on - agrobaroni.
Celou tuhle šaškárnu zachytila koncem minulého týdne zemědělská komora a narychlo svolala na včerejšek demonstraci.
Ale z Německého hlediska to smysl dává - ti čecháčci jsou totiž i s nižšími dotacemi pořád konkurenceschopní. Pořád ti šajse čechen ne a ne zkrachovat. Sice je to za cenu vydrancované půdy, ale pořád se ti podlidi z východu drží. A proč? Protože dva čecháčci s rodinami dokáží obhospodařit tisíc hektarů. To by prostě nešlo, tyhle velké a konkurenceschopné výměry je třeba zlikvidovat.
A víte kdo bude vítězem? Řeknu vám to.
Ten můj kolega, co má 160 hektarů, ten místo jedné firmy bude mít tři. Jednu on, jednu jeho brácha a jednu jeho dcera. Každá nová farma bude mít padesát hektarů, budou chodit do práce jako doposud, budou to obdělávat jako doposud, jen budou mít víc papírování. A menší šanci z toho někdy udělat konkurenceschopný byznys.
Já už ale vidím nové podnikání. Není to můj nápad, jen teď zjišťuju, že skutečný vizionář dokáže přemýšlet dopředu. Vlastně se vracíme k ideálu strojních traktorových stanic v hávu pro nové století. Padesátihektarový zemědělec se neuživí. Ale jakýkoliv větší celek je znevýhodněn. Už vidím, jak armáda obchodních zástupců skutečně velkých hráčů obchází vlastníky pozemků a dělá z nich zemědělce. Ne na práci k traktoru. Dělá z nich zemědělské jednotky, udělá jim právní status, vyběhá za ně všechny papíry, udělá s nimi smlouvu o dílo a pak pro ně dělá službu - obdělává jim to. Vlastníci budou na svém, možná dokonce budou mít trochu víc než měli z pronájmů, na své pole nikdy ani nezajdou, ale budou papírově zemědělci do padesáti hektarů. Bude to vypadat jako když si vybíráte dodavatele elektřiny. Za pár let bude farmář jen vlastník půdy co sám sobě dělá účetnictví. A na základě smlouvy si všechny služby koupí. U někoho, kdo má dost peněz ne na jeden kombajn, ale na sto kombajnů.
Velké peníze a velké zemědělské know-how schopné velké prvotní investice, ty vytvoří ještě mnohem větší koncerny než dneska, koupí ještě mohutnější stroje, které budou nabité ještě chytřejší technologií, bude mít vlastní opravárenská střediska a zřejmě bude i výhradní importér strojů, a tento velký hráč bude skutečně zemědělčit. Jde o slušný balík peněz. V naší republice máme cca 6 milionů hektarů. Rozdíl v dotacích pro malého a velkého zemědělce je cca 5000 Kč. To je třicet miliard korun. Každý rok. Za to už sestavíte nové středisko, vyškolíte slušnou armádu obchoďáků a uživíte opravdu hodně právníků. Nemluvě o tom, že budete realizovat úspory z velikosti, budete úplně jiný partner pro výrobce hnojiv i agrochemie.... jak to říkal ten manažer z Avatara, když otevíral nový důl na unobtanium?: "Sakra to bude prachů!"
A malý vlastník padesáti hektarů si bez svého patrona ani neškrtne. Vyhovovat to bude jen těm, co sekají louky za svým penzionem, ale v životě nevyprodukovali nic než trochu mokré trávy. Tohle je budoucnost. Nic sluníčkového z toho nebude. Mně se ale zvedne čtenost, pár zemědělských Šavlů se promění v Pavly a ochota k mé Vidlácké diktatuře bude zase větší. Zřejmě ani nebude problém zajistit si vykonavatele rozsudků revolučních tribunálů. Vláda je teď právě vyrábí. Jednou budou různí Kosatíkové objevovat typickou postavu dozorce v uranovém dolu - bývalý zemědělec ožebračený Nekulovou reformou. Po třiceti letech práce, kupování pozemků, směňování a učení se žít v dnešním globálním kapitalismu, přichází odměna - marginalizace. Chce se mi zvolat: "dobře jim tak", ale nemohu, protože tou deagrofertizací zničí prakticky všechna bývalá družstva, která na vesnicích dělala zaměstnanost, a zničí všechny zemědělce, kteří v té globální soutěži na komoditní burze uspěli a vybudovali si skutečnou ziskovou farmu.
Zůstanou jen sklízeči dotací...
Tak mám pocit, že na podzim za mnou přijdou první brňáci prosit o jídlo... Beru zlato, šperky a starožitnosti. Na ceníku pracuju.
PS. Nevěřte kecům, že v západní Evropě má průměrná farma jen pár hektarů. Novináři i politici kecaj a nic o tom nevědí. Podívejte se na zemědělskou inzerci a mrkněte, jaká technika se v Německu prodává. Kombajny s dvanáctimetrovými lištami, obrovské traktory a za ně obrovské nářadí. Jasně, malý německý farmář s dvaceti hektary po svých malých frccích jezdí tím obrovským traktorem a ještě větším kombajnem. A teď tu o Červené Karkulce. Podívejte se, jaké stroje uvádí na trh firma Claas, John Deere nebo New Holland. Ti opravdu znají svůj trh. S překvapením zjistíte, že jejich zákazníci kupují stroje jako kráva. Velký stroj = velké pole. Tečka.
- Log in to post comments
Komentáře
Pak šel do fistulky
A do čechoslovenštiny.
Omlouvám se za vstup do diskuze, neb o zemědělství
prakticky nic nevím.
Jsme ale v EU a tak by mě zajímaly dotace na hektar v Euro podle zemí EU.
Ceny techniky budou +- stejné všude, ceny hnojiv dtto, výkupní ceny jsou dané evropskou burzou, tak asi i dotace na hektar by měly být všude stejné. Ale jaksi tuším, že nás zase vzali na hůl.
Ví někdo, jak to je v reálu?
Ja som niekde zacul v rokoch minulych
ze na SK sa maju dotacie v polno synchronizovat so zapadnou EU az niekedy v 2027.
ten termin sa nejak stale odsuva a boli tu uz kvoli tomu aj nejake demosky.
ale ziadna vlada - ni Fici, ni blazon Matovic/Heger s tym nic neurobili.
PL si vraj vyboxovala nieco naviac. Tusim ze i HU. SK cusi ako vos pod chrastou...
A vraj len kvoli dotaciam je holandska mrkva (aj s dovozom aj so skladovanim) lacnejsia ako ta nasa z vedlajsieho okresu.
Cize toto je dobry dotaz
Jestli to nesouvisí s tím,…
Jestli to nesouvisí s tím, že asociační dohody o přístupu k ES, tj k tomu, co je dnes EU, uzavřelo současně Polsko, Maďarsko a Československo v roce 1991. Po rozpadu Československa tato dohoda nepřešla na ČR/SR, ale již poučené ES vynutilo uzavření smluv nových, pro nás méně výhodných.
Laco dotační politika je na…
Laco dotační politika je na tisícistránkový rozbor jen té základní problematiky. Jen velmi polopaticky a rámcově:
Existují unijní zemědělské dotace a národní zemědělské dotace. Unijní dotace se dělí na dvě základní části a pak ještě spoustu poddruhů. Přímá dotace na obhospodařovanou plochu a dotace na obhospodařovanou plochu pokud zemědělec splní určité podmínky. Třeba tu, že 10% své plochy nechá ležet ladem, že největší výměra osetá jedním druhem bude xy hektarů, apod, apod. Tyhle dotace nejsou pro všechny země stejné - pro staré unijní země jsou zhruba dvojnásobné oproti našim. Takhle se to kdysi vyjednalo. O výši dotace každá země žádá vždy na začátku bruselské pětiletky. To bude co nevidět.
Dále pak existují národní dotace. Ve starých zemí EU představují zhruba stejný objem jako ty unijní dotace. U nás představují asi 10% objemu unijních dotací.
K tomu pak každá země vypisuje další dotační programy, které se netýkají jenom zemědělství, ale jsou i pro průmysl a služby. Například existoval program snížení míry rizik - zemědělci žádali o dotace na sklady tekutých hnojiv, kde bude nižší riziko havárie, montovny za to kupovaly nové bezpečnější soustruhy schopné rozpoznat, že se na ně namotává člověk, apod apod.
Ale neberte mě za slovo, jen to jen velmi velmi hrubý popis.
Re: Laco Posral jste již na počátku.
Ceny techniky nejsou všude stejné ani náhodou.
Příklad sice není z agrosektoru, ale je vpypovídající.
Cena tahače Volvo (500 HP) před cca 5 lety v Čechistánu se pohybovala okolo magické hranice 100 K Ojro.
Můj kámoš si zakoupil tento strojek v Litvě za 65 K.
Tedy za dvě třetiny.
Viděl jsem fakturu.
A nebyla to žádná akce, anebo zaváděcí cena, nic takového.
________________
Co dodat - ztratil jsem i ty iluze, které jsem už dávno neměl...
bezna praxe
Divil jsem se, kdyz jsem cetl rozhorcene clanky, ze Pfizer chce od bohatych zemi za 1 vakcinu vice, nez od zemi chudych.
To je prece znama a dlouholeta praxe, a nejenom u leciv.
A novinari budto nejsou krome anti-ruske propagandy vubec k nicemu, nebo bezostysne lzou.
Targusi,
prozraďte mi, kam chodíte na své mladické iluze.
Potřeboval bych si nutně doplnit v zájmu zachování duševního klidu jejich zásoby.
"Lepší jest v blažené naději žíti, ...než strašlivou poznati jistotu".
Představuji si to tak,
že je potřeba se vyhnout jistotě. Vůbec do ni nechodit, aby mě neuhranula, a lépe se k ní ani nepřibližovat, svini. Zůstat v naději, že bude naděje, nebo naděje naděje. Bo kdyby v jistotě bylo dobře, byl by to konec naděje.
Re:AH Holube, holube, vy jste tak blbej
pták, že to s vámi není dál možné.
Vemte si od své předražené polovičky týden volna, dostavte se na místo určené v povolávacím rozkazu, kterýžto vám neprodleně zašlu.
Zde - v srdci gorolských hor - se podrobíte mojí meducíně, kteréžto budete konzumovat co největší množství, a to neustále.
Až se po týdnu zjevíte doma, garantuji vám, že budete do konce svého dlouhého žití hýkat blahem, že už nikdy nebudete muset chlastat s těmi gorolskými kurvami.
Vyzkoušeno, probádáno, tisíce děkovných dopisů, celoživotní přátelství, fanoušci na tvýtru (podle vzoru "TVÝ treTRY"), blablabla...
Kym zil ujo, cestovavali sme…
Kym zil ujo, cestovavali sme za nim do Bardejova ... len taka kravovina, ako su detske handry, boli v Bardejovskom Kik za polovicu oproti cenam v Brnenskom Kik ... a to aj ked mali tu visacku z centralneho planovania pre celu EU (jak sme komunistom nadavali, ze cenotvorbu robili v Prahe pre celu republiku, a to bolo fuj) ... ano, bolo to v zlave, pac ta cenovka prisla natlacena uz zo zahranicia so slovenskou cenou ... lenze za tu slovensku cenu z cenovky to v tom Bardejove ludia nejak moc nekupovali, no ...
A pred zrusenim nasho odevneho a obuvnickeho priemyslu, uz po prevrate, som si z Kosic (kde som byvala) chodila doplnovat satnik do Bardejova ... akoze s pripocitanou cenou za cestu sa to nevyplatilo, ale ked tam idete tak ci tak za pribuznymi ...
dotace
Už to zmínila lujjza.
Dotace budou ve stejné výši.
Čí je to výmysl,takto změnit pravidla pro dotace,je to nařízení z Bruselu,nebo výmysl naších politiků.
Jinak to vidím,jako papírovou válku,co i zmiňuje Vidlák,ti větší si to pohlídají.Tohle snad nemohla připravit nová vláda za 14 dní,čí je to nápad kdo to připravoval,snad ne ANO.Pak je ještě jiný problém co bylo zveřejněno,kolem dotací Agrofertu,Je to soukromá firma,dostane dotace od státu od EU.Když dostane stát dotace od EU,na určitou investici,tak stát musí přispět půlkou na tuto investici.Proč stát dotuje tu druhou půlku soukromé firmě,jak to bylo řečeno,že když by Agrofert musel vracet dotace EU,že by musel vracet dotace i státu,Schillerová to zahrála do autu.
Memento
Napsal uživatel zemedelec (neověřeno) dne St, 12. 01. 2022, 10:46
Pane zemedelec, pan Jurečka, má své kámoše a sponzory, je tady Green Deal, ekologističtí aktivisté, neplést prosím s ekology, ti to nemají rádi, atd..
Těm větším to pohlídají banky, které nedovolí, aby ztrátové obory ohrozily jejich penízky.
Neznám nikoho, kdo by obnovil zrušený chov.
To je memento.
hmm :-(
https://brnensky.denik.cz/cesi-v-cislech/hybridni-imunita-booster.html
že by za to mohli......
https://brnensky.denik.cz/zpravy_region/obrat-v-brne-papirove-salinkart…
hmm dneska je ten Deník zajímavě výživnej
https://brnensky.denik.cz/zpravy-z-ceska/armada-policie-nabor-psychotes…
...
https://brnensky.denik.cz/arena-nazoru/kdyz-slib-nic-nevazi.html
Tomuhle prostě nešlo odolat:…
Tomuhle prostě nešlo odolat:
https://twitter.com/Paralelni_Listy/status/1481211082664550402/photo/1
Taky Okamura dobře tepe zaprodance.
Ti se ošívají, možná je jim dokonce trapné, aby takhle veřejně byli nazýváni pravými jmény.
Je škoda, že milion hlasujících voličů nemá ve sněmovně zastoupení. To je asi ta demokracie.
Okamura
Je to akademik, to je poznat. Jo, za každým slovem.
Každý bejkovec je dobrý.
Každý bejkovec je dobrý.
Kdyby bývalo hrozilo, že ve volbách zvítězí někdo "neantičeský"
nebo dokonce pročeský, už by je byli tentokrát zakázali .
Okamura je tam jednak pro zdání demokracie, jednak jako terč na šipky.
Naštěstí při kombinaci korespondenčního či internetového hlasování už nebude třeba volby zakazovat ani manipulovat s lístky.
Výsledek voleb se prostě objedná předem u globální softwarové firmy nebo její tuzemské pobočky.
Podobně jako je možno na klíč objednat další sériovou oranžovou revoluci.
(Pravda, občas se chybička vloudí a nevyjde to, ale ani i ďábel není dokonalý.)
Bonmot - Emy Goldmannová
AH: Kdyby bývalo hrozilo, že ve volbách zvítězí někdo "neantičeský" nebo dokonce pročeský, už by je byli tentokrát zakázali .
***
Ten bonmot (Pokud by volby měly něco změnit, dávno by je zakázaly), připisované vícero autorům (já si myslím, že Emy Goldmannová je pravou autorkou), tak to jsem vždy chápal tak, že ať si kdo chce co chce volí, stejně to bude stejné.
Nicméně, s US-volbami Bidena se to posunulo na jiný level: oni volbu "zakázali" ve smyslu, znemožnili tj. ani nedochází k volbě. Jelikož se nic "nevolí", nedochází ke změně, tak takové "volby" mohou pořádat stejně často jako olympiádu nebo podobné rozveselení pro lid...
Noví farmáři
Logika
Reálný stav:
Nejsou lidi.
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/firmy-maji-problem-nemohou-najit-z…
Mladí nejsou blbí, tak jako my.
https://forbes.cz/mladi-nejsou-lini-jen-pochopili-ze-zivot-neni-pouze-o…
A za tyto peníze?
V zemědělství mají nejzručnější kmenoví zaměstnanci vydělávat přinejmenším 21 800 Kč hrubého měsíčně nebo 129,80 Kč za hodinu.
Od Petr Woff
9. 12. 2021
Pak se nedivím basmanům.
České zemědělství vymírá, chybí 20 tisíc lidí. Mezi krávy nechtějí ani vězni.
https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-udalosti/499311/ceske-zemedelstvi-vy…
To i Kartouz platí možná elfům lépe, kteří jsou v teple a suchu.
Ano, takhle se udržují v…
Ano, takhle se udržují v zisku ty menší farmy. Že lidi dělají skoro zadarmo...
" Mezi krávy nechtějí ani…
" Mezi krávy nechtějí ani vězni."
Mezi vězni jsou elitní sviňáci (podobně jako mezi tuzemskou politickou elitou)
ale nejsou až zas takoví volové (jako někteří členové vlády.)
V tom je zásadní rozdíl mezivětšinovým osazenstvem parlamentu a věznic.
(Věřím, že v parlamentu, podobně jako ve věznicích, sedí i dnes tu a tam i slušní lidé)
Když už tady napršely odkazy…
Když už tady napršely odkazy, jedna reakce od Tarase:
https://taras2.wordpress.com/2022/01/12/havlovy-myslenky-v-praxi/
Teda Taras
Vidlákovi fakt přeje... s těma dětma...
Prej devět :-)
Oni si vážně myslí že tím že…
Oni si vážně myslí že tím že omezí Agrofertu dotace, tak že Babišovi dojdou peníze a on si sedne se založenýma rukama a přestane dělat politiku? To je mimo jak strategicky tak takticky. Buď jsou to blázni a pitomci (což nelze vyloučit) a nebo tu je nějaký vyšší cíl. Tím může být zlikvidovat nezávislou střední třídu, tentokrát v oblasti zemědělství. Což je dlouhodobý cíl zejména těch co vládnou v Bruselu.
Pirátečku richterovou
někdo posadil za mikrofon (někdo od něj vyrazil Vildumetzovou) a ta si hned naběhla na vidle. Taková blbost se v přímém přenosu nevidí.
A ještě jeden odkaz, ten…
A ještě jeden odkaz, ten Fialovej klaun vykazuje chování dezorientovaného člověka, odborný lékař (Džamila?) by mohl stanovit diagnozu. Na dálku.
"Sešli jsme se zde, abychom splnili to, co po nás žádali občané v podzimních volbách. Provedení změny,“ vystoupil u pultíku premiér Petr Fiala.
Pandemie nám ukázala, že obsah našich školních osnov je příliš robustní a příliš široký,“ zkonstatoval premiér, před profesurou z politologie absolvent aprobace český jazyk - dějepis.
Evropské předsednictví přinese naprosto unikátní příležitost vrátit nám pověst respektovaného partnera, kterou jsme si v posledních letech ne úplně udrželi,“ plánuje premiér.(LOL, ROFL, právě mi od smíchu prasklo slepé střevo)
Dostat Českou republiku mezi nejúspěšnější země světa, to je ambice pěti stran, které vytvořily tuto koalici,“ ujistil premiér Fiala. (todlencto kdysi o EUhniji prohašoval Žán Klód Druncker, a jak to dopadlo, že)
Petr Fiala prý ví, že plány jeho vlády jsou velmi ambiciozní. Ale vláda prý také ví, jak je splnit."
Že jsou to komici, to bylo jasné.
Ale až takoví?
https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Havlovska-zahranicni-poli…
A pak ti skřeti-elfové, jakej to má být materiál, když to vybíraj a zaměstnávaj výše zmínění tragédi.
Jeden by mohl dospět k názoru, že ta nová česká "vláda", mediální žumpa a diskuzní skřeti jsou placení zloduchem Putinem.
To je tak když se někdo živí po většinu svého života...
...sepisováním různých traktátů, které po vydání - za peníze sponzorů, čtou zas jen jemu podobní. Tak asi do 30 lidí, plus strejc z venkova, co nosil slivovicu a klobásy rektorovi, během studií.
Tito autoři se neustále mezi sebou ujišťují, že výsledky jejich práce jsou hodnotné a přínosné. Pokud to trvá dostatečně dlouho, tak tomu nakonec skutečně uvěří. Pokračují v tom pak tak dlouho, dokud neseženou tolik sponzorů a tak bohaté, že ti jsou ochotni jim zaplatit také i několikaletý pobyt v politice. Samozřejmě že toto už je investice, bavíme se ne o zaplacení faktur DTP pracovištím, tiskárnám knih a skladného v Levných knihách - kde stačí statisícové částky, ale o desetimilionech, ba i stamilionech. Ty nevydá někdo jen tak, aby si snížil daňový základ apod. To už jde do tuhého, tady už je třeba specialních agentur, tu nestačí obalamutit nějakého úředníka , co má pod palcem EU dotace, anebo uspokojit rozmary nějaké nudící se děvky privatizačního zbohatlíka, to už je skutečně řehole a velký byznys - dostat takový obličej (personu - zkoukni etymologii slova " persona") náležitým způsobem a náležitou měrou na obrazovky TV a monitory PC. V malé zemi to nestojí tolik jak v zemi velké, ale i tak je to dost velká práce a dost velký balík peněz.
Putin by na tohle nedal ani kopejku, to by byla i ztráta času.
Zlatý špendlík to vidí takto:
Omlouvám se za OT, ale tohle mi přišlo od kamaráda, který je členem ZŠ:
Vážení a milí Zlatí špendlíci,
následující text sice neznamená, že k něčemu takovému musí v brzké době dojít, ale kdo je připraven, není překvapen:
CO JE BLACKOUT?
Blackout znamená rozsáhlý výpadek elektřiny, který zasáhne velké množství obyvatel a trvá až několik dní. Blackout může být způsoben přírodními živly, ale stejně tak i záměrně. Pro elektrickou soustavu představuje problém, ale také její přetížení.
Hrozí v naší zemi blackout?
Nikdo nechce malovat čerta na zeď, ale musíme si na rovinu říct, že v dnešní době je plošný výpadek el.proudu poměrně reálnou hrozbou!
Co při blackoutu hrozí?
I když se to na první pohled nemusí zdát, naše společnost je na elektřině naprosto závislá. Při blackoutu dojde k zastavení dodávek vody, zemního plynu nebo ropy. Přeruší se veškeré zásobování, výroba a k omezení dojde i v poskytování základní zdravotní péče. I když důležité instituce disponují záložními zdroji pro případ blackoutu, ty poskytují elektřinu pouze po omezenou dobu. Navíc během blackoutu dochází k rabování a další kriminální činnosti.
Kdo je připraven není zaskočen!
Zde pro vás máme alespoň pár základních informací co by se u vás doma mělo nacházet pro případ nepříjemné události jakou bezesporu blackout je!
1️⃣ Hotovost na 3 týdny (náklady rodiny)
2️⃣ 12 x 1 gram zlata pro případ většího kolapsu.
3️⃣ PHM (benzin, nafta) podle typu vozu. Plnou nádrž v autě + nějaké kanystry navíc.
4️⃣ Svíčky, zápalky, petrolejky, baterku/baterky + náhradní baterie.
5️⃣ Trvanlivé potraviny na 14 dnů (konzervy, trvanlivé mléko, suchary, těstoviny, uzené maso apod.).
6️⃣ Není špatné mít svou vlastní malou benzinovou elektrocentrálu s dostatečným množstvím PHM .
To je za nás takové minimum.
Pokud to jde, tak střelné zbraně + munici ( i perkusní ) pokud to nejde , tak alespoň nějaké chladné zbraně a třeba kuši.
Také je dobrá domácí lékárna vybavena léky proti respiračním nemocem, průjmu, bolestem, desinfekci, obvazy a naplasti + vitaminy.
Také by jste měli vědět, že v případě blackoutu se zhruba po 48 hodinách rozkládá státní správa včetně Policie (každý se chce postarat o svoji rodinu) a bude tedy dobře se přesunout na chatu , chalupu a nebo k příbuzným na venkov. Ve městech je vysoce pravděpodobně rabování a násilí. Na venkově je vždy bezpečněji a více zdrojů. Dřevo, lesní zvěř, zdroje vody apod..
RADĚJI MÍT A NEPOTŘEBOVAT,
NEŽ POTŘEBOVAT A NEMÍT ❗
FIT VIA VI
Váš realizační tým Zlatého špendlíku
Všechno mám... tedy kromě…
Všechno mám... tedy kromě toho zlata. Zlato myslím v první chvíli k ničemu nebude.
Kuši nemám, ale mám pět silných luků a slušnou zásobu šípů.
Predstava jak ...
mestak pomoci luku lovi lesni zver, mi pripada docela vtipna ... :-D
Re: Homér Ten luk není na lov zvěře, nýbrž na
lov městské škodné, která přijde vybírat špajz ihned po vyplenění regálů ve velkoskladech.
Nejakeho dezorientovaneho…
Nejakeho dezorientovaneho nouplisaka by snad mohl...
někde jsem četla proč výhoda
Luk a šípy NEJSOU SLYŠET,zatim co pistol ano
někde jsem četla proč výhoda
Luk a šípy NEJSOU SLYŠET,zatim co pistol ano
uz jedem na 10 procent ?
Drahé energie poženou inflaci nad deset procent, porostou i ceny potravin, předpovídá ČNB
ČTK 12. 1. 2022
Meziroční inflace v lednu stoupne podle pracovního odhadu České národní banky zhruba na devět procent. Zároveň ale nelze úplně vyloučit, že počátkem letošního roku bude inflace po několik měsíců dosahovat i dvouciferných hodnot. V rámci komentáře k prosincové inflaci to ve středu uvedl ředitel sekce měnové ČNB Petr Král.
„Podle současného pracovního odhadu sekce měnové ČNB bude lednový meziroční růst spotřebitelských cen činit zhruba devět procent. Tento odhad je přitom v současných podmínkách obestřen vysokou mírou nejistoty, když obvyklé přeceňování zboží a služeb může počátkem letošního roku vést vlivem celkově proinflačního makroekonomického klimatu k ještě vyššímu růstu cenové hladiny,“ uvedl Král.
K zvýšení inflace podle něj přispěje zejména skutečnost, že regulované ceny začnou počínaje lednem silně meziročně růst. „Dojde k tomu vlivem zdražení energií souvisejících s bydlením poté, co od ledna došlo k ukončení dočasného prominutí DPH na elektřinu a plyn. To zatím snižovalo celkovou inflaci o zhruba jeden procentní bod,“ uvedl Král.
https://byznys.hn.cz/c1-67021710-lednova-inflace-nad-10-procent-cnb-to-…
inflace
Rusnok říkal něco jiného,že to zvládneme,inflace nepřekročí 7%
to se asi nedohodli
jeden rika 7, druhej 11 pokazde v jinem obdobi
ale je to vyhodne, pokazde muze jeden rict, ale ja to nerikal, nebo ano pozdeji jsem dal na kolegu
zemědělčče
to jste si vymyslel. Rusnok nic takového neříkal.
Re: rk Rusnok žvanil o
6 %.
"Jaderný fyzik: Nikdo v…
"Jaderný fyzik: Nikdo v Evropě neví, co je blackout. Až to zjistí, bude to naprostá katastrofa"
***
(...) Blackout je strašák visící nad Evropou. Zelení ideologové však dál bezohledně tlačí obnovitelné zdroje energie, které nenabízejí stabilitu dodávek elektřiny. ..... „Uhlí se nesmíme vzdát. Společnost neví, jaký katastrofický scénář může nastat,“ varuje. (...)
(...) Pokud bychom chtěli české zemi zajistit energetickou soběstačnost, museli bychom mít v čele státu nejdříve politiky, kteří by nepracovali pouze pro cizí moc a ukončili by lipskou energetickou burzu: „Chceme mít v čele státu a v politice vlastence, to bude ale velký problém. Takoví vlastenci by pak určitě měli přestat obchodovat elektřinu přes burzu,“ uvedl Novák.
Dalším zásadním krokem k energetické soběstačnosti by pak bylo zrušení plateb za emisní povolenky a také dotěžit veškeré uhlí, které zatím v České republice máme. „Nechat zničit nějakých 800 milionů tun uhlí za 800 miliard jen proto, že tu máme Green Deal a uhlíkovou neutralitu, je obrovská národohospodářská škoda, která se nedá ani vyčíslit. A to jen proto, že jsme se unáhlili a udělali nejhorší rozhodnutí, které jsme mohli udělat,“ zdůraznil jaderný fyzik, že nesmíme nechat zničit velmi potřebnou energetickou surovinu. (...)
(...) „Samo sebou, že se měla dávno dostavit temelínská trojka, čtyřka. My jsme jako jedna z mála zemí na světě dokázali postavit jadernou elektrárnu na klíč. Jádro díky tomu dalo práci až 50 tisícům lidí, jenže my jsme je rozpustili, přijdeme o ten nejcennější potenciál, o lidi, kteří to dokázali,“ obává se Novák. (...)
(...) Společnost neví, jaký katastrofický scénář může nastat, protože si to ani neuvědomuje, tak to zlehčuje, téměř o tom raději ani nemluví. A to je to nejhorší,“ všímá si Novák, že se přehlíží čím dále reálnější hrozba tzv. blackoutu.
„Kdyby si civilní obrana udělala cvičné blackoutové ostrovní cvičení třeba na Prahu, tak by teprve byli všichni v šoku, jak by byl negativní dopad rozsáhlý a co všechno by to přineslo. Nejenom oběti na životech, ale hlavně i obrovské ekonomické ztráty,“ naznačil, jak smrtonosná může být ve výsledku česká energetická politika. (...)
https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Jaderny-fyzik-Nikdo-v-Evr…
Leoši
jak velký je gram zlata? Divil bych se, kdyby za takové zrnko někdo něco prodal.
Re: rk Tady
https://zlato.kurzy.cz/investicni-zlato/1-gram/
Nejde o to, jestli vám za ten plíšek někdo něco prodá, jde o to, že až půjdou prachy do prdele, zbyde vám něco málo, co budete moci směnit za nové prachy, nemluvě o solidní možnosti úschovy v turbulentních dobách, česky řečeno, až budete zdrhat s prázdýma rukama.
Kalousek bojuje o Hrad,
vyzval farského ke složení mandátu. Na rozdíl od fijaly, který farskému požehnal. Naoko to působí zajímavě, ve skutečnosti projímavě. Je to na posrání.
Souhlas. Kalousek, pokud…
Souhlas. Kalousek, pokud bude chtít mít šanci, musí ulovit část lidí, kteří mu dnes nemohou přijít na jméno. Tak se snaží.
jen ať
se poperou sami mezi sebou